مسائل دفاع (آیت الله محمد فاضل لنکرانی (ره))

مسائل دفاع (آیت الله محمد فاضل لنکرانی (ره))

مسائل دفاع

مسأله 2146 :

اگر دشمن بر بلاد مسلمانان و سرحدات آن هجوم نمايد، واجب است بر جميع مسلمانان دفاع از آن بر هر وسيله اى که امکان داشته باشد: از بذل جان و مال. و در اين امر احتياج به اذن مجتهد جامع الشرائط نيست.

مسأله 2147 :

اگر مسلمانان بترسند که اجانب نقشه استيلا بر بلاد مسلمين را کشيده اند چه بدون واسطه يا بواسطه عمال خود از خارج يا داخل واجب است از ممالک اسلامى به هر وسيله اى که امکان داشته باشد دفاع کنند.

مسأله 2148 :

اگر در داخل ممالک اسلامى نقشه هايى از طرف اجانب کشيده شده باشد که خوف آن باشد که تسلط بر ممالک اسلامى پيدا کنند، واجب است بر مسلمانان که با هر وسيله اى که ممکن است، نقشه آنها را به هم بزنند، و از نفوذ آنها جلوگيرى کنند.

مسأله 2149 :

اگر بواسطه نفوذ سياسى يا اقتصادى و تجارى اجانب خوف آن باشد که تسلط بر بلاد مسلمين پيدا کنند، واجب است بر مسلمانان، دفاع به هر نحو که ممکن است، و قطع ايادى اجانب. چه عمال داخلى باشند يا خارجى.

مسأله 2150 :

اگر در روابط سياسى بين دولتهاى اسلامى و دول اجانب، خوف آن باشد که اجانب بر ممالک اسلامى، تسلط پيدا کنند اگر چه تسلط سياسى و

[342]

اقتصادى باشد، لازم است بر مسلمانان که با اين نحو روابط مخالفت کنند، و دول اسلامى را الزام کنند به قطع اين گونه روابط.

مسأله 2151 :

اگر در روابط تجارى با اجانب خوف آن است که به بازار مسلمين صدمه اقتصادى وارد شود و موجب اسارت تجارى و اقتصادى شود، واجب است قطع اين گونه روابط و حرام است اين نحو تجارت.

مسأله 2152 :

اگر قرار داد رابطه چه سياسى و چه تجارى بين يکى از دول اسلامى و اجانب، مخالف مصلحت اسلام و مسلمانان باشد، جايز نيست اين گونه رابطه، و اگر دولتى اقدام به آن نمود، بر ساير دول اسلامى واجب است آن را الزام کنند به قطع رابطه به هر نحو ممکن است.

مسأله 2153 :

اگر بعض رؤساى ممالک اسلامى يا بعض مسئولين موجب بسط نفوذ اجانب شود چه نفوذ سياسى يا اقتصادى يا نظامى که مخالف مصالح اسلام و مسلمانان است، بواسطه اين خيانت، از مقامى که دارد ـ هر مقامى باشد ـ منعزل است. اگر فرض شود که احراز آن مقام به حق بوده، و بر مسلمانان لازم است به هر نحو که ممکن شود آنان را با رعايت موازين شرعى مجازات نمايند.

مسأله 2154 :

روابط تجارى و سياسى با بعض دول که آلت دست دول بزرگ جائر هستند از قبيل دولت اسرائيل، جايز نيست. و بر مسلمانان لازم است که به هر نحو ممکن با اين نحو روابط مخالفت کنند، و بازرگانانى که با اسرائيل و عمال اسرائيل روابط تجارى دارند، خائن به اسلام و مسلمانان و کمک کار به هدم احکام اسلام هستند، و بر مسلمانان لازم است با اين خيانت کاران چه دولت و چه تجار قطع رابطه کنند، و آنها را ملزم به قطع رابطه با اين نحو دولت ها کنند.

[343]

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS