مسائل متفرقه ارث (آیت الله سید علی سیستانی)

مسائل متفرقه ارث (آیت الله سید علی سیستانی)

( مسايل متفرقه ارث ).

مسأله 2788 :

قرآن و انگشتر و شمشير ميت و لباسهايى را که پوشيده مال پسر بزرگتر است , و اگر ميت از سه چـيـز اول بيشتر از يکى دارد , مثلا دو قرآن يا دو انگشترى دارد , احتياط واجب آن است که پسر بزرگ در آنـهـا بـا ورثـه ديـگـر صلح کند و الحاق رحل و تفنگ و خنجر و مانند اينها از سلاحهاى ديگر به چهار چيز گذشته خالى از وجه نيست , ولى احتياط واجب آن است که پسر بزرگتر در آنها با ديگر ورثه صلح نمايد.

مسأله 2789 :

اگـر پـسر بزرگ ميت بيش از يکى باشد مثلا از دو زن او در يک وقت دو پسر به دنيا آمده باشند , بايد چيزهاى گذشته را به طور مساوى بين خودشان قسمت کنند.

مسأله 2790 :

اگـر مـيـت قـرض داشته باشد , چنانچه قرضش به اندازه مال او يا زيادتر باشد , بايد پسر بزرگتر چيزهايى هم که مال او است و در مسأله پيش گفته شد , به قرض او بدهد , و يا به مقدار قيمت آنها از مال خـود بـدهـد و اگر قرض ميت کمتر از مال او باشد , چنانچه بقيه اموالش غير از آن چند چيزى که به پسر بـزرگـتـر مى رسد کافى براى اداء قرضش نباشد , بايد پسر بزرگتر از آن چيزها يا از مال خود به نسبت به قـرض او بـدهـد و اگـر بقيه اموالش کافى به قرض باشد , باز هم احتياط لازم آن است که پسر بزرگتر به کيفيت گذشته در اداى قرض ميت شرکت کند.

مـثـلا اگـر هـمه دارايى ميت شصت تومان است و به مقدار بيست تومان آن از چيزهايى است که مال پسر بزرگتر است و سى تومان هم قرض دارد , پسر بزرگ بايد به مقدار ده تومان از آن چيزها را بابت قرض ميت بدهد.

مسأله 2791 :

مسلمان از کافر ارث مى برد ولى کافر اگر چه پدر يا پسر ميت مسلمان باشد از او ارث نمى برد.

مسأله 2792 :

اگر کسى يکى از خويشان خود را عمدا و بنا حق بکشد , از او ارث نمى برد , ولى اگر از روى خطا باشد مثل آن که سنگ را به هوا بيندازد و اتفاقا به يکى از خويشان او بخورد و او را بکشد , از او ارث مى برد , ولى ارث بردن او از ديه قتل محل اشکال است .

مسأله 2793 :

هـر گـاه بـخواهند ارث را تقسيم کنند , براى بچه اى که در شکم است که اگر زنده به دنيا بيايد ارث مـى بـرد , در صـورتـى کـه احتمال بيشتر از يکى نرود , و اطمينان نباشد که آن بچه دختر است بنابر احـتـياط سهم يک پسر را کنار مى گذارند , و زيادى را ورثه بين خود تقسيم مى کنند , بلکه اگر احتمال مـعتنابه بدهند بيشتر از يکى است , مثلا احتمال بدهند که زن به دو يا سه بچه پسر حامله باشد , بايد بنابر احتياط سهم حمل محتمل را کنار بگذارند , و چنانچه مثلا يک پسر يا يک دختر به دنيا آمد , زيادى را ورثه بين خودشان تقسيم مى کنند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS