10 و 11- ترتیب و موالات (آیت الله حسین نوری همدانی)

10 و 11- ترتیب و موالات (آیت الله حسین نوری همدانی)

ترتيب

مسأله 1109 :

اگر عمداً ترتيب نماز را بهم بزند ، مثلاً سوره را پيش از حمد بخواند ، يا سجود را پيش از رکوع به جا آورد ، نماز باطل مي شود .

مسأله 1110 :

اگر رکني از نماز را فراموش کند و رکن بعد از آن را به جا آورد ، مثلاً پيش از آنکه رکوع کند دو سجده نمايد ، نماز باطل است .

مسأله 1111 :

اگر رکني از نماز را فراموش کند و چيزي را که بعد از آن است و رکن نيست به جا آورد ، مثلاً پيش از آنکه دو سجده کند تشهد بخواند ، بايد رکن را (دو سجده را) به جا آورد و آنچه را اشتباهاً پيش از آن خوانده دوباره بخواند .

مسأله 1112 :

اگر چيزي را که رکن نيست فراموش کند و رکن بعد از آن را بجا آورد ، مثلاً حمد را فراموش کند و مشغول رکوع شود ، نمازش صحيح است .

مسأله 1113 :

اگر چيزي را که رکن نيست فراموش کند و چيزي را که بعد از آن است و آن هم رکن نيست به جا آورد ، مثلاً حمد را فراموش کند و سوره را بخواند چنانچه مشغول رکن بعد شده باشد مثلاً در رکوع يادش بيايد که حمد را نخوانده ، بايد بگذرد و نماز او صحيح است ، و اگر مشغول رکن بعد نشده باشد ، بايد آنچه را فراموش کرده به جا آورد و بعد از آن ، چيزي را که اشتباهاً جلوتر خوانده دوباره بخواند .

مسأله 1114 :

اگر سجدة اول را به خيال اينکه سجدة دوم است ، يا سجدة دو به خيال اينکه سجدة اول است به جا آورد ، نماز صحيح است و سجدة اول او سجدة و سجدة دوم او ، سجدة دوم حساب مي شود ، ولي اگر بعد از نماز متوجه شد در صورت اول يک سجده جا مانده است قضاي آن را به جا بياورد و دو سجدة سهو نيز بجا بياورد و در صورت دوم چون يک سجده اضافه شده است دو سجدة سهو براي آن لازم است .

موالات

مسأله 1115 :

انسان بايد نماز را باموالات بخواند ، يعني کارهاي نماز مانند رکوع و سجود و تشهد پشت سر هم بجا آورد و چيزهايي را که در نماز مي خواند بطوري که معمول است پشت سر هم بخواند و اگر بقدري بين آنها فاصله بيندازد که نگويند نماز مي خواند ، نمازش باطل است ، گرچه بطوري سهوي باشد .

مسأله 1116 :

اگر در نماز عمداً بين حرفها يا کلمات فاصله بيندازد و فاصله بقدري نباشد که صورت نماز از بين برو د ، بنابر احتياط واجب نماز ش باطل مي شود واگر سهواً باشد چنانچه مشغول رکن بعد نشده باشد ، بايد آن حرفها يا کلمات را بطور معمول بخواند و اگر مشغول رکن بعد شده باشد نمازش صحيح است .

مسأله 1117 :

طول دادن رکوع و سجود و خواندن سوره هاي موالات را به هم نمي زند .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS