10 و 11- ترتیب و موالات (آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی)

10 و 11- ترتیب و موالات (آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی)

10 ـ ترتيب

مسأله 1133 :

نمازگزار بايد اجزاء و واجبات نماز را به همان ترتيبى که گفته شده بجا آورد و اگر عمدا ترتيب نماز را به هم بزند، مثلاً سوره را پيش از حمد بخواند يا سجده را پيش از رکوع بجا آورد، نمازش باطل مى‌شود.

مسأله 1134 :

اگر رکنى از نماز را فراموش کند و رکن بعد از آن را بجا آورد، مثلاً پيش از آن که رکوع کند، به سجده برود، نماز باطل است.

مسأله 1135 :

اگر رکنى را فراموش کند و چيزى را که بعد از آن است و رکن نيست بجا آورد، مثلاً پيش از آن که دو سجده کند، تشهّد بخواند، بايد رکن را بجا آورد و آنچه را سهوا پيش از آن خوانده، دوباره بخواند.

مسأله 1136 :

اگر چيزى را که رکن نيست فراموش کند و رکن بعد از آن را بجا آورد، مثلاً حمد را فراموش کند و مشغول رکوع شود، نماز او صحيح است.

مسأله 1137 :

اگر چيزى را که رکن نيست فراموش کند و چيزى را که بعد از آن است و آن نيز رکن نيست بجا آورد، مثلاً حمد را فراموش کند و سوره را بخواند، چنانچه مشغول رکن بعد شده باشد، مثلاً در رکوع به خاطر آورد که حمد را نخوانده، بايد بگذرد و نماز او صحيح است و اگر مشغول رکن بعد نشده باشد، بايد آنچه را فراموش کرده ـ مثلاً حمد را ـ بجا آورد و بعد از آن چيزى را که سهوا جلوتر خوانده ـ مثلاً سوره را ـ دوباره بخواند.

مسأله 1138 :

اگر سجده اوّل را به گمان اين که سجده دوم است يا سجده دوم را به گمان اين که سجده اوّل است بجا آورد، نماز صحيح است و سجده اوّل او سجده اوّل و سجده دوم او سجده دوم حساب مى‌شود.

11 ـ موالات

مسأله 1139 :

انسان بايد نماز را با موالات بخواند، يعنى اعمال نماز مانند رکوع،

(209)

سجده و تشهّد را پشت سر هم بجا آورد و چيزهايى را که در نماز مى‌خواند، به گونه‌اى که معمول است پشت سر هم بخواند و اگر به قدرى بين آنها فاصله بيندازد که نگويند نماز مى‌خواند، نمازش باطل است.

مسأله 1140 :

اگر در نماز سهوا بين حرفها يا کلمات فاصله بيندازد و فاصله به قدرى نباشد که صورت نماز از بين برود، چنانچه مشغول رکن بعد نشده باشد، بايد آن حرفها يا کلمات را به نحو معمول دوباره بخواند و اگر مشغول رکن بعد شده باشد، نماز او صحيح است.

مسأله 1141 :

طولانى کردن رکوع و سجود و خواندن سوره‌هاى بزرگ، موالات را به هم نمى‌زند.

(210)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 
Powered by TayaCMS