احکام مضاربه (آیت الله حسین مظاهری)

احکام مضاربه (آیت الله حسین مظاهری)

مضاربه

مسأله :

مضاربه آن است که مالک با عامل به اين صورت معامله کند که مقدارى از مال خود را به عنوان رأس المال به او بدهد تا با آن تجارت کرده و به مقدارى که قرار مى‌گذارند از منافع آن بردارد، و همين مقدار که مالک به قصد مضاربه مال را به عامل بدهد و او هم به همين قصد بگيرد مضاربه صحيح است.

مسأله :

مالک و عامل بايد رشيد باشند و کسى آنها را مجبور نکرده باشد و مالک شرعاً بتواند در مال خود تصرّف کند.

مسأله :

اگر مالک مالى را به عامل بدهد که با آن کار کند آن مال در دست عامل امانت است و اگر تلف شد عامل ضامن نيست، و اگر شرط ضمان کند معامله صحيح است و شرط، ضمان‌آور نيست گرچه آن شرط در ضمن عقد ديگرى باشد، بنابراين اگر مال تلف شد از مال مالک رفته است و ضمانى بر عامل نيست.

مسأله :

اگر عامل زياده‌روى يا کوتاهى در حفظ سرمايه کند و يا به شرايط عمل نکند و مال تلف شود، ضامن سرمايه است.

مسأله :

لازم نيست پولى را که صاحب مال مى‌دهد، عين موجود باشد، پس اگر دينى به گردن عامل داشته باشد مى‌تواند آن را رأس المال قرار دهد، و همچنين لازم نيست رأس المال، طلا يا نقره سکّه‌دار باشد، پس اگر با جنس يا اسکناس مضاربه کند صحيح است.

مسأله :

در مضاربه بايد مقدار رأس المال و خصوصيّات آن معلوم باشد - ولو اجمالاً - پس اگر بگويد با اين پولها، که مقدارش را هيچ کدام نمى‌دانند، معامله کن، مضاربه صحيح است، و همچنين بايد سهم عامل معلوم باشد -ولو اجمالاً - پس اگر بگويد با اين مال تجارت کن هرقدر که (زيد) به عامل خود مى‌دهد مال تو باشد، گرچه مقدار آن را ندانند، مضاربه صحيح است.

مسأله :

در مضاربه بايد سهم عامل مشاع باشد، يعنى نصف يا ثلث و مانند آن تعيين شده باشد پس اگر بگويد با اين مال تجارت کن و پنج هزار تومان از منافع را بردار، صحيح نيست.

مسأله :

عامل، بايد مال را در تجارت صرف کند، امّا اگر پولى را به عامل بدهد تا آن را در زارعت صرف کند يا استخراج معدن کند و در منافع شريک باشند، معامله صحيح است، و اگر مال تلف شد عامل ضامن نيست، گرچه بنابر احتياط، احکام مضاربه را ندارد.

مسأله :

پيش از آنکه عامل شروع به کار کند مالک و عامل مى‌توانند مضاربه را به هم بزنند.

مسأله :

بعد از آنکه عامل شروع به کار کرد، اگر مالک بخواهد مضاربه را به هم بزند اشکال ندارد ولى بايد مزد مقدار عملى را که انجام داده به او بدهد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....
Powered by TayaCMS