تقدیم اعمال مکه

تقدیم اعمال مکه

تقديم اعمال مکه

سوال 222 :

معذورين، مانند زنان و بيماران و افراد ناتوان، مى‌توانند در شب عيد قربان جمره عقبه را رمى کنند. اگر اين افراد خوف اين را داشته باشند که بر اثر ازدحام جمعيت نتوانند اعمال مکه را به جا آورند، آيا جايز است در شب عيد، بعد از رمى به مکه بروند و اعمال خود را انجام دهند و به منى برگردند؟ آيا اين افراد بايد اعمال مکه را بر وقوفين مقدّم کنند يا بين تقديم اعمال مکه بر وقوفين و انجام دادن اعمال مکه در شب عيد، پس از رمى جمره عقبه مخيّرند؟

جواب :

در فرض مذکور که خوف دارند پس از اعمال منى نتوانند اعمال مکه

(550)

را انجام دهند، مى‌توانند قبل از وقوف در عرفات اعمال مکه را به جا آورند و انجام دادن اعمال مکه در شب عيد، مجزى نيست.

سوال 223 :

به سبب ازدياد تعداد حجّاج در سال‌هاى اخير، موانعى براى اداى اعمال پيش آمده است و از آن جمله است به جا آوردن اعمال مکه بعد از اعمال منى. آيا به جهت رعايت صحّت اعمال حجاج، جايز است حجّاج بعد از رمى جمره عقبه و قبل از قربانى و حلق و تقصير، اعمال مکه را انجام دهند؟ اگر براى همه جايز نيست، آيا براى کسانى مثل خائف، زنانى که خوف از حيض شدن دارند، کسى که مسئول آب و غذاى حجّاج است، پير مردان، زنان، مريض‌ها، بچه‌ها، پرستاران مريض، پزشکان و... جايز است؟

جواب :

تقديم اعمال مکه، بعد از وقوفين و قبل از اعمال منى، يا در بين اعمال منى جايز نيست و فقط بعد از احرام و قبل از وقوفين، براى چهار گروه که در کتاب مناسک آمده، جايز است.

سوال 224 :

کسى که وظيفه‌اش اين است که اعمال مکه را بعد از وقوفين انجام دهد، ولى به جهت ندانستن مسأله، اعمال مکه را قبل از وقوفين انجام داده است، چه حکمى دارد؟

جواب :

چنانچه ماه ذى الحجّه باقى است، بايد اعمال مکه را تدارک کند و حجّ او صحيح است؛ ولى در صورتى که ذى الحجّه گذشته است و اعمال را تدارک نکرده، حجّ او باطل است و بايد يک شتر به عنوان کفّاره قربانى کند و در سال آينده حج را اعاده نمايد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

تقدیم اعمال مکه

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

مصرف قربانى

No image

مسائل دیگر قربانى

No image

قربانى

No image

شرایط حیوان قربانى

No image

نیابت در قربانى

Powered by TayaCMS