قضای سجده و تشهد فراموش شده (آیت الله سید علی سیستانی)

قضای سجده و تشهد فراموش شده (آیت الله سید علی سیستانی)

قضاى سجده و تشهد فراموش شده

مسأله 1260 :

سـجـده و تـشـهـدى را که انسان فراموش کرده و بعد از نماز , قضاى آن را بجا مى آورد , بايد تمام شرايط نماز مانند پاک بودن بدن و لباس و رو به قبله بودن و شرطهاى ديگر را داشته باشد.

مسأله 1261 :

اگـر سـجـده را چند دفعه فراموش کند , مثلا يک سجده از رکعت اول و يک سجده از رکعت دوم فراموش نمايد , بايد بعد از نماز قضاى هر دو را بجا آورد و بهتر آن است احتياطا براى فراموشى هر کدام دو سجده سهو بجا آورد.

مسأله 1262 :

اگر يک سجده و تشهد را فراموش کند , احتياطا براى فراموشى هر کدام دو سجده سهو بجا آورد.

مسأله 1263 :

اگر دو سجده از دو رکعت فراموش نمايد لازم نيست هنگام قضا مراعات ترتيب نمايد.

مسأله 1264 :

اگر بين سلام نماز و قضاى سجده کارى کند که اگر عمدا يا سهوا در نماز اتفاق بيفتد نماز باطل مى شود , مثلا پشت به قبله نمايد , احتياط مستحب آن است که بعد از قضاى سجده دوباره نماز را بخواند.

مسأله 1265 :

اگـر بـعـد از سـلام نـمـاز يادش بيايد که يک سجده يا تشهد را از رکعت آخر فراموش کرده , بايد برگشته و نماز را تمام نموده و بنابر احتياط واجب دو سجده سهو براى سلام بيجا بجا آورد.

مسأله 1266 :

اگـر بـين سلام نماز و قضاى سجده کارى کند که براى آن سجده سهو واجب مى شود , مثل آنکه سهوا حرف بزند , بنابر احتياط واجب بايد اول سجده را قضا کند و بعد دو سجده سهو بنمايد.

مسأله 1267 :

اگـر نداند که در نماز سجده را فراموش کرده يا تشهد را بايد سجده را قضا نمايد و دو سجده سهو بجا آورد , و احتياط مستحب آن است که تشهد را نيز قضا نمايد.

مسأله 1268 :

اگر شک دارد که سجده يا تشهد را فراموش کرده يا نه واجب نيست قضا يا سجده سهو نمايد.

مسأله 1269 :

اگر بداند سجده را فراموش کرده و شک کند که پيش از رکوع رکعت بعد يادش آمده و بجا آورده يا نه , احتياط مستحب آن است که آن را قضا نمايد.

مسأله 1270 :

کـسى که بايد سجده را قضا نمايد , اگر براى کارى سجده سهو بر او واجب شود , بايد بنابر احتياط بعد از نماز اول سجده را قضا نمايد , بعد سجده سهو را بجا آورد.

مسأله 1271 :

اگـر شـک دارد کـه بـعد از نماز قضاى سجده فراموش شده را بجا آورده يا نه , چنانچه وقت نماز نـگذشته , بايد سجده را قضا نمايد بلکه اگر وقت نماز هم گذشته باشد بنابر احتياط واجب بايد آن را قضا کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

منع‌کردن

منع‌کردن

پر بازدیدترین ها

No image

نری

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

No image

اُجرَتُ المِثل

No image

خون جهنده

Powered by TayaCMS