نذر متعذّر المصرف‌

نذر متعذّر المصرف‌

نذر متعذّر المصرف‌

سوال 42 :

- عده‌اى از مؤمنين براى امام حسين عليه السّلام و حضرت ابو الفضل (ع) نذر مطلق، يا به حرم شريف آنان نذر خاص کرده‌اند و همچنين در بعضى از وصيّت نامه‌ها به حرم‌هاى عتبات عاليات نايب الزياره دارند، و اکنون که‌

استفتاءات، ج‌2، ص: 473

امکان عمل به وصيّت و نذورات ندارند تکليف چيست؟

جواب:

- چنانچه نذر با صيغه مخصوصه بوده صبر کنيد تا امکان وفاء، حاصل شود و همچنين در مورد وصيّت لازم است صبر کنند تا عمل به آن ممکن شود.

سوال 43 :

- کسى در زمان سابق نذر کرده آب انبارى بسازد و ساخته است ولى فعلا که لوله کشى شده آن آب انبار از استفاده افتاده آيا آب انبار مزبور به ملک ناذر بر مى‌گردد يا اينکه بايد آن را فروخت و پولش را در يکى از امور خيريه مصرف کرد؟ و اگر فروش جايز نباشد آيا مى‌شود اجاره داد و مال الاجاره آن را به مصرف خيريّه رساند يا خير؟ و در صورتى که فروش يا اجاره جايز باشد آيا خود ناذر مى‌تواند متصدّى فروش يا اجاره شود يا اينکه بايد با اجازه حاکم شرع باشد؟

جواب:

- اگر آب انبار وقف يا تصدق شده بيع آن جايز نيست ولو از انتفاع ساقط باشد و امر آن موکول به حاکم شرع است. و در غير اين صورت باقى بر ملک ناذر است و با تعذّر وفاء به نذر هرگونه تصرفى در آن مى‌تواند بکند.

سوال 44 :

- هشت سال پيش نذر کرده بودم که هر وقت پول دستم آمد، براى سقّاخانه حضرت ابو الفضل در محلّه‌مان يک چلچراغ هديه کنم، و حال سراغ شئ مزبور رفتم ولى پيدا نمى‌شود، ضمنا مصرفش هم در آن محلّ خيلى کم‌

استفتاءات، ج‌2، ص: 474

است؛ آيا بنا به فتواى امام مى‌توانم قيمت پنج هزار تومان آن را براى ساختن مسجد بدهم، يا چيز ديگرى به جاى آن بخرم که مورد استفاده بيشترى دارد؟

جواب:

- اگر در نذر صيغه مخصوص به نذر را نخوانده‌ايد، اختيار با خود شما است، ولى اگر صيغه نذر خوانده شده در صورت امکان بايد به نذر عمل شود.

سوال 45 :

- زنى که نذر کرده گوشواره خود را به ضريح حضرت ابو الفضل (عليه السّلام) بيندازد و در شرايط فعلى ميسور نيست تکليفش چيست؟

جواب:

- اگر با صيغه شرعى نذر خوانده شده صبر کند تا به نذر عمل نمايد.

سوال 46 :

- اينجانب نذر کرده بودم که اگر حاجتم برآورده شود پنج متر پارچه سياه براى هيأتى بخرم اما هم اکنون از آن هيأت هيچ گونه اطلاعى ندارم آيا مى‌توانم اين نذر را در هيأتى ديگر و يا در دهات که دسته‌هاى عزادارى است ادا کنم؟

جواب:

- اگر به هيئت مورد نذر نمى‌توانيد برسانيد اختيار با خود شما است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

No image

احکام نذر

پر بازدیدترین ها

No image

خمس مغازه ‌ها

No image

احکام غسل جنابت

No image

شک در وضو

Powered by TayaCMS