مسائل متفرقه وقف

مسائل متفرقه وقف

مسائل متفرقه وقف

سوال 1258 :

حسينيه اى است که چند سال قبل بنا شده، ولى به علت نمناک بودن قابل استفاده نيست، آيا مى توان آن را خراب کرد و از نو بصورت بهتر و قابل استفاده مطلوب ساخت؟

جواب :

در صورتى که با وضع فعلى امکان استفاده مطلوب از آن نباشد، مانعى ندارد.

سوال 1259 :

آيا فرش مسجد يا حسينيه را که وقف خاصّ است، مى توان در مجالس شخصى، خارج از آنها استفاده کرد؟

جواب :

جايز نيست.

سوال 1260 :

مسجدى است که فعلا در بين باغات قرار گرفته است و ملک موقوفه اى دارد که مؤذّن بايد هرسه نوبت اذان بگويد و از آن استفاده کند. آيا موذن با يک بار اذان گفتن و آن هم در ظهر، مى تواند از تمام آن ملک استفاده کند؟

جواب :

چنانچه اذان در دو موقع ديگر، به لحاظ اينکه کسى در اطراف مسجد وجود ندارد، فايده اى نداشته باشد با همان اذان ظهر، مؤذّن مى تواند در ملک موقوفه تصرف کند. وگرنه لازم است در سه نوبت اذان بگويد تا بتواند در موقوفه تصرف کند.

سوال 1261 :

واقف زمينى را وقف کرده و غير از آن هم زمينى نداشته است. در هنگام ثبت، در اثر اشتباه ثبت کننده، آدرس زمين و همينطور متراژ آن تغيير کرده است، آيا ورثه نسبت به

(صفحه328)

زمين موقوفه ـ با توجه به اشتباه مذکور ـ حقى پيدا مى کند يا خير؟

جواب :

در صورتى که مى دانيد مورد وقف چيست و قبض و اقباض هم شده است، اشتباه ثبتى موجب حقى براى ورثه نمى شود، چه محل آن يا مقدار آن اشتباه شده باشد يا متراژ آن.

سوال 1262 :

زمينهايى است که سازمان زمين شرعى، به متقاضيان واگذار کرده است. فعلا بعضى افراد ادعا مى کنند آنها وقف بوده است. فعلا وظيفه ما که در آنجا ساکن هستيم، چيست؟

جواب :

از قضيه مورد سوال اطلاعى ندارم، اما آنچه را سازمان زمين شهرى، طبق مقررات جمهورى اسلامى عمل کرده است، صحيح است. و تصرف در آن املاک بى اشکال است. اما آنچه يقين داريد وقف بوده است. بايد با متولى شرعى منصوص آن، يا اگر ندارد با حاکم شرع در آن مورد صحبت کنيد و مال الاجاره زمين را بدهيد تا در مورد وقف، مصرف شود.

سوال 1263 :

شخصى زمينى را وقف کرده است، و مؤمنين در آنجا مسجد ساخته اند; ولى اين شخص خود را متولى قرار داده است و نسبت به تعيين امام جماعت و هيأت امنا، دخالت مى کند، آيا رعايت نظر او که خود در جماعت شرکت نمى کند، لازم است؟

جواب :

کسى که زمينى را براى مسجد وقف کرده، نسبت به مسجد نقشى ندارد و حضور او در نماز جماعت همان مسجد و عدم حضور در اين جهت فرقى ايجاد نمى کند، به هرحال در تعيين امام و هيأت امنا نظر او شرعاً مؤثر نيست، گرچه بهتر آن است که در اين موارد توافق همه جلب شود از اختلاف دورى شود.

سوال 1264 :

در بعضى از مساجد قرآنهاى خطى وجود دارد که اکثراً خراب شده و در حال از بين رفتن مى باشد. حتى ممکن است به سرقت برود، آيا جايز است به عنوان امانت به نام همان مسجد، در موزه نگه دارى شود؟

جواب :

اگر وقف مسجد باشند، بايد در مسجد نگه دارى و از آنها استفاده شود. و اگر به طور کلى از قابليت استفاده و خواندن خارج شده، با اجازه متولى

(صفحه329)

مى توانيد آنها را براى نگه دارى به محل مناسبى منتقل کنيد.

سوال 1265 :

در بعضى از مساجد تعداد زيادى چراغ نفتى و وسايلى که فعلا قابل استفاده نيست وجود دارد، آيا مى توان آنها را جهت نگهدارى به نام همان مسجد در موزه گذاشت؟

جواب :

اگر وقف مسجد شده و به طور کلى قابل استفاده نيستند، با اجازه متولى بفروشند و پول آنها را صرف چراغ همان مسجد کنند. و اگر وقف نيست با اجازه متولى مى توانيد به جاى ديگر منتقل کنيد. و بهتر است آنها را به قيمت درآورده و قيمت آنها را صرف چراغ مسجد کنند.

سوال 1266 :

حسينيه اى دو طبقه ساخته شده، پايين به عنوان حسينيه و بالا به عنوان اينکه اجاره داده شود، آيا اين عمل صحيح است؟

جواب :

چنانچه طبقه دوم از اول به همين منظور ساخته شده باشد، مانعى ندارد.

سوال 1267 :

احتراماً به استحضار مى رساند محلّى که از زيرزمين تا کف به نام حسينيّه، و از کف به بالا به نام مسجد از مردم پول گرفته شده است، و 65 درصد آن را جهاد، جهت احداث مسجد پرداخته است، چه حکمى دارد؟ مسجد است يا حسينيّه؟

جواب :

اگر از ابتدا مقدارى به حساب حسينيّه و مقدارى به عنوان مسجد ساخته شده و وقف گرديده، اشکال ندارد. و هريک از حسينيّه و مسجد حکم خود را دارد.

سوال 1268 :

حسينيه اى است قديمى که يک يا دو نوبت در سال، در آن مراسم مذهبى برگزار مى شود، آيا مى توان در بقيّه سال که استفاده اى از آن نمى شود به عنوان مرکز ورزش باستانى يا مرکز کارهاى فرهنگى و... از آنجا استفاده کرد، بطورى که هيچگونه تغيير شکل يا خسارتى به ساختمان حسينيه وارد نشود؟

جواب :

استفاده در کارهاى فرهنگى، که منافاتى با شؤون حسينيه و مزاحمتى با عزادارى نداشته باشد، مانعى ندارد، ولى استفاده ورزشى در حسينيه جايز نيست.

(صفحه330)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

خمس مغازه ‌ها

No image

احکام غسل جنابت

No image

شک در وضو

Powered by TayaCMS