مالکيّت زوجه
سوال 16 :
- زنى در مدّت خدمت خود از دولت حقوق مىگيرد و از منافع و أموال اختصاصى خود در منزل شوهر خرج هزينه زندگى مشترک و يا صرف خريدارى منزل و وسائل زندگى مىکند، و بدين ترتيب دارائيهائى به طور مشترک از درآمد طرفين تهيّه شده (بدون اينکه مشخّص شود کدام شىء مال کدام شخص است) آيا زوجه حقّ و سهمى از أموال و دارائىهاى فوق دارد؟
جواب:
- آنچه از مال زوجه بدون اين که به شوهر بخشيده باشد تهيّه شده و عين آن موجود است زن حقّ دارد.
سوال 17 :
- در صورتى که به واسطه اختلاف زن و شوهر، زن مجبور به اقامت در منزل پدرى خويش باشد، و تعيين تکليف زندگى آنان توسّط دادگاه مدنى خاصّ در جريان باشد، و مدّتها به طول بينجامد، اگر زن به جهيزيّه و لوازم شخصى خودش که ليست آنها به امضاء شوهر رسيده و در نزد شوهر به امانت است احتياج داشته باشد، آيا مىتواند إقدام به استرداد أموال خويش کند؟ يا بايد تا تعيين تکليف نهائى وضع زناشوئى از طرف دادگاه، صبر نمايد؟
جواب:
- هرچه که ملک زوجه است اختيار آن با خود زوجه است، و مىتواند إقدام به استرداد آن نمايد.
سوال 18 :
- زنى در مدّت ازدواج که حدودا دو سال بوده است در يک مؤسسه
استفتاءات، ج3، ص: 553
کار مىکرده، و در خريد بعضى از وسائل منزل با مرد سهيم بوده است. اين وسائل چگونه بايد تقسيم شود؟
جواب:
- وسائلى که با هم خريدهاند- در صورتى که يکى به ديگرى نبخشيده- به نسبت پولى که دادهاند مشترک بين هر دو است.
سوال 19 :
- اينجانب داراى مقادير زيادى سکّه و زينت آلات طلا مىباشم (مقدارى از آنها- از جمله تعدادى از سکّههاى طلا و چند زنجير و مدالهاى کوچک را- خانواده همسرم، و بقيّه طلاها را پدر و مادرم هنگام عقد ازدواج به من هديه کردهاند. مقدارى را نيز هنگام تولّد فرزندانم اقوام اهداء کردهاند) اکنون مائل هستم آنها را تقديم حضور مرجع و امامم بنمايم تا در جهت انقلاب به مصرف برسد. بفرمائيد که اگر در اين زمينه با همسرم مشورت نکنم و يا در صورت مشورت با مخالفت ايشان رو به رو گردم آيا شرعا إجازه دارم إقدام نمايم؟
جواب:
- طلاجات و زينت آلاتى که ملک زن است اختيار آن با خود زن است، و إجازه شوهر شرط نيست.
سوال 20 :
- آيا زن بدون إذن شوهر مىتواند با أموال خودش چيزى بخرد يا نه؟
جواب:
- زن مىتواند با مال خودش خريد و فروش نمايد.
استفتاءات، ج3، ص: 554
استفتاءات ج3 562 س: 4 ..... ص : 562
سوال 21 :
- آيا عبور أهالى يک منزل از حياط منزل ديگر با شرائط زير مطابق موازين شرع مقدّس إسلام است؟
الف- رفت و آمد أهالى نامحرم خانه أوّل مزاحم أهالى خانه دوّم باشد.
ب- إمکان احداث درب به کوچه براى خانه أوّل وجود داشته باشد.
جواب :
در سند رسمى خانه دوّم، براى خانه أوّل حقّ عبور ذکر شده باشد.
جواب:
- اگر حقّ عبور داشته مىتواند از آن منزل عبور کنند، ولى چنانچه نامحرم در آن هست بايد با اعلان به آنها وارد خانه شوند و عبور کنند.
سوال 22 :
- اينجانب مادر و سرپرست سه فرزند بىپدر هستم، همسرم مدّت يک سال است که رحلت نموده، از نظر مالى هيچگونه نگرانى ندارم، بچّههايم از پدرشان موروثى هم دارند، در أيّام حيات همسرم زندگى معمولى داشتيم، منزل مسکونى هم داريم که همسرم سند خانه را به نام بنده کرده است، فعلا کرايه خانه مىگيرم. مستدعى است بفرمائيد آيا مىتوانم از إجاره خانه به مصرف امور متفرّقه و ضروريات که مطابق شؤون زندگى بنده است (مثلا در کارهاى خيريّه و اياب و ذهاب خانوادگى) برسانم يا نه؟
جواب:
- اگر خانه ملک شرعى شما باشد مال الإجاره آن هم ملک شما است، و هرگونه تصرّفى در آن مىتوانيد بکنيد.
و گرنه موقوف است به نظر مالک شرعى خانه.