احکام غسل‌

احکام غسل‌

احکام غسل‌

سوال 63 :

جواني که چندي پيش با دختري عقد بسته است و هنگام صحبت يا ديدن او يا تماس تلفني با او بي اختيار مايعي به اندازه يک يا دو قطره از محلّ ادرارش بيرون مي‌آيد که هيچ نشانه‌اي از مني بودن را ندارد و فقط چسبندگي جزئي در آن ديده مي‌شود. و در مورد نماز و روزه و غسل وظيفه‌اش چيست؟ و اصلاً آيا اين کار حلالست يا خير؟ و نمازها و روزه‌هايي که در اين مدّت انجام داده چه حکمي دارد؟

جواب :

رطوبتي که از وي خارج مي‌شود اگر نشانه‌هائي که در مسأله 347 توضيح المسائل ذکر شده نداشته باشد موجب غسل نميشود و آن رطوبت طاهر است و وضو را هم باطل نمي‌کند و اين کار از نظر شرعي هم اشکال ندارد و نماز و روزه‌هائي که انجام داده اگر آن رطوبت نشانه‌هايِ مذکور را نداشته باشد صحيح است.

سوال 64 :

ـ چند سال قبل فردي براي مسجدي سنگي خريده که در ساختمان آن به کار نرفته و اضافه آمده است . سنگ اضافي را در حمّام همان روستا بکار برده اند ، آيا در آن حمّام غسل کردن جايز است ؟ ، در صورت اشکال آيا مي شود پول سنگ را به مسجد برگرداند يا خير ؟

جواب :

در فرض سوال ، صاحبان سنگ اگر رضايت بدهند مانعي ندارد و در صورتي که صاحبان آنها معلوم نباشد سنگها مجهول المالک به حساب مي آيند که با اجازه حاکم شرع استفاده در حمام بلا مانع است .

نيت

سوال 65 :

کسي که سه غسل بر او واجب باشد: غسل جنابت، مسّ ميت و غسل نذر، آيا مي‌تواند به نيّت غسل مسّ ميت، غسلي انجام دهد و اين غسل از بقيّه اَغسال مُجزي باشد؟ و با فرضِ اجزاء، آيا براي نماز نياز به وضو دارد؟

جواب :

در صورتي که به نيّت غسل جنابت غسل کند از بقيّه غسلها مجزي است و کفايت از وضو هم مي‌کند.

سوال 66 :

در موقع غسل ترتيبي بايد نيت کند که اوّل سر و گردن و بعد سمت راست و بعد سمت چپ را يا لازم نيست که اين نيّت را کند؟

جواب :

همين اندازه که نيّت کند غسل ترتيبي انجام دهد کافي است قهراً در اين نيّت ترتيب بين سر و گردن و سمت راست و چپ نهفته است.

سوال 67 :

انساني که غسل جنابت بر او واجب است ولي مي‌خواهد غسل مستحبي هم مانند غسل جمعه انجام دهد آيا يک غسل به نيت غسل جنابت کفايت مي‌کند يا اينکه دو غسل بايد انجام دهد؟

جواب :

مي‌تواند يک غسل به نيّت جنابت و جمعه بجا آورد.

سوال 68 :

با توجه به اينکه غسل جنابت به خودي خود مستحب است، اگر انسان بدون اينکه جنب باشد و فقط به عنوان غسل مستحبي غسلِ جنابت انجام دهد، مي‌تواند بدون وضو نماز بخواند يا خير؟

جواب :

در فرض مذکور غسل جنابت مشروع نيست و نمي‌تواند بدون وضو نماز بخواند.

سوال 69 :

کسي که تا مدّتي وجوب غسل را نمي‌دانست و بعد از بلوغش نيز به اين مسئله آگاه نشد و مثلاً جماع کرده و خيال مي‌کرد که بعد از انزال مني غسل واجب مي‌شود نه تنها با دخول و وسائل تحقيق هم نداشت يا ملتفت نبود که از کسي سوال کند و مدت زيادي هم نماز خوانده و روزه گرفته و بعدها چندين بار با نيت غسل ما في الذمه غسل را انجام داده در اين صورت وظيفه نماز و روزه‌هائي که قبل از غسل ما في الذّمه خوانده چه خواهد بود؟

جواب :

لازم است نمازهائي که قبل از غسل در حال جنابت انجام داده است قضا کند. و روزه‌هاي وي صحيح است.

سوال 70 :

آيا کسي که غسل جنابت يا حيض بر او واجب است مي‌تواند با تيمم بدل از غسل به مسجد بيايد؟

جواب :

در صورتي که تيمّم بخاطر عذر شرعي باشد نه تيمّم براي تنگي وقت مي‌توان با آن به مسجد رفت.

سوال 71 :

در شب شنبه مي‌فرمايند مي‌شود رجاء قضاء غسل جمعه را بجا آورد حال اگر شخصي آن را در شب شنبه رجاء بجا آورد آيا مي‌تواند روز شنبه قضاء آن را بجا آورد يا خير؟ (اعاده کند غسل را)

جواب :

اگر در شب شنبه غسل جمعه را به صورت قضا انجام دهد کافي است.

غسل جبيره

سوال 72 :

شخصي که مريض است و دست يا پايش سوخته است و غسل جنابت بگردنش آمده و يا غسل ديگر، اگر از روي مشمّا يا نايلون در حالِ غسل آب جاري نمايد غسلش صحيح است يا نه؟

جواب :

غسلش صحيح است و چنين غسلي که جبيره‌اي مي‌باشد بايد ترتيبي انجام شود.

جنابت‌

سوال 73 :

اگر در صورتي که از روي علائم سه گانه (فشار و شهوت و سست شدن بدن) نتوان مني و غير مني را تشخيص داد، آيا از روي علائم ظاهري همچون رنگ و غيره مي‌توان تشخيص داد؟

جواب :

از هر طريق که انسان يقين کند که مني از او خارج شده جنب مي‌شود.

سوال 74 :

آبي که دو نشانه از نشانه‌هاي مذکور را داشته باشد و يک نشانه را نداشته باشد يا انسان شک کند که آن يک نشانه را نيز دارد يا خير (در صورتي که آن شخص مريض نباشد) در حکم مني است يا نه؟

جواب :

در فرض مذکور حکم مني را ندارد.

سوال 75 :

آيا از طريق کتب علم پزشکي مي‌توان آبهائي را که از انسان دفع مي‌شود اعم از مني، ودي، وَذْي و غيره را تميز و تشخيص داد؟

جواب :

از هر طريق که انسان يقين کند که مايعي که از او خارج شده مني است جنب شده و بايد غسل کند.

سوال 76 :

آبي که شکل و مشخصات ظاهري مني را دارد ولي انسان شک مي‌کند که آيا تمامي علائم سه گانه را داشته يا نه، در حکم مني است يا خير؟

جواب :

در فرض سوال حکم مني را ندارد.

سوال 77 :

چهار يا پنج سال قبل گاهي اوقات که جنب مي‌شديم، به علّت اعتراض پدر يا مادر به حمام عمومي نمي‌رفتيم در حالي که نمي‌دانستيم تيمّم بدل از غسل هم وجود دارد؛ حکم نمازهايي که خوانده‌ايم چيست؟

جواب :

نمازهائيکه در موقع جنابت بدون غسل يا تيمم انجام داده‌ايد باطل و بايد آنها را قضا نمائيد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خمس‌

No image

احکام میّت‌

No image

احکام وصیّت‌

No image

احکام پزشکی‌

Powered by TayaCMS