تجهيز اموات
سوال 291 :
اگـر شخصى در اثر سوختگى از دنيا رفته به حدى که فقطاستخوان مانده , غسل و کفن و دفن چگونه است ؟
جواب :
چـنـانـچـه اسـتخوانهاى ميت باقى باشد , جميع احکام ميت ـ ازغسل و کفن و نماز و دفن ـ بايد مراعات شود , واللّه العالم .
سوال 292 :
مـيـتـى در اثـر سـانحه بدنش قطعه قطعه شده , و عضو سالم هم براى تيمم کردن ندارد , وظيفه چيست ؟
جواب :
در صـورتـى کـه قـابل شستن ـ و لو با ريختن آب بر آن ـ نباشد , واعضاى تيمم هم باقى نماند , و تـحـنيط نيز ممکن نباشد , قطعات بدن او را در مقدار کفنى که ممکن است جمع مى کنند و بعد ازخواندن نماز بر آن دفن مى نمايند , واللّه العالم .
اگر غاسل ميت دستکش بدست داشته باشد ايا در عين حال غسل مس ميت واجب خواهد بود ؟
بسمه تعالى در مفروض سوال غسل واجب نيست , واللّه العالم .
سوال 293 :
در صورت نبودن آب تکليف غسل ميت چيست ؟
جواب :
ميت ـ در صورت فقدان آب ـ تيمم داده مى شود ( براى توضيح آن به رساله عمليه مراجعه شود ) , واللّه العالم .
سوال 294 :
در صورت فراوانى مرده ها وضيق وقت و نداشتن امکانات , چه بايد کرد ؟
جواب :
افراد ميتى که تاءخير غسل موجب افساد جسد يا هتک ايشان است يا آب کفاف نمى دهد تيمم داده مى شوند , واللّه العالم .
سوال 295 :
در صورتى که محرم و هم جنس نباشد , براى غسل ميت چه بايد کرد ؟
جواب :
در مفروض سوال غسل ساقط است , واللّه العالم .
سوال 296 :
اگر پارچه براى کفن ميت نباشد , تکليف چيست ؟
جواب :
مـيت را با ستر عورتين عاريا دفن مى کنند , اگر تکفين به پوست حيوان ماءکول اللحم هم ممکن نباشد , واللّه العالم .
سوال 297 :
اگر پارچه اى مجهول المالک باشد , کفن با آن چه صورت دارد ؟
جواب :
پارچه مزبور را بر ولى ميت صدقه مى دهند , و با آن ميت را دفن مى کنند , واللّه العالم .
سوال 298 :
آيـا تـکـفـين ميت با کفنهايى که آيات قرآن و اسم جلاله واسم پيامبران و ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ بر آنها نوشته شده , جايز است ؟
جواب :
مـانعى ندارد , و بهتر است که آيات و ادعيه بر پارچه ديگرى نوشته شود و برسينه يا بالاى سر ميت نهاده شود , واللّه العالم .
سوال 299 :
کـسـى که گدايى را پيشه خود ساخته و در آمدش از راه تکدى است , پارچه اى را به عنوان خلعت به کسى هديه مى کند آيا بعد از مرگ وى جايز است او را با همين پارچه تکفين کنند ؟
جواب :
جايز است , واللّه العالم .
سوال 300 :
موميايى کردن جسد ميت جايز است ؟
جواب :
جسد ميت مسلمان بايد با شرايط مقرر تجهيز شود و موميايى کردن آن جايز نيست , واللّه العالم .
سوال 301 :
آب ريختن , گلاب پاشيدن , گل باران کردن و مانند ان , برروى قبرها چه حکمى دارد ؟
جواب :
آب ريختن روى قبر خوب است , و فى الجملة منصوص است , واشياء ديگر استحباب آن ثابت نشده است , واللّه العالم .
سوال 302 :
در گورهاى دسته جمعى مراعات دفن مماثل لازم است ؟
جواب :
دفن زن و مرد ـ در يک قبر ـ ولو نامحرم باشند مانعى ندارد ,واللّه العالم .
سوال 303 :
اگر ملکيت محل دفن مجهول باشد تکليف چيست ؟
جواب :
دفن در مکانى که معلوم نيست ملک کسى باشد و سابقا ملک کسى نبوده مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 304 :
اگر معلوم نباشد که عضوى مربوط به زن است يا مرد چه کنيم ؟
جواب :
آن عضو ـ على الاحوط ـ توسط مرد و زن ـ ازوراء لباس ـ غسل داده مى شود , واللّه العالم .
سوال 305 :
اگر آب نبود و اعضاى تيمم هم از بين رفته باشد , چه بايدکرد ؟
جواب :
غسل و تيمم در فرض مزبور ساقط است , واللّه العالم .
سوال 306 :
در حـالـى که نصف نوزاد بيرون آمده اگر زن و بچه هر دوبميرند آيا يک غسل ميت کفايت مى کند ؟
جواب :
در فرض مزبور بچه را از شکم مادر خارج مى کنند و هر دو راغسل مى دهند , واللّه العالم .
سوال 307 :
آيا مصرف کردن سه ظرف آب براى هر قسمتى از بدن ميت , شرط است ؟
جواب :
شـسـتـن بـدن در هر يک از سه غسل با رعايت شرايط کافى است ,ولى مستحباتى را که علماء در کيفيت غسل و مقدار آب آن ذکرکرده اند به قصد رجاء ثواب مى توان انجام داد , واللّه العالم .
سوال 308 :
قـبرستان متروکه اى که حدود 35 سال پيش افراد ميت درآن دفن شدند آيا فاضلاب توالت عمومى مسجد را به وسيله لوله از اين قبرستان مى شود عبور داد , بى آن نجاست در نشت کند ؟
جواب :
چـنـانـچه عمل مذکور مستلزم نبش قبور مؤمنين يا وهن برمؤمنين که در آن جا مدفون هستند بوده باشد , جائز نيست ,واللّه العالم .
سوال 309 :
اگـر جـنازه هاى زيادى داشته باشيم , اما کفن به اندازه آنهادر دست نباشد , آيا مى توان به کفن ناقص بسنده کرد ؟
جواب :
پـارچه اى که از ماترک ميت است , در تکفين وى صرف مى شود , واگر پارچه را شخص در اختيار کسى براى تکفين اءموات قرارداده است , آن کس هر ميتى را به قميصى کفن مى کند , واللّه العالم .
سوال 310 :
آيا در سه غسل ميت سه نيت لازم است ؟
جواب :
يک نيت براى هر سه غسل کافى است , واللّه العالم .
سوال 311 :
در صورتى که به مقدار يک يا دو غسل آب , براى غسل ميت باشد , تکليف چيست ؟
جواب :
ميت را ـ در فرض مزبور ـ بدل از غسل سوم تيمم مى دهند , واللّه العالم .
سوال 312 :
اگر مسلمانانى را با لباس و بدون مراسم دفن نموده اندتکليف چيست ؟
جواب :
در اين صورت واجب است که نبش قبر شود و ميت غسل وتکفين گردد و نماز بر وى خوانده شود مـگـر ايـن کـه مـدتـى گذشته باشد که بدن بو گرفته است , در اين صورت فقط نماز برقبر وى خوانده مى شود , واللّه العالم .
سوال 313 :
مادر و بچه در شکم او هر دو فوت کرده اند آيا بچه بيرون آورده شود ؟
جواب :
بيرون آوردن بچه ـ بعد از احراز مردن او , از رحم مادر لازم نيست , واللّه العالم .
سوال 314 :
در نماز ميت به شخصى فاسق مى شود اقتدا کرد ؟
جواب :
مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 315 :
کسى که از آغاز ديوانه بوده و بالغ شده , چنانچه پدر يامادرش مسلمان باشند , و يا تنها جد يا جده اش مسلمان باشند , غسل او لازم است ؟
جواب :
در هر صورت بايد غسل ميت داده شود , واللّه العالم .
سوال 316 :
حکم ميتى که حنوط نشده دفن شده و پوسيده شده چيست ؟
جواب :
اگـر تـازه از دنـيـا رفـته است به نحوى که فاسد نشده است و بونگرفته , قبر را شکافته و ميت را داخل قبر حنوط مى کنند , و اگربدن او پوسيده شده حنوط ساقط است , واللّه العالم .
سوال 317 :
حکم ميتى که بدون غسل دفن شده و پوسيده است ,چيست ؟
جواب :
چيزى لازم نيست , واللّه العنالم .
سوال 318 :
اگـر زنـى را در قـبـر بگذارند , بعد از باز کردن گره کفن ,صورت راست او را روى خاک بگذارند کفايت مى کند ؟
جواب :
باز کردن طرف راست صورت کافى است , واللّه العالم .
سوال 319 :
سـيدى که از نظر تقوا , فردى عادى و بى سواد بود , از دنيارفته است بستگان او در پى سود جـويـى و بـهره بردارى ,مبادرت به ساختن زيارت گاهى ورزيده اند که حدود هشتادمتر مربع از زمـيـن قبرستان موقوفى را به خود اختصاص داده است .
نخست اين که آيا اين کار درست است ؟
ديگر اين که مى توان در آن نماز خواند ؟
همچنين رسيدگى به اين امربرگردن چه کسى است ؟
جواب :
در فـرض مـزبـور ساختن بارگاه که معرفى شخص عادى است به بيش از آنچة که مراتب معنوى بوده اضلال مردم است و جايزنيست .
و زمين مذکور چنانچه محرز باشد که سابقا ملک بوده ووقف گـرديـده سـاخـتـن بنايى که مزاحم دفن اموات در آينده ياموجب نبش قبور مؤمنين باشد جايز نيست .
و نماز خواندن درقبرستان مکروه است , واللّه العالم .
ـ
سوال 320 :
مـى دانـيم که آقاى زيد نه نماز مى خواند و نه روزه مى گيرد , و اهل خير هم نبوده است در نماز ميت چنين فردى مى توانيم بگوييم : (( اللهم انا لانعلم منه الا خيرا )) ؟
جواب :
مى توان دعاى مذکور را گفت , واللّه العالم .
سوال 321 :
نماز ميتى که بدون اجازه ولى خوانده مى شود , آيا باطل است ؟
و حکم اقتدا به آن چيست ؟
جواب :
باطل است , و اقتدا هم بى فايده است .
و احتياط در گرفتن اذن است , و رضاى تنها کافى نيست .
و اعاده نماز بر ميت مستحب است .
و در اعاده اذن ولى شرط نيست , واللّه العالم .
سوال 322 :
اگـر کـسـى را بـا تيمم دفن کنند بعد از برهه اى از زمان قبر اورا نبش و با استخوانهاى او تماس حاصل شود آيا اين موجب غسل مس ميت مى شود يا نه ؟
جواب :
چـنـانـچه استخوانهاى ميت جمع بوده باشد بطورى که مس ميت صدق کند بنابر احتياط موجب غسل مس ميت مى شود , واللّه العالم .
سوال 323 :
شـخـصى در اثر تصادف بطورى از بين مى رود که غسل دادن او ممکن نمى باشد و به جاى غـسـل مـيـت , تيمم داده مى شود و در اين اثناء کسى او را مس مى کند آيا اين هم باغث غسل مس ميت مى شود يا نه ؟
جواب :
بنابر احتياط موجب غسل مس ميت مى شود , واللّه العالم .
سوال 324 :
اگـر شـخـصـى غـسـل مس ميت را فراموش کرده باشد يااصلا نمى دانسته که غسل ميت برگردنش آمده حکم نمازهاى قبل از غسل چيست ؟
جواب :
اگـر بـعـد از مـس ميت غسل مشروعى مثل غسل جنابت يا جمعه ياغير آن انجام داده احتياج به غـسـل مـس مـيـت ندارد .
و نمازهايى که بعد از مس ميت و قبل از انجام دادن هيچ غسلى به جا آورده باطل است , و بايد اعاده کند .
واللّه العالم .