شیر دادن

شیر دادن

شير دادن

سوال 1681 :

آيـا دو سـال تـمام شير خوردن بچه , از حقوق اوست که مادر نتواند بى بهانه و دليلى از آن سرپيچى کند ؟

جواب :

بـنـابر مشهور حد اقل شير دادن بيست و يک ماه است , و مادرسزاوارتر است به شير دادن تبرعا يا اجرتى که ديگران حاضرند بگيرند , واللّه العالم .

سوال 1682 :

آيا زنى مى تواند فرزند برادر يا خواهر خود را شير بدهد يانه ؟

جواب :

مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 1683 :

در خصوص شير دادن به طفل ديگران در چه صورت زن شير ده بر طفل محرم مى شود ؟

جواب :

چـنـانـچه از ان شير گوشت روئيده موجب حرمت مى شود و اگراحتمال انبات لحم را مى دهند احتياط کنند .

واللّه العالم .

سوال 1684 :

طـفـلـى را بـه فرزندى قبول مى کند و براى او شناسنامه تهيه مى نمايد در اين صورت آيا طفل او حساب مى شود ؟

جواب :

احکام رضاع در صورت حصول شرائط مذکوره در رساله مترتب مى شود ولى هيچيک از احکام ارث و نـفـقه و ولايت ...مترتب نمى شود و شناسنامه بطور مطلق گرفتن جايز نيست بايد در شناسنامه فرزند خواندگى قيد شود که در نسب خللى وارد نشود , واللّه العالم .

سوال 1685 :

اگر زنى پانزده مرتبه بچه اى را شير بدهد ـ ولى در هر روزيک مرتبه ـ و در بين اين پانزده مرتبه شير زن ديگر را نخورده آولى غذا کاملا نخورده ـ آيا اين زن شير ده ـ مادر رضاعى مى شود يا نه ؟

جواب :

پانزده مرتبه شير دادن با وجود سائر شائط موجب تحقق رضاع شرعى است , واللّه العالم .

سوال 1686 :

بـانوى نوه دخترى خود را چند ماه شير داده است , در اين صورت ايا داماد اين بانو با دختر او ( يعنى پدر و مادر طفل شير خوار ) با هم , نامحرم مى شوند ؟

جواب :

در فرض مزبور داماد و همسر وى ( يعنى پدر و مادر طفل ) بريکديگر حرام , و بايد از هم جدا شوند , واللّه العالم .

سوال 1687 :

آيا خود اين بانوى شير دهنده ( که مادر بزرگ طفل شيرخوار حساب مى شود ) با شوهرش ( که پدر بزرگ طفل است ) نامحرم مى شود ؟

جواب :

مادر بزرگ طفل به سبب شير دادن , بر پدر بزرگ حرام نمى شود ,واللّه العالم .

سوال 1688 :

کسى با دخترى ازدواج مى کند , سپس با زنى ديگرازدواج مى کند .

آن گاه معلوم مى شود که مادر همسر اول همسر دوم را سه ماه شير داده است و شرايط شير دادن هم تکميل است .

به اين شـکل , آن دو زن خواهر رضاعى همديگرند .

اينک اين وصلت چه حکمى دارد ؟

و آن دو فرزندهم داشته باشند , تکليف چيست ؟

جواب :

در صـورتى که محرز شود که مادر زوجه اول زوجه ثانيه را باشرايط رضاع محرم شير داده نکاح با زوجـه ثـانـيه باطل است وفرزند او هر چند که از وطى به شبهه متولد شده , ولى با فرزندى که از نکاح شرعى متولد شده فرقى در حکم ندارد , واللّه العالم .

سوال 1689 :

غـيـر از مـادر بزرگ که نمى تواند نوه خود را شير دهد ,همچنين زن پدر که نمى تواند نوه شـوهر خود را شير بدهد ,طبق نقلى که هست : (( لا ينکح اءب المرتضع في اولاد صاحب اللبن )) شخص ديگرى هم هست که شير دادن او به مقدارمعتبر ايجاد مشکل کند يا نه ؟

جواب :

حـکـم از اولاد (( صـاحب اللبن )) و (( اب مرتضع )) تجاوز نمى کندخواه اولاد صاحب اللبن مادر مرتضع باشد يا نباشد .

در موردجد مرتضع احتياط در ترک نکاح است , واللّه العالم .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

شیر دادن

استفاءسایر مراجع

پر بازدیدترین ها

No image

غسل(جنابت)

No image

مطهرات

No image

نوافل یومیه

No image

زکات

No image

روزه

Powered by TayaCMS