تعدد قاضى در یک محاکمه

تعدد قاضى در یک محاکمه

تعدد قاضى در يک محاکمه

سوال 1842 :

آيا سيستم تعدد قاضى در نظام دادرسى اسلامى پذيرفته شده است؟ در صورت مثبت بودن جواب کيفيت آن را به نحو اجمال بيان فرماييد.

جواب :

با توجه به اين که قضاوت و حکم کردن به معنى انشاء خاص و فصل خصومت است، لذا تعدد قاضى در مورد واحد و به عنوان انشاء کنندگان حکم، معنى ندارد. چون هنگامى که قاضى واجد شرايط نظر داد و انشاء حکم کرد، محلّى براى انشاء و نظر دادن ديگران باقى نمى ماند. و خلاصه مسبب واحد سبب واحد دارد و تشريک معنى ندارد; مضافاً براين که قضاوت نوعى ولايت و امارت است و ولايت از امور ذات اضافه مى باشد و تعدد در آن صحيح نيست; بلى قاضى مى تواند در مقدمات حکم با اهل خبره و با ديگر قضات مشورت کند. ولى تصميم نهايى و انشاء حکم با خودش که در رأس قرار دارد، مى باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند.

No image

نماز شب

No image

مطهرات

No image

زکات فطره

No image

وقت نماز

No image

غسل میّت

 

پر بازدیدترین ها

No image

34ـ ورزش بانوان

No image

8-تقلّب

No image

27ـ گروههاى منحرف

No image

24ـ قرآن مجید

Powered by TayaCMS