8-تقلّب

8-تقلّب

8 ـ تقلّب

سوال 1530 :

اينجانب سال گذشته با مدرک کارشناسى رشته عمران در کنکور فوق ليسانس شرکت کرده، و متأسّفانه با تقلّب کامل (100 درصد)، پرسشنامه را پر نمودم. کارى که هم اکنون خود نيز دليل آن را نمى دانم! پس از اعلام نتايج، در شهريور امسال در مقطع فوق ليسانس پذيرفته شدم. با توجّه به اين که گزينش، بر حسب نمره علمى انجام مى گيرد، حقّ يک نفر را ضايع و سلب نموده ام، بدين جهت دچار عذاب وجدان شديد گشته، و قصد انصراف از تحصيل را دارم. لطفاً بفرماييد وظيفه من چيست؟

جواب :

در فرض مسأله، در صورتى که انصراف شما سبب شود فرد ديگرى، که در نوبت است، پذيرفته شود، لازم است انصراف دهيد، ولى اگر وقت آن گذشته، انصراف لازم نيست. امّا سعى کنيد در آينده مطلقاً به سراغ تقلّب نرويد، و خطاى گذشته و حقّ ضايع شده را با اعمال صالح جهت صاحب حق جبران نماييد.

سوال 1531 :

اينجانب سال 65 به جبهه رفتم. و نزديک به 3 ماه به صورت نيروى داوطلب خدمت کردم. با تحريک يکى از دوستان، خودم را به موجى زدم و برگشتم. (البتّه دقيقاً نمى دانم چرا اين کار را کردم.) و به عنوان جانباز 10% تشکيل پرونده دادم. پس از مدّتى که مشغول خدمت در شغل مقدّس معلّمى بودم، آتش عشق پزشکى در من شعلهور گشت، و همين عشق باعث شد که سه روز مرخّصى پزشکى جبهه را به 3 ماه تغيير داده (که در کلّ شش ماه شد) و از اين طريق با سهميّه رزمندگان قبول شدم. به اين ترتيب به خاطر 6 ماه جبهه و 10% جانبازى 2 گروه به حقوقم (حقوق معلّمى) اضافه شد، و در کل حقوق ليسانس را برايم منظور کردند. همچنين از طريق 10% جانبازى توانستم حکم مأمور به تحصيل گرفته، و به تحصيل ادامه دهم. لطفاً به سوالهاى من جواب دهيد:

1ـ آيا حقوق اضافى که منظور داشته اند، حرام است؟ اکنون بايد چه کنم؟

2ـ اگر حرام است، اضافه حقوقى که در اين مدّت گرفته ام را چگونه جبران کنم؟

3ـ آيا به اين ترتيب که در دانشگاه قبول شده ام، براى من مسؤوليّت شرعى دارد؟ براى پاک شدن گناهانم چه کنم؟

جواب :

راه حلّ مشکل شما اين است که از سهميّه جانبازان و رزمندگان استفاده نکنيد، و آنچه را گرفته ايد به صورت مطمئنّى بازگردانيد، و از گناه گذشته توبه کنيد. ولى مدرک شما چنان چه از نظر امتحانات و غيره، مانند سايرين باشد، اشکالى ندارد.

سوال 1532 :

در سال 75 دخترم در دانشگاه آزاد اسلامى قبول شد، ولى رياست دانشگاه از ثبت نام و ورود ايشان جلوگيرى بعمل آورد. پس از حدود 8 ماه مکاتبه و رفت و آمد جوياى علّت شدم. اعلام نمودند که بر طبق حساب احتمالات قبولى نامبرده تقلّب محسوب ميگردد. سوال اين است:

آيا حساب احتمالات در حقوق اسلامى جايگاهى دارد، و مى تواند باعث حکمى گردد، و سرنوشت يک انسان را رقم بزند؟

جواب :

اگر حساب احتمالات بر يک پايه متقن علمى استوار باشد، و موجب قطع و يقين گردد، مى توان بر طبق آن قضاوت نمود، و اگر به اين شکل نباشد، نمى توان کسى را به خاطر آن از نتيجه امتحانات محروم کرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS