احکام ذبح

احکام ذبح

احکام ذبح

سوال 784 :

يکى از دانشجويان ايرانى، که در مسکو به تحصيل اشتغال دارد، مى گويد: در قصّابى هاى تاجيک، که گوشت ذبح اسلامى مى فروشند، از نظر بهداشتى در سطح بسيار پايينى قرار دارند. گوشت آنها داراى انگل و ميکروب است، و هر لحظه امکان ابتلا به بيمارى هاى مربوطه (عفونى و انگلى) مى رود. از طرفى، گوشتهايى که با ذبح غير اسلامى عرضه مى گردد، از تمام جهات تمييز و بسته بندى شده، و امکان هيچ گونه آلودگى ندارد. حال در خريد گوشت کدام يک را انتخاب کنيم؟

جواب :

در صورتى که واقعاً گوشتهاى ذبح اسلامى خطرناک باشد، و استفاده از گوشتهاى غير ذبح اسلامى جنبه اضطرار داشته باشد، به مقدار لازم مانعى ندارد.

سوال 785 :

نظارت بهداشتى، بازرسى، معاينه بهداشتى گوشت در کشتارگاههاى کشور به منظور پيشگيرى و کنترل بيماريهاى مشترک بين انسان و دام، و تهيّه گوشت سالم و بهداشتى، از جمله وظايف سازمان دامپزشکى کشور است. و بر اساس قوانين جارى کشور، کشتار و ذبح هر نوع دام کشتارى در خارج از کشتارگاه، به استثناى روز عيد سعيد قربان، و مراسم مذهبى و ملّى، ممنوع و غير مجاز مى باشد. با توجّه به مقدّمه فوق لطفاً نظر شريف خود را در موارد ذيل اعلام فرماييد:

1ـ کشتار غير مجاز دام در شهرهاى داراى کشتارگاه صنعتى، به منظور فروش و عرضه گوشت غير بهداشتى به مصرف کنندگان چه حکمى دارد؟

2ـ خريد و فروش گوشت فاقد مهر بهداشتى کشتارگاه، که از طريق کشتار غير مجاز تهيّه گرديده، و ممکن است موجب انتقال آلودگى و بسيارى از بيماريهاى مشترک بين انسان و دام گردد، چه حکمى دارد؟

جواب :

بر همه مسلمانان لازم است که قوانين و مقرّرات نظام اسلامى را محترم بشمارند. از جمله، آنچه مربوط بر کشتار دامهاست، و با سلامت و تندرستى جامعه ارتباط دارد. و بر مسؤولين امور کشتارگاهها لازم است بر ذبح اسلامى جامع الشرائط نظارت دقيق کنند، تا بهانه اى به دست افراد جهت ذبح خارج از کشتارگاه نيفتد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام ذبح

No image

احکام شکار

No image

احکام صید

پر بازدیدترین ها

No image

احکام صید

No image

احکام ذبح

No image

احکام شکار

Powered by TayaCMS