احکام اولاد

احکام اولاد

احکام اولاد

سوال 694 :

درباره اماره فراش و نفى ولد به دو سوال زير پاسخ دهيد:

الف) آيا براى اجراى اماره فراش، احراز وقوع مطلق نزديکى کافى است، يا نزديکى بايد به گونه اى باشد که احتمال حاملگى، هر چند به صورت ضعيف، وجود داشته باشد؟ مثلا برخى از فقهاى عظام وطى در دبر را، به ويژه در صورت عزل، يا عدم انزال، براى جريان اماره فراش کافى نمى دانند. نظر حضرتعالى چيست؟

جواب :

در تمام اين موارد احتمال انعقاد فرزند هست، و اماره فراش محسوب مى شود.

ب) با توجّه به فرض فوق، اماره فراش در کدام يک از حالت هاى زير جارى است؟

1ـ عزل

2ـ عدم انزال

3ـ وطى در دبر

4ـ نزديکى در ايّام عادت ماهانه

5ـ استفاده يکى از زوجين، يا هر دو، از وسايل پيشگيرى از حاملگى

6ـ عقيم شدن زوج توسّط عمل جرّاحى

7ـ اثبات عقيم بودن زوج به وسيله آزمايشات پزشکى

8ـ صغير بودن زوج

9ـ خصىّ و مجبوب بودن زوج

جواب :

در تمام موارد بالا اماره فراش موجود است; زيرا هيچ کدام دليل قطعى عدم انعقاد فرزند نيست.

سوال 695 :

با توجّه به اين که از شرايط تحقّق اماره فراش، اين است که از زمان وقوع نزديکى تا هنگام تولّد، کمتر از شش ماه، و بيش از حداکثر مدّت حمل نگذشته باشد، لطفاً بفرماييد:

الف) اگر زمان وضع حمل به طور معمول نرسيده باشد، ولى با عمل جرّاحى طفل را زودتر متولّد کنند، تا از حداکثر حمل (10 ماهه) تجاوز نکند، آيا اماره فراش جارى، و طفل ملحق به شوهر است؟

جواب :

در اين صورت ملحق به فراش نيست.

ب) تاريخ نزديکى و فاصله ميان آميزش و تولّد به چه وسيله اى تعيين مى شود؟ اگر چندين نزديکى در طُهر واحد انجام شود، مبدأ حمل کدام است؟ اگر زوجين با يکديگر توافق کنند که از تاريخ نزديکى تا زمان تولّد، بيشتر از ده ماه يا کمتر از شش ماه گذشته، آيا چنين توافقى پذيرفته مى شود، و نَسَب طفل نفى مى گردد؟

جواب :

منظور از فراش نزديکى نيست که تاريخ آن را تعيين کنند، بلکه همين اندازه که زن در خانه شوهر باشد، که امکان نزديکى درباره او مى رود، اماره فراش حاصل است.

سوال 696 :

آيا شرط حداقل 6 ماه، فقط مربوط به طفلى است که صحيح و سالم و زنده به دنيا بيايد، يا شامل طفل مريض، ناقص، يا طفلى که مرده به دنيا آمده نيز مى شود؟

جواب :

اطفال مريض و ناقص و مانند آن را نيز شامل مى شود، مشروط بر اين که انسان محسوب شود.

سوال 697 :

همان طور که مستحضريد براى اماره فراش، احراز و اثبات وقوع نزديکى در مورد زوجين لازم نيست. آيا احراز وطى براى جريان اماره فراش در وطى به شبهه در مورد جريان اماره فراش نسبت به وطى به شبه نيز نيازى به احراز و اثبات نزديکى نيست، يا از آن جا که نزديکى به شبهه خلاف اصل است، بايد احراز شود؟ يعنى آيا اجراى اماره فراش در وطى به شبهه (مثلا) متوقّف بر اقرار و اعتراف واطى به نزديکى است؟

جواب :

در مورد وطى به شبهه احراز وطى لازم است.

سوال 698 :

خانمى اظهار مى دارد که: «از مورّخه 30/6/76 تا 30/6/77 در عقد منقطع مردى بوده، و فرزندش در تاريخ 8/5/77 به دنيا آمده است.» مرد نفى ولد مى کند، و مى گويد: «عقد منقطع آنها از 15/1/77 به مدّت شش ماه بوده، و چون فرزند مذکور در مدّت کمتر از شش ماه از تاريح عقد به دنيا آمده، متعلّق به ايشان نيست.» لطفاً بفرماييد:

1ـ با توجّه به اختلاف طرفين در مبدأ عقد منقطع، و عدم ارائه دليل معتبر يا بيّنه شرعى بر صحّت اظهاراتشان، قول کدام يک مقدّم است؟

2ـ با توجّه به نفى ولد از سوى زوج، آيا امکان الحاق فرزند مذکور به زوج وجود دارد؟

3ـ زوجه مى گويد: «سر دفتر ازدواج شماره فلان، صيغه عقد منقطع را جارى نموده، و سر دفتر مذکور نيز ادّعاى زوجه را تأييد مى نمايد. ولى در دفاتر خود چيزى ثبت نکرده است. آيا با يک شاهد و قسم زوجه، ادّعاى وى ثابت مى شود؟

جواب 1 تا آخر: فرزند مذکور به زوج ملحق نيست.

سوال 699 :

آيا عقيقه براى ميّت نيز واجب است؟ آيا بچّه خردسال مى تواند از گوشت عقيقه تناول نمايد؟

سوال 700 :

آيا مى توان به خانواده هايى که فرزند ندارند، فرزندى بدون سرپرست (مانند کودکان سر راهى) تحويل داد، و در مقابل پولى از آنها گرفت؟ اگر مبلغ اخذ شده بر اساس جنس طفل، يا ويژگيهاى ظاهرى او، متفاوت باشد، چه حکمى دارد؟

جواب :

فروختن فرزند به هيچ عنوان جايز نيست.

نظر سایر مراجع

No image

احکام اولاد

No image

احکام اولاد

No image

احکام اولاد

استفاءسایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

No image

ازدواج موقّت

No image

احکام نگاه و نظر

No image

پوشش

No image

ارتباط زن و مرد

No image

احکام شیردادن

پر بازدیدترین ها

No image

ارتباط زن و مرد

No image

صیغه عقد

No image

ازدواج موقّت

No image

اولیاى عقد

No image

احکام اولاد

Powered by TayaCMS