احکام نگاه و نظر

احکام نگاه و نظر

احکام نگاه و نظر

سوال 674 :

اخيراً برخى از بانوان نسبت به ابرو يا دور لب، عمليّات تاتو انجام مى دهند، (پر رنگ کردن دور ابرو و لب با خال کوبى) که طبعاً زينت تلقّى مى شود. و گاه پوشاندن آن نيز مقدور نمى باشد. لطفاً بفرماييد که اين عمل مشمول آيه شريفه (وَ لا يُبْدينَ زينَتهنَّ) مى باشد، يا نه؟ نگاه به صورت چنين زنانى چه حکمى دارد؟

جواب :

آيه (لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ) با توجّه به جمله «اِلاّ ما ظَهَرَ مِنْها» زينتهاى موجود در صورت و دستها تا مچ را شامل نمى شود. ولى اگر اين زينت تند و زننده باشد، و منشأ مفاسدى شود، جايز نيست.

سوال 675 :

نگاه کردن به اعضاى بدن زن کافر غير ذمّى چه حکمى دارد؟

جواب :

نگاه کردن به اعضايى که معمولا در عرف آنها مکشوف است، بدون قصد لذّت اشکالى ندارد.

سوال 676 :

آيا ديدن عکسها، يا فيلمهاى سکس براى متأهّلين که جهت تحريک براى آميزش به آن نگاه مى کنند، اشکال دارد؟ اگر اشکال دارد، براى کسانى که جهت تحريک جنسى ناچار از نگاه کردن آن فيلمها هستند، چه حکمى دارد؟

جواب :

استفاده از اين فيلمها جايز نيست، مگر در حال ضرورت. ضمناً توجّه داشته باشيد مشاهده اين فيلمها تدريجاً نيروى جنسى را ضعيف مى کند.

سوال 677 :

در بعضى از حمّام هاى داخل شهر يک نفر کيسه مى کشد، و موهاى زائد بدن را زائل مى کند. با توجّه به اين که نگاه به عورت جايز نيست، آيا اين کار جايز است؟

جواب :

نگاه به عورت ديگرى، خواه براى زائل کردن مو باشد، يا چيز ديگر، جايز نيست. ولى زايل کردن موهاى زير بغل و مانند آن، به وسيله همجنس مانعى ندارد.

سوال 678 :

در سازمانهاى نظامى کشور، اعمّ از ارتش، سپاه پاسداران، نيروى انتظامى و برخى ديگر از سازمانهاى دولتى از اين قبيل، براى استخدام نيروى جديد، ابتدا بايستى شخص را از هر جهت معاينه کامل بدنى نمايند، تا از سلامت جسمى شخص اطمينان حاصل گردد. در اين آزمايشات تمامى اعضاى بدن، از جمله دستگاه تناسلى، مورد معاينه قرار مى گيرد. آيا پزشک همجنس اجازه ديدن و لمس آن قسمت از بدن را جهت معاينه و احراز سلامتى دارد؟

جواب :

در مواردى که ضرورت دارد مجاز است. و منظور از ضرورت اين است که معاينه بدنى براى آن کار لازم است، و بدون معاينه بدنى استخدام نمى کنند، و شخص هم نياز به استخدام دارد.

سوال 679 :

حکم نگاه کردن بدون ريبه به تصويرها و فيلمهايى که مواضعى از بدن را نمايش مى دهند که معمولا پوشانده مى شود، چيست؟

همچنين نگاه به تصوير و فيلم عورتين بدون ريبه چه حکمى دارد؟

آيا شناختن صاحب تصوير و فيلم، دخالت در حکم دارد؟

شناختن از نظر شرعى به چه معنا است؟ آيا صرف دانستن اسم و رسم کافى است؟

جواب :

در مورد فيلم هايى که اعضاى بدن را نشان مى دهد چنانچه به قصد شهوت نگاه نکنند، و خوف مفسده اى نباشد، اشکال ندارد; ولى نسبت به عورتين مطلقاً جايز نيست. و اگر زنانى باشند که معمولا خود را مستور مى دارند، نگاه کردن به عکس هاى برهنه آنان مجاز نمى باشد. و منظور از شناخت، تنها شناخت اسمى نيست، بلکه مشخّصات بيشترى لازم است

استفاءسایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

No image

ازدواج موقّت

No image

احکام نگاه و نظر

No image

پوشش

No image

ارتباط زن و مرد

No image

احکام شیردادن

پر بازدیدترین ها

No image

صیغه عقد

No image

ارتباط زن و مرد

No image

ازدواج موقّت

No image

اولیاى عقد

No image

احکام اولاد

Powered by TayaCMS