5ـ مسائل متفرّقه اموات

5ـ مسائل متفرّقه اموات

5ـ مسائل متفرّقه اموات

سوال 120 :

تعدادى از قبرها (به استثناى قبور شهدا) در قبرستان عمومى کوچک اين روستا قرار دارد که به وسيله فرزندان آنها مسقّف شده است، اطراف اين سرپوشها باعث مزاحمت در رفت و آمد و پاره شدن لباس و بدن زائرين قبرستان شده است، زائرين از شوراى روستا درخواست رفع ممانعت و سهولت در رفت و آمد را نموده اند، آيا برداشتن پوششهاى آهنى سقف (نه نرده اطراف آن) شرعاً موجب هتک حرمت به ميّت مى شود؟

جواب :

چنانچه بازماندگان اموات حاضر شوند سقفها را طورى نصب کنند که مزاحم مردم نباشد، باقيماندن سقفها جايز است، در غير اين صورت مى توان رفع مزاحمت کرد.

سوال 121 :

آيا نگهدارى جنين ساقط شده، چه از حيث جسمى سالم يا ناقص الخلقه و يا عقب مانده باشد و چه مال خود شخص باشد و يا آن را از صاحبش گرفته باشد، به عنوان کلکسيون در شيشه الکل جايز است؟

جواب :

هرگاه جنين به صورت انسان کاملى درآمده باشد بايد او را غسل داد و کفن کرد و دفن نمود و نگهدارى آن به صورتى که نوشته ايد جايز نيست، امّا اگر به اين مرحله نرسيده باشد، مانعى ندارد.

سوال 122 :

آيا جايز است انسان جسد مورّث خود را، چه زن باشد و چه مرد، بجاى دفن در قبر، به صورت موميايى و يا در شيشه الکل نگهدارى نمايد؟ و اگر جايز نيست موضوع مشمول تعقيب و تعزير است؟

جواب :

جايز نيست و مشمول تعزير است.

سوال 123 :

آيا قبر به منزله ملک شخصى محسوب مى شود؟

جواب :

در زمين هاى موقوفه و مباح، قبر ملک نمى شود; ولى اگر زمين را خريدارى کند، يا زمين مباح بوده و قصد تملّک و حيازت نموده است، مالک مى شود.

سوال 124 :

چرا ميّت مرد را از طرف سر، و ميّت زن را از طرف عرض بدن، وارد قبر مى کنند؟ خواهشمند است محسّنات آن را بيشتر شرح دهيد.

جواب :

اين کار در مردان نوعى عبرت و در زنان براى رعايت اصول عفّت است.

سوال 125 :

شعرى را سروده ام که بر سنگ قبرم نوشته شود; ولى فرزندانم اين شعر را بر خلاف شرع مقدّس مى دانند; امّا به نظر خودم بسيار مناسب حالم مى باشد، لطفاً نظر مبارک خود را در اين مورد مرقوم داريد:

به يک عمر طبيعى با دل ريش *** نمودم زندگى شد عاقبت هيچ

ترحّم کن تو اى داناى اسرار *** که در گور التيام يابد دل ريش

جواب :

شعرى که در بالا ذکر کرده ايد خلاف شرع نيست; ولى جستجو کنيد اشعارى بهتر از آن پيدا کنيد.

سوال 126 :

با توجّه به اين که تجهيزات ميّت و هزينه کفن و دفن او شرعاً واجب است، اگر ميّت مالى نداشته باشد که از مال او مخارج کفن و دفنش را بدهند، و بدين جهت يکى از ورثه حين الفوت ميّت به تنهايى و از مال خودش اين مخارج را متحمّل شود، آيا اين فرد مى تواند به منظور وصول سهم ساير ورثه به آنها مراجعه کند؟ و اگر مى تواند، آيا اين مخارج بايستى بطور مساوى از کلّ ورثه وصول شود يا طبق قانون ارث؟

جواب :

در چنين فرضى نمى تواند به ساير ورثه رجوع کند، مگر اين که با توافق آنها اين کار را کرده باشد، و در اين صورت بايد طبق توافق عمل شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

No image

احکام میّت‌

جدیدترین ها در این موضوع

No image

1ـ غسل میّت

No image

2ـ نماز میّت

No image

3ـ دفن

No image

4ـ نبش قبر

No image

5ـ مسائل متفرّقه اموات

پر بازدیدترین ها

No image

1ـ غسل میّت

No image

4ـ نبش قبر

No image

5ـ مسائل متفرّقه اموات

No image

2ـ نماز میّت

No image

3ـ دفن

Powered by TayaCMS