احکام روزه قضا و کفّاره

احکام روزه قضا و کفّاره

احکام روزه قضا و کفّاره

سوال 289 :

آيا شخصى که احتمال مى دهد روزه قضا دارد مى تواند روزه مستحبى بگيرد و اگر براى روزه مستحبى مانند اعتکاف نذر کند چطور؟

جواب :

اشکالى ندارد.

سوال 290 :

آيا با اجازه فقها (دام بقائهم) و يا مأذونين از طرف آنها مى توان کفّارات غيرعمدى روزه را در حوايج عمومى فقرا (غير از اطعام) صرف نمود؟

جواب :

مصرف آن فقط اطعام است.

سوال 291 :

قيمت کفاره روزه ماه رمضان که به عذرشرعى مثل مرض و غير آن افطار شده است چقدر است؟ و آيا معيار قيمت شهرى است که در آن زندگى مى کنيم يا معيار 750 گرم گندم يا خرما يا نان است بدون در نظر گرفتن شهرى که در آن هستيم؟

جواب :

ملاک قيمت شهرى است که کفّاره در آن پرداخت مى شود و مقدار آن 750 گرم است ولى قيمت آن را مى توانيد به شخص مستحق بدهيد بشرط اين که اطمينان داشته باشيد مصرف نان مى کند.

سوال 292 :

آيا مى توانم کفّاره قضاى روزه ماه رمضان را به برادرم که قصد ازدواج دارد و براى اين امر به آن نيازمند است بپردازم؟

جواب :

احتياط آن است که فقط مصرف نان شود.

سوال 293 :

بنده الآن حدود 22 سال دارم و تقريبا از 4 سال پيش تمامى روزه هايم را گرفته ام ولى قبل از آن چند روزى از روزه هايم را به دلايلى نگرفته ام و نمى دانم که تعداد آن روزها چقدر بوده است وظيفه من چيست؟

جواب :

همان مقدار که يقين داريد روزه نگرفته ايد قضا کنيد و اگر روزه نگرفتن عمدى بوده کفّاره نيز واجب است مگر اين که جاهل به مسائل روزه بوده ايد.

سوال 294 :

تکليف شخصى که روزه هاى زيادى را افطار کرده است چيست؟

جواب :

تا آن جا که بتواند روزه هاى گذشته را قضا کند و نسبت به کفّاره آنها مطابق مسأله 1401 و 1402 توضيح المسائل ما عمل کند و هر چه توانايى ندارد از او ساقط است.

سوال 295 :

کسى که فقط 28 روز از ماه رمضان را درک بکند چون که در اوّل ماه مبارک در ايران است و آخر ماه مبارک در يک کشور عربى است که ماه شوّال يک روز زودتر ديده مى شود و لهذا 28 روز را درک کرده است آيا قضاى يک روز بر او واجب است يا هيچ قضا لازم نيست؟

جواب :

قضاى يک روز بر او واجب نيست ولى احتياط مستحب است.

سوال 296 :

دادن کفّاره به واجب النّفقه جايز است؟

جواب :

احتياط آن است که کفّاره را مطلقاً به واجب النّفقه ندهد.

سوال 297 :

وظيفه خانمى که سال اوّل تکليف روزه اش را خورده است چيست؟ و اگر بايد قضا کند چگونه قضا نمايد؟

جواب :

کفّاره ندارد خواه جاهل مقصر بوده يا قاصر ولى اگر عمداً و عالماً روزه نگرفته کفّاره دارد و در تمام صور مسأله، قضا لازم است.

سوال 298 :

شخصى چند روز از ماه رمضان را عمداً افطار کرده است امّا تعداد دقيق آن را نمى داند وظيفه او چيست؟

جواب :

به مقدارى که يقين دارد، روزه هايى را که خورده بايد هم قضا کند و هم براى هر روز کفّاره بدهد و چنانچه بار او سنگين شود و نتواند، مطابق آنچه در مسأله 1402 توضيح المسائل گفته ايم عمل کند.

سوال 299 :

آيا افطار روزه استيجارى بعد از ظهر جايز است؟

جواب :

مانعى ندارد.

سوال 300 :

اين جانب مقلد امام خمينى(رحمه الله) بوده ام و به فتواى حضرتعالى برتقليد از ايشان باقى هستم، ايشان در باب روزه مستحبى مى فرمايد اگر سبب اذيّت پدر و مادر و جدّ شود جايز نيست با توجّه به اين مطلب که اين جانب قادر به ازدواج نمى باشم و گرفتن روزه مستحبى را تنها راه جلوگيرى از فعل حرام يافته ام و از طرفى هم پدر و مادرم راضى به گرفتن روزه مستحبى توسط من نمى گردند و نمى توانم آنان را به اين امر راضى کنم آيا با وجود چنين شرايطى مى توان بدون در نظر گرفتن رضايت پدر و مادر روزه گرفت؟

جواب :

در فرض مسأله گرفتن روزه مستحبى براى شما جايز است ولى سعى کنيد رضايت آنها را تا آن جا که مى توانيد جلب کنيد.

سوال 301 :

چنانچه دکتر مريض را از روزه گرفتن منع کند (با توجّه به اين که بعضى از دکترها نسبت به مسائل شرعى بى اطّلاع هستند) آيا نظريّه او در اين مورد قابل قبول است؟

جواب :

اگر دکتر مورد اطمينان باشد نظريّه او قابل قبول است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

احکام رؤیت هلال

No image

مبطلات روزه

No image

احکام روزه قضا و کفّاره

Powered by TayaCMS