رمى
سوال 237 :
آيا رمى جمرات را مىتوان از روى پلى که نزديک جمرات ساخته شده است انجام داد و اين عمل مجزى است؟
(554)
جواب :
رمى جمرات از روى پُل مانع ندارد و مجزى است؛ ولى بايد از رسيدن سنگها و اصابت آنها به جمرات، اطمينان حاصل کند.
سوال 238 :
جمرات از شکل سابق آن خارج شده و تغيير کرده و به صورت ديوارى با طول و عرض زيادتر نسبت به قبل درآمده است. آيا رمى جمرات فعلى مجزى است؟
جواب :
رمى کلّ ديوار مجزى است. البته در جمره عقبه اگر بخشى از ديوار، خارج از منى واقع شده باشد، بايد قسمتى از آن رمى شود که در داخل منى واقع شده است.
سوال 239 :
شخصى در بعد از ظهر عيد قربان که جمره عقبه خلوت است، خودش مىتواند رمى کند؛ ولى ديگر نمىتواند قربانى را در روز عيد انجام دهد. آيا براى اين که بتواند قربانى را در روز عيد انجام دهد، جايز است براى رمى جمره، در صبح روز عيد نايب بگيرد؟ اگر چندين سال در صبح روز عيد نايب گرفته باشد، حکمش چيست؟
جواب :
بايد خودش در عصر روز عيد رمى کند و اگر با توانايى از رمى در عصر، در صبح نايب گرفته باشد، عمل نايب باطل است و بايد خودش آن رمىها را قضا کند و اگر نمىتواند، نايب بگيرد.
سوال 240 :
پرستار مريضى که به همراه مريض خود، شبانه به منى مىرود، آيا مىتواند مانند مريض، در همان شب دهم ذى الحجّه (شب عيد قربان) رمى را انجام دهد؟
جواب :
اگر پرستار مريض، زن باشد، چون براى زنها حتى در حال اختيار هم رمى در شب دهم جايز است، براى او نيز جايز است و اگر پرستار، مرد باشد، چنانچه نتواند در روز، رمى کند، براى او نيز رمى در شب جايز است؛ ولى چنانچه از رمى در روز معذور نباشد، بايد در روز، رمى کند.
(555)
سوال 241 :
جوانى هر دو پايش صدمه خورده و از زير زانو، پاى مصنوعى دارد. آيا بايد براى رمى نمودن، نايب بگيرد و به هنگام رمى نايب، حضور او در آن جا لازم است؟
جواب :
اگر خودش قادر بر رمى کردن نيست، نايب بگيرد و احتياط مستحب آن است که در صورت امکان، هنگام رمى نمودنِ نايب، در محلّ رمى حاضر شود.
سوال 242 :
زنان که در شب عيد قربان به صورت اختيارى مىتوانند رمى جمره عقبه را انجام دهند، چنانچه از رمى در شب عيد معذور باشند، آيا جايز است مردى را نايب بگيرند تا در شب عيد از طرف آنها رمى جمره عقبه را انجام دهد؟
جواب :
رمى مردى که نايب شده، در شب اشکال دارد و مجزى نيست.
سوال 243 :
با توجه به اين که بانوان مىتوانند رمى روز دهم را در شب انجام دهند، آيا لازم است رمى آنها در شب عيد باشد يا در شب يازدهم نيز جايز است؟ و در فرض جواز، در صورتى که زن در اعمال حج، نايب ديگرى باشد، چه حکمى دارد؟
جواب :
با فرض توانايى از رمى در شب عيد يا روز آن، رمى در شب يازدهم جايز نيست.
سوال 244 :
آيا کسى که براى رمى جمرات نايب شده است، مىتواند قبل از انجام دادن رمى خودش، براى منوبٌ عنه رمى کند؟
جواب :
بلى، جايز است.
سوال 245 :
آيا جايز است رمى جمرات روز يازدهم ذى الحجّه را در شب قبل آن (شب يازدهم) انجام داد؟
جواب :
براى کسى که نتواند در روز، رمى کند، جايز است.
سوال 246 :
هنگام رمى يا پيش از آن، يک ريگ مستعمل در کيسه ريگ ما مىافتد و با ريگهاى بکر، مخلوط و مشتبه مىشود. آيا همين که هشت ريگ به جمره
(556)
بزنيم و اجمالاً علم پيدا کنيم که هفت ريگ بکر به جمره زدهايم، کافى است يا علم تفصيلى لازم است؛ يعنى به هنگام رمى بايد بدانيم که کدام ريگ بکر و کدام مستعمل است؟
جواب :
اگر اجمالاً يقين به زدن هفت ريگ بکر به جمره داشته باشيد، کافى است.
سوال 247 :
مردى به هنگام رمى جمره عقبه، در تعداد سنگهاى برخورد کرده که بايد به هفت عدد برسد، بسيار شک مىکند، به طورى که 21 سنگ پرتاب مىنمايد. آيا پرتاب اين تعداد کافى است يا بايد اطمينان حاصل کند؟
جواب :
اگر قبل از رمى، قصد پرتاب بيش از هفت سنگ را نداشته، اشکالى ندارد، هر چند بعد از آن، به جهت احتياط، بيشتر از هفت عدد پرتاب کند؛ ولى بايد از اصابت و برخورد هفت سنگ به جمره مطمئن شود؛ اما اگر شک او به حدّ وسواس برسد، نبايد به شکّ خود اعتنا کند.
سوال 248 :
در روز عيد، به هنگام رمى جمره عقبه اطمينان پيدا نکردم که هفت سنگ به جمره برخورد کرده و به همين جهت، چهار بار رمى جمره را تکرار کردم؛ ولى باز هم يقين پيدا نکردم و در بار چهارم، قسم خوردم که ديگر رمى را تکرار نکنم و بعد، اعمال حج را به پايان رساندم. آيا حجّ من صحيح است يا باطل؟ و کفّاره قسمى که خوردهام چيست؟
جواب :
در مفروض سوال، حجّ شما صحيح است و چيزى بر شما لازم نيست.