پوشیدن لباس دوخته

پوشیدن لباس دوخته

پوشيدن لباس دوخته

سوال 131 :

کسى که از روى فراموشى يا ندانستن مسأله يا خجالت کشيدن، در حال احرام بستن، شورت دوخته را در نياورده و به همين صورت به مکه آمده، چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر در نياوردن لباس دوخته به هنگام احرام بستن از روى علم و عمد نباشد، اشکالى ندارد و کفّاره نيز واجب نيست؛ اما به محض التفات بايد لباس دوخته را درآورد و اگر از روى علم و عمد اين کار را کرده باشد (مثل اين که با علم به مسأله به جهت خجالت کشيدن لباس دوخته را در نياورده باشد)، صحّت احرامش محلّ اشکال است.

سوال 132 :

آيا جايز است حاجيان براى حفظ خود از سرما، در عرفات و مشعر و منى بر روى خودشان ملحفه يا پتوى دوخته شده بکشند؟

جواب :

انداختن ملحفه و پتوى دوخته بر روى خود در حال دراز کشيدن، چنانچه به صورت لباس نباشد، اشکال ندارد و موجب کفّاره هم نيست و در حال نشستن و ايستادن، بر دوش خود نيندازند، مگر اين که ضرورت داشته باشد؛ ولى انجام دادن اين کار در حال ضرورت هم موجب کفّاره است.

سوال 133 :

اگر حاجى، هميان را به قصد محکم شدن لنگ بر کمر ببندد، نه براى حفظ پول خود، آيا اين کار، بخصوص هنگامى که هميان دوخته شده باشد، جايز است؟

جواب :

اشکال ندارد.

سوال 134 :

استفاده از ماسک بهداشتى براى مردان در حج ـ با توجه به اين که

(528)

بعضى از ماسک‌ها دوخته شده است و نخى دارد که براى نگهدارى ماسک بر روى صورت، بايد نخ را به پشت گوش و يا پشت سر انداخت ـ چه حکمى دارد؟ و استفاده از آن براى زنان، با توجه به پوشيده شدن صورتشان حکمش چيست؟ و چنانچه به خاطر حفظ بهداشت و جلوگيرى از امراض، استفاده از آن حرام نباشد، آيا کفّاره دارد يا خير؟

جواب :

استفاده از ماسک دوخته، براى مرد اشکال ندارد و موجب کفّاره نيست؛ ولى براى زن، با عدم ضرورت جايز نيست و در حال ضرورت اشکال ندارد؛ ولى در هر صورت اگر با علم و عمد صورت خود را بپوشاند، بنا بر احتياط بايد يک گوسفند کفّاره بدهد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

استعمال بوى خوش

No image

مالیدن روغن به بدن

No image

زینت کردن

No image

نگاه کردن در آینه

No image

جدال

پر بازدیدترین ها

No image

محرّمات احرام

No image

نگاه کردن در آینه

No image

زینت کردن

No image

پوشیدن لباس دوخته

No image

مالیدن روغن به بدن

Powered by TayaCMS