اگر روزه دار مطلبی را بدون توجه به دروغ بودن یا دروغ نبودن آن بیان نماید و سپس آشکار شود که دروغ بوده، آیا روزه اش باطل می گردد؟

اگر روزه دار مطلبی را بدون توجه به دروغ بودن یا دروغ نبودن آن بیان نماید و سپس آشکار شود که دروغ بوده، آیا روزه اش باطل می گردد؟

پاسخ

  • امام و فاضل: اگر به صورت نقل و حکایت نسبت دهد اشکال ندارد ولی اگر احتمال دروغ بودن بدهد یا گمان غیر معتبر به دروغ بودن داشته باشد جایز نیست به صورت قطعی خبر بدهد ولی مبطل هم نیست. [1]
  • سیستانی و مکارم: در صورتی که احتمال یا ظن به دروغ داشته باشد، خبر دادن از آن مطلب به صورت قطعی و یقینی جایز نیست و بنابر احتیاط واجب روزه را باطل می کند، مگر اینکه دلیل و حجت شرعی بر آن خبر داشته باشد، که در این صورت خبر دادن به صورت قطعی و یقینی جایز می شود. [2]
  • خویی: در صورتی که احتمال یا ظن به دروغ داشته باشد، خبر دادن از آن مطلب به صورت قطعی و یقینی جایز نیست و روزه را باطل می کند. [3]
  • بهجت: اگر شک دارد که خبر کذب است یا نه و نسبت دهد، بنابر اقوی روزه اش باطل نمی شود. [4]
  • نوری: در صورتی که احتمال یا ظن به دروغ داشته باشد، خبر دادن از آن مطلب به صورت قطعی و یقینی جایز نیست و روزه را باطل می کند، مگر اینکه دلیل و حجت شرعی بر آن خبر داشته باشد، که در این صورت خبر دادن به صورت قطعی و یقینی جایز می شود. [5]

منابع:

  1. امام و فاضل:العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، م 24
  2. سیستانی و مکارم: العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، م 24
  3. خوئی:العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، م 24
  4. بهجت: رساله، م 1296
  5. نوری: العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، م 24

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

شرایط حیوان قربانى

No image

نیابت در قربانى

No image

مصرف قربانى

No image

مسائل دیگر قربانى

No image

قربانى

پر بازدیدترین ها

No image

قنوت

No image

پس انداز

No image

روزه اعتکاف

No image

ثابت شدن نجاست

Powered by TayaCMS