مسابقات ورزشى و تماشاى آن

مسابقات ورزشى و تماشاى آن

مسابقات ورزشى و تماشاى آن

سوال :

ورزش «فوتبال ـ واليبال» و غيره که برد و باختى در ميان نيست صرف ورزش است چه حکمى دارد؟

جواب :

صرف ورزش که مشتمل بر فعل محرّم نباشد اشکال ندارد.

سوال :

در بسيارى از کشورها ورزش و بازى، از ارزش بيش از حد برخوردار مى باشد و در نتيجه جوانهاى ما هم براى درآمدى بيشتر و همچنين براى مقبوليت در جامعه مى خواهند فقط ورزشکار بشوند ـ آيا رفتن بچه هاى مسلمان به اماکنى براى گذراندن تمام وقت در لهو و لعب بنام ورزش به مصلحت اسلام و مسلمين مى باشد.

جواب :

بديهى است مصلحت اسلام و مسلمين نيست و اشتغال به ورزش زايد بر آنچه براى سلامت جسم مفيد است لهو يا لغو است و بحکم (والذين هم عن اللغو معرضون)مؤمن از آن خود دارى مينمايد و بهر حال اينگونه اعمال با توجه بتعاليم اسلامى و تربيتى که منظور اين دين حنيف است اگر حرام نباشد قطعاً مذموم و مکروه است.

سوال :

تماشاى برنامه هاى ورزشى که از تلويزيون پخش مى شود با توجه به لباسى که بازيکنان پوشيده اند(قمست هائى از اندام پوشيده نيست) براى خانمى که به سن تکليف رسيده چه حکمى دارد؟

جواب :

چون اين گونه برنامه ها معرض تهييج و مظفر ريبه و التذاذ است، تماشاى آن براى خانمها محل اشکال است خداوند تعالى همه را از شرور و فتن و مصائد و مکاره شيطان حفظ فرمايد. واللّه العالم

سوال :

بفرماييد براى ورزشکار مسلمان و متعهد چگونه لباسى مناسب است؟

جواب :

مناسب با ادب و شرف و حيا و وقار مسلمان در لباس ورزشى اين است که بطورى که معمول شده کوتاه نباشد و علاوه بر قسمتهاى بالاى بدن بين ناف و زانو را هم بپوشاند.(ما بين السرة و الرکبه عورة)

سوال :

تبليغات بيش از حد، بسيارى از جمله دختران را به سوى فوتبال و جمع آورى عکسهاى فوتباليستها و نصب آنها در منازل کشانده و اثرات نامطلوبى را از نظر تحصيلى و الگودهى داشته و در برخى موارد موجب بروز برخى منکرات در جامعه گرديده است ارشاد حضرتعالى در اين زمينه چيست؟ و نگاه کردن زنان به صحنه هاى ورزشى مانند شنا و کشتى و ... چه مى باشد؟

جواب :

متأسفانه نسبت به اين امور بيش از حد تشويق و ترغيب مى شود و عواقب سوء و آثار منفى بسيار دارد از جمله اثرات نامطلوبى که در سوال ذکر کرده ايد و آثار نامطلوب ديگر و فعلاً بصورت سرمايه پر سودى براى عده اى شده است. و نگاه کردن زنان هم به اين گونه صحنه ها با توجه به عوارض قطعيه نامناسبى که دارد جايز نيست و خانواده هاى متدين از آن خوددارى مى کنند و اگر وضع، بشکل کنونى پيش برود شايد در مدتى نه چندان دور، ورزش بانوان هم به صورت غير مشروع و مفسد اخلاق جامعه امرى عادى و متعارف شود و هيچکس هم اعتراض نکند خداوند همه را از شرور و فتن آخرالزمان محفوظ فرمايد.

سوال :

در مسابقه اى که شرط بندى جايز است (مثلاً تير اندازى) مبلغ شرط براى بازنده سنگين است و او را دچار مشکل مى کند آيا عمل به شرط لازم است؟

جواب :

در مورديکه عقد سبق ورمايه داراى شرائط صحت باشد وفا بشرط لازم است.

سوال :

در مسابقاتى که امروزه کاربرد نظامى دارند، از قبيل موتور سوارى در صحرا آيا شرط برد و باخت جايز است؟

جواب :

جواز آن محلّ تأمّل است ولى حکومت مى تواند براى برنده اين مسابقات جوائزى قرار دهد.

سوال :

خديد و فروش عکسهاى ورزشى چه حکمى دارد ضمناً برخى از اين عکسها رنگى و با شورت مى باشند راهنمايى لازم را مبذول فرمائيد و آيا سود حاصله از ورزش حلال است؟

جواب :

خريد وفروش آن عکسها اگر موجب ترويج فساد و انحراف اخلاق نگردد حرام نيست ولى براى افرادى که نگاه کردن به آنها موجب تحريک مى شود نگاه کردن جايز نيست اما سزاوار است مؤمنين از ترويج و نشر اينگونه عکسها که موجب سرگرمى جوانان مسلمان به مسائل کم ارزش و دورى آنها از اهداف مقدس اسلامى و رشد و پيشرفت جامعه اسلامى مى گردد خوددارى نمايند. واللّه العالم

سوال :

در بعضى مسابقات مخارج تهيه وسايل بازى از قبيل توپ و جايزه از بازيکنان دريافت مى شود. دريافت مخارج جايزه از بازيکنان توسط برگزار کنندگان مسابقات چه حکمى دارد؟

جواب :

در صورتى که فقط بازى کنندگان مخارج اعطاء جوايز را خودشان مى دهند صورت قمار و برد و باخت دارد و حرام است.

سوال :

در شهرى يکى از ورزشهاى جايز، معمولاً با شرط برد و باخت انجام مى شود(يعنى به صورت حرام) انجام اين بازى در آن شهر و شهرهاى ديگر بدون اين شرط چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر انجام آن بدون برد و باخت حلال باشد اشکال ندارد.

سوال :

در شهرى يک بازى را بازيکنان معمولاً مقارن با يک کار حرام مى نمايند. اين بازى در آن شهر چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر عملى حلال باشد مقارن واقع شدن آن با عمل حرام در صورتيکه بهم مربوط نباشند و عمل حلال مقدمه يا ملازم عمل حرام نباشد اشکال ندارد.

سوال :

در بعضى مسابقات، تماشاگران بر روى برد و باخت بازيکنان شرط بندى مى کنند اين عمل چه حکمى دارد؟

جواب :

جايز نيست.

سوال :

بر فرض مذکور در سوال قبل آيا بازيکنان در صورت اطلاع لازم است بازى خود را ترک کنند؟

جواب :

بر آنها ترک بازى در صورتيکه حلال باشد واجب نيست.

سوال :

بازى دو نفر نامحرم چه حکمى دارد؟

جواب :

چون در بيشتر موارد معرض ريبه و فساد است حرام است و بطور کلّى مسلمان متّقى و متعّهد مطلقاً اختلاط با نامحرم پرهيز مى نمايد.

سوال :

مسابقه دو نفر نامحرم: در يک ورزش که حرکات تند ندارد، طرفين تماس با هم ندارند و نگاه لذت نمى کنند، مثلاً مسابقه تيراندازى چه حکمى دارد؟

جواب :

همان طور که گفته شد اگر مورد حلال براى اين اعمال فرض شود اين برنامه ها با سنن و آداب اسلامى در ارتباط مردان با زنان سازگار نيست و غالباً انگيزه آن شکستن سنن اسلامى و افکار شيطانى است و در جامعه اسلامى اين برنامه ها زمينه وقوع ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

احکام ورزشهاى خطرناک

No image

مسائل مربوط به ورزش

No image

بکس

Powered by TayaCMS