جشن هاى مذهبى و مجالس مولودى

جشن هاى مذهبى و مجالس مولودى

جشن هاى مذهبى و مجالس مولودى

سوال :

آيا دست زدن در مجالس مولودى ائمه اطهار(ع) جايز است و همچنين اگر در هنگام دست زدن، بدن و شانه ها باريتم شعر تکان بخورد، چه حکمى دارد؟

جواب :

لهو است و اشکال دارد و مخصوصاً اشکالش در صورت دوّم بيشتر است و مشابه مجالس رقص و سماع بعض فرق باطله است و علاوه با احترام و قداست اين مجالس عزيز مناسب نيست و معلوم نيست اين چه گرايشى است که بعضى به امور لهويه و ملاهى پيدا کرده اند و چه شيطانى پشت ترويج اين حرکات است.

سوال :

چند صباحى است که در ايام مواليد ائمه اطهار عليهم السلام مجالس با شکوه و با عظمتى جهت سرور و شادباش مى گيرند، امّا در مجالس زنانه، خانم جلسه زنان حاضر در جلسه مکلف مى کند که برخيزند و برقصند تا اين که حاجت خويش را بگيرند زيرا استدلالشان اين است که خود ائمه به ما گفته اند در شادى ما شاد و در غم ما غمناک باشيد.

جواب :

رقص زن فقط براى شوهر به تنهائى جايز است و در ساير موارد حرام مى باشد، و خوشنودى ائمه اطهار سلام اللّه عليهم اجمعين با عمل حرام انجام نمى گيرد و آنچه فرموده اند يفرحون لفرحنا مقصود اين نيست که مجلس معصيت گرفته شود و اعمال خلاف شرع در آن صورت بگيرد کما آن که سيره افراد لاابالى و غير متشرع در مجالس چنين است خداوند متعال گويندگان و شنوندگان را به آنچه وظيفه شرعى آنهاست هدايت فرمايد تا با برداشت غلط از آيات و روايات موجبات اضلال مردم را فراهم ننمايند.

سوال :

در مجالسى که به عنوان تولى و تبرى براى خشنودى اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام برگذار مى گردد چنانچه در مجلسى که فقط بانوان شرکت دارند و صداى آنان به نامحرمان نرسد بخوانند و برقصند چگونه است؟

جواب :

در مورد سوال رقصيدن اشکال دارد و خوانندگى هم اگر غنا باشد حرام است و اگر غنا نباشد مانعى ندارد و کف زدن اگر به نحو لهوى باشد اشکال دارد مجالسى که به عنوان تولى و تبرى برگزار مى شود هرچه از محرمات و مشتبهات منزه باشد اولى است.

سوال :

معمولاً در مراسم عيد الزهرا سلام الله عليها کف زدن و پايکوبى و رقص را مستند بحديث رفع القلم مى دانند آيا صحيح مى باشد؟

جواب :

عيد الزّهراء با سائر ايّام در اين جهت فرقى ندارد و مورد رفع القلم نيست.

سوال :

شرکت در مراسمى که بعنوان جشن ولادت ائمه معصومين(عليهم السلام)جهت شادى به کف زدن و دست زنى نسبتاً شديد مشغول ميشوند چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر کف زدن با نحوه خاصى که تناسب با مجالس لهو دارد انجام شود جايز نيست و شرکت در آن مجلس هم جايز نيست بنحو کلى در اينگونه مراسم مناسب است به ذکر مدايح ائمه(عليهم السلام)بپردازيد که هم موجب سرور است و هم ثواب و نيز يادآورى فضائل آن بزرگواران که موجب تشديد محبّت و ولايت و بالنتيجه تکميل معرفت خواهد شد و دست زدن بر خلاف شأن اينگونه مجالس است علاوه براينکه ممکن است تدريجاً امور ديگرى هم که قطعاً جايز نيست در اين مجالس وارد شود.

سوال :

ساز و دهل (و ساز نقاره) در روز تولد يکى از ائمه اطهار يا در جشن عروسى جايز است يا نه؟

جواب :

استفاده از آلات مذکوره در هيچ روزى جايز نيست.

سوال :

گوش دادن به نوار موسيقى در روز تولد ائمه اطهار يا در جشن عروسى اشکال دارد يا نه؟

جواب :

در موارد مذکوره و غير آن مطلقاً حرام است.

سوال :

در مراسم تولد يا رحلت ائمه اطهار آيا زدن نى اشکال دارد يا نه؟

جواب :

در موارد مذکوره و غير آن مطلقاً حرام است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

مداحى و نقالى

No image

روضه خوانى

No image

لباس عزا

No image

زنجیرزنى و سینه زنى

پر بازدیدترین ها

No image

روضه خوانى

No image

زنجیرزنى و سینه زنى

No image

آلات لهو در عزادارى

No image

تعزیه

Powered by TayaCMS