لباس
سوال :
مستدعى است بيان فرمائيد چنانچه کسى لباس محلى شهر خود را در شهر ديگر بپوشد به نحوى که جلب نظر کند چه حکمى دارد؟ در ثانى اگر از اين کار هدفى داشته باشد مثلاً لباس اهالى آن شهر را مناسب نداند و قصدش اين باشد که مردم را به پوشيدن لباس محلى شهر خودشان تشويق کند ـ با اين فرض که لباس محلى مردم شهر را اسلامى تر بداند و يا لااقل سعى کند به وسيله آن لباس محلى از تهاجم فرهنگى بيگانه و و مانند آن جلوگيرى کند ـ اين عمل چه حکمى پيدا خواهد نمود؟
جواب :
پوشيدن لباس مربوط به شهر و يا قبيله خاصى از مسلمين با آنکه مردم مى دانند مربوط به آنهاست اشکال ندارد و به آن صدق لباس شهرت نمى کند، بلى چنانچه به نحوى باشد که عرفاً انگشت نما شود به عنوان لباش شهرت اشکال دارد و البته اين مسئله غير از تشبه به کفار است.
سوال :
آيا اگر يک فرد غير روحانى با عبا رفت و آمد کند اين را خلاف عرف ويا لباس شهرت مى گويند؟ يا لباس خلاف عرف به لباسى مى گويند که در بين مردم بيگانه و عجيب باشد؟
جواب :
موارد خلاف عرف مختلف است و عرف آنرا بخوبى تشخيص ميدهد و پوشيدن عبا و رفت و آمد با آن براى غير روحانى اشکال ندارد.
سوال :
اخيراً در ميان برخى از جوانان مدل مو و لباس هايى مد شده که از کشورهاى اروپايى و بلاد بيگانه ارائه مى گردد (مانند رپ، هوى و...) نظر به اينکه پوشيدن اين لباس ها و خود را اينگونه آرايش دادن عرفاً از مصاديق تشبيه به کفار است آيا شرعاً حرام است يا حلال؟
جواب :
به طور کلّى تشبّه به کفار حرام است و جوانان مسلمان بايد از آرايش بنحو مذکور پوشيدن اينگونه البسه اجتناب نمايند. والله العالم
سوال :
آيا لباسهايى که معمولاً شأن و موقعيت قاريان قرآن کريم نيست، از مصاديق لباس شهرت براى ايشان مى باشد؟
جواب :
مجرد مخالف شأن بودن لباس، آن را لباس شهرت نمى کند. والله العالم
سوال :
پوشيدن لباس در رنگهاى زننده و جلب نظرکننده در اجتماع، براى خانمها چه صورتى دارد؟
جواب :
اگر به نحوى است که جلب نظر و توجه اجنبى مى کند جايز نيست. والله العالم
سوال :
پوشيدن لباسهاى مارک دار، لباس و شلوار لى و... چه حکمى دارد؟
جواب :
براى زنان که موجب تهييج و جلب توجه اجنبى است جايز نيست و براى مردان هم بر خلاف شؤون و متانت آنها است. والله العالم
سوال :
استفاده از کراوات چه صورت دارد ؟
جواب :
گرچه حرام بودن آن مسلم نيست ولى سزاوار نيست مسلمين از آن استفاده کنند بلکه احتياط ترک استفاده از آن است خداوند متعال مسلمين را در حفظ استقلال و شخصيت اسلامى در همه ابعاد موفق فرمايد. والله العالم
سوال :
با توجّه به تهاجم فرهنگى دشمنان اسلام ومسلمين که از جمله مى خواهند همچون گذشته با الان وغير ساده بودن لباس مردان به ويژه جوانان والوان غير ساده بودن چادر وروپوش وجوراب زنان و يا نازک بودن آنها، جامعه را بفساد بکشانند، آيا توليد ومصرف اينگونه البسه چه حکمىدارد؟
جواب :
عرضه هر نوع لباس وکفش وجوراب وهر کالا که معرض فساد جوانان وانحطاط جامعه وسلب مصونيت اخلاقى عموم باشد جايز نيست.
سوال :
عکسهاى مبتذلى از زنان مکشفه ومردان بى حيا که بر روى البسه، روفرشيها وظروف وبالشهاو...انداخته مى شود چه صورتى دارد؟
جواب :
استفاده از اينگونه البسه وفرشها اگر ترويج فحشاء وبدآموزى به افراد بر آن مترتب ميشود جائز نيست ولى مجرّد داشتن عکس موجب حرمت توليد وخريد وفروش آنها نميشود.
سوال :
لباسى که از پوست پلنگ است از اروپا ميآورند آيا پوشيدن آن جايز است و پاک است يا نجس؟
جواب :
در فرض سوال که از بلاد کفر آورده شده پوشيدن آن جايز نيست و نجس هم هست بلى اگر مسلمان پلنگ را با رعايت شرائط ذبح کند پاک است ولى در اينصورت هم نماز با آن باطل است.
سوال :
از موارد زير کدام مستحب است؟
الف ـ عبا (در غير از نماز)
ب ـ شال کمر (که ديده مى شود بعضى از علما التزام به بستن آن دارند)
جواب :
کلاه (مثل آنچه که مسجدى ها بر سر مى گذارند)
د ـ عصا (براى پايين تر از 40 سال و براى غير از سفر)
جواب :
استحباب هيچيک از موارد مذکوره بنظر نرسيده است.
سوال :
پارچه هائى که از بلاد کفر مى آورند (چينى، ژاپنى و...) حکم حلال يا حرام، پاک يا نجس بودن آنها چيست اگر چه مى گويند با دستگاه تمام اتوماتيک است. و با دست انسان تماس ندارد ولى مى دانيم که سازنده آن دستگاهها نيز همان کفار و مشرکين هستند؟
جواب :
پارچه هاى غير پوستى چنانچه علم به نجاست آن نداشته باشيد محکوم بطهارت است. والله العالم