آداب شیردادن (آیت الله حسین وحید خراسانی)

آداب شیردادن (آیت الله حسین وحید خراسانی)

آداب شير دادن

مسأله 2551 :

براى شير دادن بچه بهتر از هر کس مادر اوست ، و سزاوار است که مادر براى شير دادن فرزند از شوهر خود مزد نگيرد ، و خوب است که شوهر مزد بدهد ، و اگر مادر بخواهد بيشتر از دايه مزد بگيرد ، شوهر مى تواند بچه را از او گرفته و به دايه بدهد .

مسأله 2552 :

مستحب است دايه اى که براى طفل مى گيرند دوازده امامى و داراى عقل و عفت و صورت نيکو باشد ، و مکروه است کم عقل ، يا بد صورت ، يا بد خلق ، يا زنا زاده باشد ، و نيز مکروه است دايه اى بگيرند که بچه اى که دارد از زنا به دنيا آمده باشد . مسائل متفرقهء شير دادن مسأله 2553 - احتياط مستحب آن است که زنها به هر بچه اى شير ندهند ، زيرا ممکن است فراموش شود که به چه کسانى شير داده اند و بعد دو نفر محرم با يکديگر ازدواج نمايند .

مسأله 2554 :

سزاوار است کسانى که به واسطهء شير خوردن خويشى پيدا مى کنند ، يکديگر را احترام نمايند ، ولى از يکديگر ارث نمى برند ، و حقوق خويشاوندى که انسان با خويشان خود دارد براى آنان نيست .

مسأله 2555 :

مستحب است بچه را دو سال تمام شير بدهند .

مسأله 2556 :

اگر به واسطهء شير دادن حق شوهر از بين نرود ، زن مى تواند بدون اجازه ء شوهر بچهء ديگران را شير دهد ، ولى جايز نيست بچه اى را شير دهد که به واسطهء شير دادن به آن بچه به شوهر خود حرام مى شود . و اما آنچه مشهور فقهاء " اعلى الله مقامهم " فرموده اند که : " اگر مردى دختر شيرخوارى را براى خود عقد کرده باشد ، زنش نبايد آن دختر را شير دهد ، چون اگر آن دختر را شير دهد ، خودش مادر زن شوهرش مى شود و بر او حرام مى گردد " محل اشکال است ، ولى دخترى را که شوهر عقد کرده بر او حرام مى شود ، چه شير از شوهر باشد ، و چه شير از غير شوهر باشد و زن مدخوله باشد .

مسأله 2557 :

جمعى از فقهاء " اعلى الله مقامهم " فتوا داده اند که : " اگر کسى بخواهد زن برادرش به او محرم شود ، بايد دختر شيرخوارى را مثلا دو روزه براى

خود متعه کند و در آن دو روز با شرايطى که در مسألهء " 2538 " گذشت زن برادرش آن دختر را شير دهد ، زيرا مادر رضاعى زن او مى شود " ولى اين فتوى خالى از اشکال نيست .

مسأله 2558 :

اگر مرد پيش از آن که زنى را براى خود عقد کند بگويد : به واسطهء شير خوردن آن زن بر او حرام شده ، مثلا بگويد : شير مادر او را خورده ، چنانچه تصديق او ممکن باشد ، نمى تواند با آن زن ازدواج کند ، و اگر بعد از عقد بگويد و خود زن هم حرف او را قبول نمايد ، عقد باطل است ، پس اگر مرد با او نزديکى نکرده باشد يا نزديکى کرده باشد ولى در وقت نزديکى کردن زن بداند بر آن مرد حرام است ، مهر ندارد ، و اگر بعد از نزديکى بفهمد که بر آن مرد حرام بوده ، شوهر بايد مهر او را مطابق مهر زنهايى که مثل او هستند بدهد .

مسأله 2559 :

اگر زن پيش از عقد بگويد : به واسطهء شير خوردن بر مردى حرام شده ، چنانچه تصديق او ممکن باشد ، نمى تواند با آن مرد ازدواج کند ، و اگر بعد از عقد بگويد ، مثل صورتى است که مرد بعد از عقد بگويد که زن بر او حرام است ، و حکم آن در مسألهء پيش گذشت . مسأله 2560 - شير دادنى که علت محرم شدن است به دو چيز ثابت مى شود :

( اول ) يقين يا اطمينان پيدا کند .

( دوم ) شهادت دو مرد عادل ، يا يک مرد و دو زن ، يا چهار زن که عادل باشند ، ولى بايد هر يک بر شرايط شير دادن هم شهادت بدهند مثلا بگويند : ما ديده ايم که فلان بچه بيست و چهار ساعت از پستان فلان زن شير خورده و چيزى هم در بين نخورده ، و همچنين ساير شرطها را که در مسألهء " 2538 " گذشت شرح دهند .

مسأله 2561 :

اگر شک کنند بچه به مقدارى که علت محرم شدن است شير خورده يا نه ، يا گمان داشته باشند که به آن مقدار شير خورده ، بچه به کسى محرم نمى شود ، ولى بهتر آن است که احتياط کنند .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

No image

طریقه وضو

No image

رفع مانع در وضو

No image

کمک کردن دیگرى در وضو

No image

وضو گرفتن قبل از وقت

No image

تجدید وضو

پر بازدیدترین ها

No image

وضوی جبیره

No image

طریقه وضو

No image

وضو گرفتن قبل از وقت

No image

رفع مانع در وضو

No image

کمک کردن دیگرى در وضو

Powered by TayaCMS