تصرف در ترکه میت بدون اجازه وارث

تصرف در ترکه میت بدون اجازه وارث

تصرف در ترکه ميت بدون اجازه وارث

سوال 1797 :

اشخاصى که از طرف مراجع اجازه در امور حسبيّه دارند، آيا بدون اجازه وارث مى توانند زمينى را بفروشند و به کسى بدهند که حج نيابتى انجام دهد، و اگر از مصارف حج قسمتى از زمين زياد آمد، آيا مال وارث است يا خير؟

جواب :

تصرّف غير ولىّ شرعى و وصىّ نافذ نيست و چنانچه ولىّ شرعى در بين نباشد بايد با اذن کبار و اگر صغير دارد با اذن حاکم شرع اقدام کنيد.

سوال 1798 :

بعد از فوت شخصى يکى از فرزندان او در خانه مسکونى او ساکن شده است. آيا ساير ورثه از اين خانه ارث مى برند؟ و آيا مى توانند اجاره چند ماه سکونت او را از

1 ـ مقصود از حاجب کسانى هستند که در مسأله 2808 توضيح المسائل بيان شده است.

(صفحه473)

وى بگيرند؟

جواب :

بعد از فوت آن فرد همه ورثه از آن ارث مى برند. و اگر بدون اذن ورثه ديگر در آن سکونت کرده، آنها حق مطالبه مال الاجاره را دارند.

سوال 1799 :

وراث يک شخص سه برادر بوده اند، که يکى بالغ و دو نفر ديگر صغير بوده اند، و برادر بالغ کل زمين موروثى را فروخته است، آيا اين بيع صحيح است؟ آيا حق شفعه براى برادران در مال برادر کبير ثابت است؟

جواب :

اگر برادر بالغ از ناحيه حاکم شرع قيم دو برادر خود بوده و رعايت مصلحت دو برادر را کرده است، معامله صحيح است. والاّ معامله نسبت به سهم دو برادر باطل است. و حق شفعه در فرض سوال ثابت نيست.

سوال 1800 :

آيا مهريه زوجه پس از اداى تمام ديون متوفّى تأديه مى شود يا قبل از آنها داده مى شود؟ و آيا زوجه قبل از تقسيم ترکه زوج متوفّى حق سکونت در خانه او را دارد يا خير؟

جواب :

مهر زوجه حکم ساير ديون متوفّى را دارد. که اگر ترکه او وافى باشد بايد از اصل ترکه اخراج شود. و اگر وافى نباشد بايد ترکه او به نسبت ديونش در بين طلبکارها تقسيم شود. و زوجه بدون توافق ورثه زوج حق ادامه سکونت در خانه زوج را ندارد. و ورثه هم بنابراحتياط واجب قبل از اداى سهم الارث زوجه از قيمت هوايى ساختمان، بدون رضايت زوجه حق تصرف در خانه را ندارد.

Powered by TayaCMS