6- ناسیه (آیت الله حسین وحید خراسانی)

6- ناسیه (آیت الله حسین وحید خراسانی)

6 - ناسيه

مسأله 505 :

ناسيه بر سه قسم است : 1

- آن که فقط عادت عدديه داشته و فراموش کرده ، که در اين صورت اگر خونى ببيند داراى صفات حيض و از سه روز کمتر و از ده روز بيشتر نباشد تمام آن حيض است ، و اگر از ده روز بيشتر باشد تا مقدارى که احتمال عادت مى دهد بايد حيض قرار دهد ، و اگر آن مقدار کمتر از شش يا بيشتر از هفت روز باشد بنابر احتياط واجب در تفاوت آن مقدار و شش يا هفت روز - که اختيار مى کند - جمع کند بين تروک حائض و افعال مستحاضه .

2 - آن که فقط عادت وقتيه داشته و فراموش کرده ، که در اين صورت اگر خونى ببيند داراى صفات حيض و از سه روز کمتر و از ده روز بيشتر نباشد تمام آن حيض است ، و اگر از ده روز بيشتر باشد اگر بداند بعض آن خون مصادف با عادت است بايد در تمام آن خون جمع کند بين تروک حائض و اعمال مستحاضه ، هر چند تمام يا بعض آن خون به صفات حيض نباشد ، و همچنين در فرضى که نداند ولى احتمال تصادف آن را با ايام عادت بدهد ، و اگر احتمال تصادف ندهد در صورتى که بعض آن خون داراى صفات حيض و بعضى داراى صفات استحاضه باشد ، آنچه داراى صفات حيض است اگر کمتر از سه روز و بيشتر از ده روز نباشد حيض و باقى استحاضه است ، و در صورتى که تمام آن خون داراى صفات حيض باشد يا آنچه صفات حيض دارد بيشتر از ده روز باشد ، شش يا هفت روز آن را حيض قرار داده و باقى استحاضه است .

3 - آن که عادت وقتيه و عدديه هر دو را داشته ، و اين سه صورت دارد :

1 - آن که فقط وقت را فراموش کرده ، و وظيفهء او همان است که در قسم دوم گذشت ، مگر اين که خون داراى صفات بوده و بداند مصادف با عادت نيست و از ده روز بيشتر باشد ، که در اين صورت اگر عادت او شش يا هفت روز است همان را حيض قرار داده ، و اگر کمتر يا بيشتر از آن است بنابر احتياط واجب در تفاوت آن مقدار و شش يا هفت روز - که اختيار مى کند - جمع کند بين تروک حائض و اعمال مستحاضه ، و بقيه را استحاضه قرار دهد .

2 - آن که فقط عدد را فراموش کرده ، در اين صورت آنچه در وقت ديده تا مقدارى که يقين دارد از عادت کمتر نيست حيض است هر چند نشانه هاى حيض را نداشته باشد ، و در زائد از آن اگر با نشانه هاى حيض بوده و با خون قبل بيشتر از ده روز نباشد همه حيض است ، و اگر بيشتر از ده روز باشد ، چنانچه مقدارى که احتمال مى دهد عادت به آن مقدار باشد کمتر از شش روز است ، آن مقدار را حيض و تا روز شش يا هفت - که اختيار مى کند - جمع کند بين تروک حائض و اعمال مستحاضه ، و اگر بيشتر از هفت روز است ، تا روز ششم يا هفتم - که اختيار کند - حيض ، و از آنچه اختيار کرده تا آن مقدار که از ده روز نگذرد ، همان احتياط مراعات شود .

3 - آن که وقت و عدد هر دو را فراموش کرده ، در اين صورت اگر خونى که ديده با صفات بوده و از سه روز کمتر و از ده روز بيشتر نبوده تمام آن حيض است ، و اگر بيشتر باشد و بداند که با ايام عادت مصادف نيست چنانچه مقدارى که احتمال عادت مى دهد شش يا هفت روز باشد آن را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد ، و اگر کمتر از شش روز باشد آن مقدار را حيض و تا روز ششم يا هفتم - که اختيار مى کند - احتياط واجب مراعات وظايف حائض و مستحاضه است ، و اگر بيشتر از هفت روز باشد تا روز ششم يا هفتم - که اختيار مى کند - حيض ، و از آنچه اختيار کرده تا آن مقدار که از ده روز نگذرد ، همان احتياط مراعات شود . و اگر صفات خون مختلف باشد - يعنى بعضى به صفت حيض و بعضى به صفت استحاضه باشد - خونى را که به صفت حيض ديده و از سه روز کمتر و از ده روز بيشتر نبوده حيض ، و خونى را که به صفت استحاضه ديده اگر بداند مصادف با عادت نبود ، استحاضه است ، و اگر احتمال تصادف آن را بدهد بايد احتياط کند به ترتيب آثار حيض و استحاضه .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام عزاداری

No image

احکام خانواده

No image

احکام زنان

No image

احکام پزشکی

No image

احکام افعال محرّمه

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS