لقاح مصنوعي (6)
سوال :
آيا کشت نطفه جايز است بدين معنى که تخمک زن ونطفه مرد را منتقل مى کنند وتخمک را در بيرون رحم تلقيح کرده وآنگاه درداخل بدن قرارمى دهند ؟
!پاسخ: اين کار در حد ذات خود جايز است.
سوال :
برخى بيمارى هاى ارثى هستند که از پدران به فرزندان انتقال مى يابد و زندگانى آنها را به مخاطره مى اندازد.علم جديد راه نجات برخى از مرضها را يافته است بدين ترتيب که تخمک زن را در لوله خارجى کشت مى کنند و جنين هاى به وجود آمده را کنترل مى کنند و سالم را از بين آنها انتخاب و در رحم مادر کشت مى کنند، بقيه را از ميان مى برند آيا چنين عملى شرعاً جايز است؟
جواب :
مانعى ندارد .
سوال :
در عمل تلقيح تخمک در داخل دستگاه مصنوعى، گاهى چندين جنين شکل مى يابد و چه بسا کشت همه آنها در رحم مادر براى او مرگ آور و يا خطر ناک است آيا مى توان يک جنين را برگزيد و بقيه را تلف کرد؟
جواب :
کشت تخمک پرورده شده که در دستگاه آزمايش، به عمل مى آيد واجب نيست پس در فرض سوال مى توان يکى را برگزيد و بقيه را تلف کرد و از بين برد.
سوال :
برخى اوقات، زن و شوهر به تلقيح مصنوعى که پزشکى آن را اجراء مى کند نياز پيدا مى کنند و آن عمل، مستلزم ديدن آلت تناسلى آنان توسط پزشک است آيا چنين عملى جايز است؟
جواب :
ديدن آلت تناسلى و مشاهده آن توسط فرد نامحرم، تنها به سبب ياد شده در سوال، جايز نمى باشد و اما اگر نياز به فرزند، ضرورى باشد و آن، به ديدن آلت تناسلى موقوف باشد در آن صورت جايز مى شود و از موارد ضرورت آن است که پدر و مادر آنچنان براى فرزند داشتن بى صبرى مى کنند که تحمل آن وضع برايشان فوق العاده دشوار و طاقت فرساست.
سوال :
در برخى کشورهاى غربى چنان رايج شده که تخمک زن را از نطفه مرد مى گيرند و آن را در يک رحم مصنوعى مى کارند و سپس جنين بارور شده را به رحم مادر صاحب تخمک منتقل مى سازند و آن گاه جنين در رحم مادر بزرگ، پرورش يافته و وضع حمل پيش مى آيد.
اولاً:آيا کشت جنين در رحم مادر بزرگ جايز است؟
و ثانياً مادر شرعى اين طفل کيست؟
جواب :
جواز اين کار مشکل است قطع نظر از اين که چنان عملى احياناً به دست زدن و نگاه نا محرم موقوف مى شود و اگر تلقيح مصنوعى، عملى شد در اين که مادر نسبى آن طفل کيست؟ دو احتمال وجود دارد و نسبت به هر دو، زن صاحب تخمک و مادراو، احتياط ترک نشود.
سوال :
لقاح مصنوعي از زن و مرد شرعي و گزاردن آن در رحم زن ديگر براي باردار شدن چيست؟
جواب :
في حد نفسه اشکال ندارد.