لقاح مصنوعی

لقاح مصنوعی

لقاح مصنوعي (6)

سوال :

آيا کشت نطفه جايز است بدين معنى که تخمک زن ونطفه مرد را منتقل مى کنند وتخمک را در بيرون رحم تلقيح کرده وآنگاه درداخل بدن قرارمى دهند ؟

!پاسخ: اين کار در حد ذات خود جايز است.

سوال :

برخى بيمارى هاى ارثى هستند که از پدران به فرزندان انتقال مى يابد و زندگانى آنها را به مخاطره مى اندازد.علم جديد راه نجات برخى از مرضها را يافته است بدين ترتيب که تخمک زن را در لوله خارجى کشت مى کنند و جنين هاى به وجود آمده را کنترل مى کنند و سالم را از بين آنها انتخاب و در رحم مادر کشت مى کنند، بقيه را از ميان مى برند آيا چنين عملى شرعاً جايز است؟

جواب :

مانعى ندارد .

سوال :

در عمل تلقيح تخمک در داخل دستگاه مصنوعى، گاهى چندين جنين شکل مى يابد و چه بسا کشت همه آنها در رحم مادر براى او مرگ آور و يا خطر ناک است آيا مى توان يک جنين را برگزيد و بقيه را تلف کرد؟

جواب :

کشت تخمک پرورده شده که در دستگاه آزمايش، به عمل مى آيد واجب نيست پس در فرض سوال مى توان يکى را برگزيد و بقيه را تلف کرد و از بين برد.

سوال :

برخى اوقات، زن و شوهر به تلقيح مصنوعى که پزشکى آن را اجراء مى کند نياز پيدا مى کنند و آن عمل، مستلزم ديدن آلت تناسلى آنان توسط پزشک است آيا چنين عملى جايز است؟

جواب :

ديدن آلت تناسلى و مشاهده آن توسط فرد نامحرم، تنها به سبب ياد شده در سوال، جايز نمى باشد و اما اگر نياز به فرزند، ضرورى باشد و آن، به ديدن آلت تناسلى موقوف باشد در آن صورت جايز مى شود و از موارد ضرورت آن است که پدر و مادر آنچنان براى فرزند داشتن بى صبرى مى کنند که تحمل آن وضع برايشان فوق العاده دشوار و طاقت فرساست.

سوال :

در برخى کشورهاى غربى چنان رايج شده که تخمک زن را از نطفه مرد مى گيرند و آن را در يک رحم مصنوعى مى کارند و سپس جنين بارور شده را به رحم مادر صاحب تخمک منتقل مى سازند و آن گاه جنين در رحم مادر بزرگ، پرورش يافته و وضع حمل پيش مى آيد.

اولاً:آيا کشت جنين در رحم مادر بزرگ جايز است؟

و ثانياً مادر شرعى اين طفل کيست؟

جواب :

جواز اين کار مشکل است قطع نظر از اين که چنان عملى احياناً به دست زدن و نگاه نا محرم موقوف مى شود و اگر تلقيح مصنوعى، عملى شد در اين که مادر نسبى آن طفل کيست؟ دو احتمال وجود دارد و نسبت به هر دو، زن صاحب تخمک و مادراو، احتياط ترک نشود.

سوال :

لقاح مصنوعي از زن و مرد شرعي و گزاردن آن در رحم زن ديگر براي باردار شدن چيست؟

جواب :

في حد نفسه اشکال ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

لباس

No image

لباس نمازگزار

No image

لقطه

No image

لقاح مصنوعی

پر بازدیدترین ها

No image

لباس نمازگزار

No image

لباس

No image

لقطه

No image

لقاح مصنوعی

Powered by TayaCMS