نصاب نقره‌‌ (آیت الله سید علی سیستانی)

نصاب نقره‌‌ (آیت الله سید علی سیستانی)

نصاب نقره

مسأله 1905 :

نـقـره دو نـصـاب دارد : نصاب اول آن ( 105 ) مثقال معمولى است که اگر نقره به ( 105 ) مثقال بـرسـد و شرايط ديگر را هم که گفته شد داشته باشد , انسان بايد يک چهلم آن را که ( 2 ) مثقال و ( 15 ) نخود است از بابت زکاة بدهد و اگر به اين مقدار نرسد , زکاة آن واجب نيست و نصاب دوم آن ( 21 ) مثقال اسـت , يعنى اگر ( 21 ) مثقال به ( 105 ) مثقال اضافه شود , بايد زکاة تمام ( 126 ) مثقال را به طورى که گـفـتـه شـد بـدهد , و اگر کمتر از ( 21 ) مثقال اضافه شود , فقط بايد زکاة ( 105 ) مثقال آن را بدهد و زيادى آن زکاة ندارد , و هم چنين است هر چه بالا رود , يعنى اگر ( 21 ) مثقال اضافه شود , بايد زکاة تمام آنـهـا را بـدهد , و اگر کمتر اضافه شود , مقدارى که اضافه شده و کمتر از ( 21 ) مثقال است زکاة ندارد , بـنـابر اين اگر انسان يک چهلم هر چه طلا و نقره دارد بدهد , زکاتى را که بر او واجب بوده داده و گاهى هـم بـيـشـتر از مقدار واجب داده است مثلا کسى که ( 110 ) مثقال نقره دارد اگر يک چهلم آن را بدهد , زکاة ( 105 ) مثقال آن را که واجب بوده داده و مقدارى هم براى ( 5 ) مثقال آن داده که واجب نبوده است .

مسأله 1906 :

کـسى که طلا يا نقره او به اندازه نصاب است , اگر چه زکاة آن را داده باشد , تا وقتى از نصاب اول کم نشده , همه سال بايد زکاة آن را بدهد.

مسأله 1907 :

زکـاة طـلا و نقره در صورتى واجب مى شود , که آن را سکه زده باشند , و معامله به آن رواج داشته باشد , و اگر سکه آن از بين هم رفته باشد , بايد زکاة آن را بدهند.

مسأله 1908 :

طـلا و نـقـره سـکه دارى که زنها براى زينت به کار مى برند , در صورتى که رواج معامله با آن باقى باشد , يعنى باز معامله پول طلا و نقره با آن شود , بنابر احتياط زکاة آن واجب است .

ولى اگر رواج معامله با آن باقى نباشد , زکاة واجب نيست .

مسأله 1909 :

کسى که طلا و نقره دارد , اگر هيچ کدام آنها به اندازه نصاب اول نباشد , مثلا ( 104 ) مثقال نقره و ( 14 ) مثقال طلا داشته باشد , زکاة بر او واجب نيست .

مسأله 1910 :

چنانکه سابقا گفته شد زکاة طلا و نقره در صورتى واجب مى شود که انسان يازده ماه مالک مقدار نصاب باشد , و اگر در بين يازده ماه طلا و نقره او از نصاب اول کمتر شود , زکاة بر او واجب نيست .

مسأله 1911 :

اگـر در بين يازده ماه طلا و نقره اى را که دارد با چيز ديگر عوض نمايد , يا آنها را آب کند , زکاة بر او واجـب نـيست , ولى اگر براى فرار از دادن زکاة آنها را به طلا و نقره عوض کند , يعنى طلا را به طلا يا نقره و نقره را به نقره يا طلا عوض نمايد , احتياط واجب آن است که زکاة را بدهد.

مسأله 1912 :

اگـر در ماه دوازدهم پول و طلا و نقره را آب کند , بايد زکاة آنها را بدهد , و چنانچه به واسطه آب کردن , وزن يا قيمت آنها کم شود بايد زکاتى را که پيش از آب کردن بر او واجب بوده بدهد.

مسأله 1913 :

اگـر طلا و نقره اى که دارد خوب و بد داشته باشد , مى تواند زکاة هر کدام از خوب , و بد را از خود آن بدهد , ولى بنابر احتياط نمى تواند زکاة همه را از قسمت بد بدهد و بهتر آن است که زکاة همه را از طلا و نقره خوب بدهد.

مسأله 1914 :

پـول طلا و نقره اى که بيشتر از اندازه معمول فلز ديگر دارد , اگر به آن پول طلا و نقره بگويند در صـورتـى که به حد نصاب برسد زکاتش واجب است , هر چند خالصش به حد نصاب نرسد , ولى اگر به آن پول طلا و نقره نگويند وجوب زکاة در آن محل اشکال است , هر چند خالصش به حد نصاب برسد.

مسأله 1915 :

اگـر پول طلا و نقره اى که دارد به مقدار معمول , فلز ديگر با آن مخلوط باشد , چنانچه زکاة آن را از پـول طـلا و نقره اى که بيشتر از معمول فلز ديگر دارد يا از پول غير طلا و نقره بدهد ولى به قدرى باشد که قيمت آن , به اندازه قيمت زکاتى باشد که بر او واجب است , اشکال ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

قضاوت

No image

قرعه کشی

No image

قرائت

No image

قرض الحسنه

No image

قسم

پر بازدیدترین ها

No image

قنوت

No image

قرائت

No image

قمار

No image

قسم

No image

قرآن کریم

Powered by TayaCMS