احکام اوقات نماز (آیت الله حسین وحید خراسانی)

احکام اوقات نماز (آیت الله حسین وحید خراسانی)

احکام وقت نماز

مسأله 748 :

موقعى انسان مى تواند مشغول نماز شود که يقين يا اطمينان کند وقت داخل شده است ، يا دو مرد عادل يا شخصى که مورد وثوق باشد وظن بر خلاف قول او نباشد ، به داخل شدن وقت خبر دهند ، يا کسى که وقت شناس و مورد اطمينان باشد براى اعلام دخول وقت اذان بگويد .

مسأله 749 :

اگر به واسطهء عذرهاى عمومى - مانند ابر يا غبار - يا عذرهاى شخصى - مانند نابينايى و يا بودن در زندان - نتواند اول وقت به داخل شدن وقت يقين يا حجت شرعيه اى پيدا کند ، بايد نماز را تأخير بيندازد تا يقين يا حجت شرعيه اى پيدا کند که وقت داخل شده است . مسأله 750 - اگر به يکى از راه هاى گذشته براى انسان ثابت شود که وقت نماز شده و مشغول نماز شود و در بين نماز بفهمد که هنوز وقت داخل نشده ، نماز او باطل است ، و همچنين است اگر بعد از نماز بفهمد که تمام نماز را پيش از وقت خوانده است . و اگر در بين نماز بفهمد وقت داخل شده يا بعد از نماز بفهمد که در بين نماز وقت داخل شده بود ، نمازش صحيح است .

مسأله 751 :

اگر انسان ملتفت نباشد که بايد با ثابت شدن دخول وقت مشغول نماز شود ، چنانچه بعد از نماز بفهمد که تمام نماز را در وقت خوانده ، نماز او صحيح است ، و اگر بفهمد نماز را پيش از وقت خوانده يا نفهمد که در وقت خوانده يا پيش از وقت ، يا بعد از نماز بفهمد که در بين نماز وقت داخل شده ، نمازش باطل است .

مسأله 752 :

اگر يقين يا اطمينان کند وقت داخل شده و مشغول نماز شود ، و در بين نماز شک کند که وقت داخل شده يا نه ، نماز او باطل است ، ولى اگر در بين نماز يقين يا اطمينان داشته باشد که وقت داخل شده و شک کند که آنچه از نماز خوانده در وقت بوده يا نه ، نمازش صحيح است .

مسأله 753 :

اگر وقت نماز به قدرى تنگ است که به واسطهء به جا آوردن بعضى از کارهاى مستحب نماز مقدارى از آن بعد از وقت خوانده مى شود ، بايد آن مستحب را به جا نياورد ، مثلا اگر به واسطهء خواندن قنوت مقدارى از نماز بعد از وقت خوانده مى شود ، بايد قنوت را نخواند . مسأله 754 - کسى که به اندازه ء خواندن يک رکعت نماز وقت دارد ، نماز او ادا است ، ولى نبايد عمدا نماز را تا اين وقت تأخير بيندازد .

مسأله 755 :

کسى که مسافر نيست ، اگر تا غروب آفتاب به اندازه ء خواندن پنج رکعت نماز وقت دارد ، بايد نماز ظهر و عصر هر دو را بخواند ، و اگر کمتر وقت دارد بايد فقط نماز عصر را بخواند و بعد نماز ظهر را قضا کند ، و همچنين کسى که معذور نيست اگر تا نصف شب به اندازه ء خواندن پنج رکعت وقت دارد ، بايد نماز مغرب و عشاء را بخواند ، و اگر کمتر وقت دارد ، بايد فقط عشاء را بخواند و بعد مغرب را ، و احتياط واجب آن است که مغرب را به نيت ما في الذمه بدون قصد ادا و قضا به جا آورد .

مسأله 756 :

کسى که مسافر است ، اگر تا غروب آفتاب به اندازه ء خواندن سه رکعت نماز وقت دارد ، بايد نماز ظهر و عصر را بخواند و اگر کمتر وقت دارد ، بايد فقط عصر را بخواند و بعد نماز ظهر را قضا کند ، و همچنين مسافرى که معذور نيست اگر تا نصف شب به اندازه ء خواندن چهار رکعت نماز وقت دارد ، بايد نماز مغرب و عشاء را بخواند ، و اگر به آن اندازه هم وقت ندارد ، ولى مى تواند با خواندن نماز عشاء ، يک رکعت از مغرب را قبل از نصف شب درک کند بايد اول عشاء را بخواند و بعد مغرب را فورا به جا آورد ، و اگر کمتر از اين وقت دارد بايد عشاء را بخواند و بعد مغرب را به جا آورد ، و احتياط واجب آن است که آن را به قصد ما في الذمه بدون قصد ادا و قضا بخواند ، و چنانچه بعد از خواندن عشاء معلوم شود که از وقت به مقدار يک رکعت يا بيشتر به نصف شب مانده است ، نماز مغرب اداست و بايد فورا آن را به جا آورد .

مسأله 757 :

مستحب است انسان نماز را در اول وقت آن بخواند ، و راجع به آن خيلى سفارش شده است ، و هر چه به اول وقت نزديک تر باشد بهتر است ، مگر آن که تأخير آن از جهتى بهتر باشد ، مثل آن که صبر کند که نماز را به جماعت بخواند .

مسأله 758 :

هرگاه انسان عذرى دارد که اگر بخواهد در اول وقت نماز بخواند ناچار است با تيمم نماز بخواند ، چنانچه بداند عذر او تا آخر وقت باقى است ، مى تواند در اول وقت نماز بخواند ، ولى اگر احتمال دهد که عذر او از بين مى رود بايد صبر کند تا عذرش بر طرف شود ، و چنانچه عذر او بر طرف نشد در آخر وقت نماز بخواند ، و لازم نيست به قدرى صبر کند که فقط بتواند واجبات نماز را انجام دهد ، بلکه اگر براى مستحبات نماز نيز مانند اذان و اقامه و قنوت وقت دارد ، مى تواند تيمم کند و نماز را با آن مستحبات به جا آورد . و در عذرهاى ديگر غير از موارد تيمم ، اگر آن عذر تقيه باشد جايز است اول وقت نماز بخواند و اعاده لازم نيست هر چند در اثناى وقت عذرش بر طرف شود ، و در غير تقيه اگر احتمال بدهد که عذر او باقى باشد ، جايز است اول وقت نماز بخواند ، ولى چنانچه در اثناى وقت عذرش بر طرف گردد ، لازم است اعاده نمايد .

مسأله 759 :

کسى که مسائل نماز و شکيات و سهويات را نمى داند و احتمال مى دهد که يکى از

اينها در نماز پيش آيد و مبتلا به مخالفت تکليف الزامى يا احتياط لازم شود ، بنابر احتياط بايد براى ياد گرفتن اينها نماز را از اول وقت تأخير بيندازد ، ولى اگر اطمينان دارد که نماز را به طور صحيح تمام مى کند ، مى تواند در اول وقت مشغول نماز شود ، پس اگر در نماز مسأله اى که حکم آن را نمى داند پيش نيايد ، نماز او صحيح است ، و اگر پيش آيد جايز است به يکى از دو طرفى که احتمال مى دهد عمل نمايد و نماز را تمام کند ، ولى بايد بعد از نماز مسأله را بپرسد که اگر نمازش باطل بوده دوباره بخواند ، و اگر صحيح بوده اعاده لازم نيست .

مسأله 760 :

اگر وقت نماز وسعت دارد و طلبکار هم طلب خود را مطالبه مى کند ، در صورتى که ممکن است بايد اول دين خود را بدهد ، بعد نماز بخواند ، و همچنين است اگر کار واجب ديگرى که بايد فورا آن را به جا آورد پيش آمد کند ، مثل آن که ببيند مسجد نجس است ، بايد اول مسجد را تطهير کند بعد نماز بخواند ، و چنانچه در هر دو صورت اول نماز بخواند معصيت کرده ، ولى نماز او صحيح است . نمازهايى که بايد به ترتيب خوانده شود

مسأله 761 :

انسان بايد نماز عصر را بعد از نماز ظهر و نماز عشاء را بعد از نماز مغرب بخواند ، و اگر عمدا نماز عصر را پيش از نماز ظهر و نماز عشاء را پيش از نماز مغرب بخواند ، باطل است . مسأله 762 - اگر به نيت نماز ظهر مشغول نماز شود و در بين نماز يادش بيايد که نماز ظهر را خوانده است ، نمى تواند نيت را به نماز عصر برگرداند ، بلکه بايد نماز را بشکند و نماز عصر را بخواند ، و همين طور است در نماز مغرب و عشاء .

مسأله 763 :

اگر در بين نماز عصر شک کند که نماز ظهر را خوانده يا نه ، بايد نيت را به نماز ظهر برگرداند ، ولى اگر وقت به قدرى کم است که بعد از تمام شدن نماز آفتاب غروب مى کند و براى يک رکعت هم وقت باقى نيست ، بايد به نيت نماز عصر نماز را تمام کند ، و بنا بگذارد که نماز ظهر را به جا آورده است .

مسأله 764 :

اگر در بين نماز عصر يقين يا اطمينان کند که نماز ظهر را نخوانده است و نيت را به نماز ظهر برگرداند ، چنانچه قبل از آن که عملى انجام داده باشد يادش بيايد که نماز ظهر را خوانده بوده بايد بقيهء نماز را به نيت نماز عصر بخواند و نمازش صحيح است ، و همچنين در صورتى که آنچه را انجام داده رکن نباشد ، ولى در اين صورت بايد قرائت و ذکرى را که به قصد نماز ظهر آورده بوده دوباره به قصد نماز عصر بياورد ، و احتياط مستحب آن است که در اين دو صورت نماز را به نيت عصر تمام کند و دوباره اعاده نمايد ، و اگر آنچه را آورده رکعت يا رکوع يا دو سجده باشد بايد نماز عصر را اعاده نمايد .

مسأله 765 :

اگر در نماز عشاء پيش از رکوع رکعت چهارم شک کند که نماز مغرب را خوانده يا نه ، چنانچه وقت به قدرى کم است که بعد از تمام شدن نماز به مقدار يک رکعت هم وقت براى نماز عشاء باقى نمى ماند ، بايد به نيت عشاء نماز را تمام کند و بنا بگذارد که نماز مغرب را به جا آورده ، و اگر به مقدار يک رکعت يا بيشتر وقت دارد ، بايد نيت را به نماز مغرب برگرداند و نماز را سه رکعتى تمام کند ، بعد نماز عشاء را بخواند .

مسأله 766 :

اگر در نماز عشاء بعد از رسيدن به رکوع رکعت چهارم شک کند که نماز مغرب را خوانده يا نه ، در وسعت وقت نمازش باطل است ، و بايد نماز مغرب و عشاء را بخواند ، و همچنين است اگر به مقدار پنج رکعت وقت باشد ، و چنانچه وقت کمتر از اين است نماز عشاء صحيح و بايد آن را تمام کند و بنا بگذارد که نماز مغرب را به جا آورده است .

مسأله 767 :

اگر انسان نمازى را که خوانده احتياطا دوباره بخواند ، و در بين نماز يادش بيايد نمازى را که بايد پيش از آن بخواند نخوانده است ، نمى تواند نيت را به آن نماز برگرداند ، مثلا موقعى که نماز عصر را احتياطا مى خواند ، اگر يادش بيايد نماز ظهر را نخوانده است ، نمى تواند نيت را به نماز ظهر برگرداند .

مسأله 768 :

برگرداندن نيت از نماز قضا به نماز ادا ، و از نماز مستحب به نماز واجب جايز نيست .

مسأله 769 :

اگر وقت نماز ادا وسعت داشته باشد ، انسان مى تواند در بين نماز نيت را به نماز قضا برگرداند ، ولى بايد برگرداندن نيت به نماز قضا ممکن باشد ، مثلا اگر مشغول نماز ظهر است ، در صورتى مى تواند نيت را به قضاى صبح برگرداند که داخل رکوع رکعت سوم نشده باشد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

وقوف در عرفات

No image

وقوف در مشعرالحرام

No image

اعمال منى

No image

رمى جمرات

No image

قربانى

پر بازدیدترین ها

No image

احرام

No image

اعمال منى

No image

وقوف در مشعرالحرام

No image

تقصیر

No image

وقوف در عرفات

Powered by TayaCMS