گفتار در لواحق

گفتار در لواحق

گفتار در لواحق

و آن چند امر است .

اول در جنين است

جنين اگر روح در او دميده شده باشد و در اثر جنايت سقط شود، ديه اش خونبهاى کامل است يعنى هزار دينار، البته بشرطيکه بخاطر مسلمان بودن پدر و مادرش محکوم به اسلام باشد و نيز فرزند برده نباشد و پسر بوده باشد چون اگر دختر باشد خونبهايش نصف هزار دينار است . و در صورتيکه گوشت بر بدنش روئيده و خلقتش تکميل شده باشد ولى هنوز روح در او دميده نشده باشد، ديه اش صد دينار است چه پسر باشد و چه دختر، و اگر از اينهم ناقص تر و بصورت مضغه باشد ديه اش شصت دينار است ، و اگر علقه باشد چهل دينار. و اگر نطفه او مستقر در رحم باشد ديه اش ‍ بيست دينار است که در همه اين مراحل فرقى بين پسر و دختر نيست .

مساءله 1 - اگر چنين سقط شده ذمى باشد يعنى پدر و مادرش يهود يا نصرانى در ذمه اسلام باشند آيا ديه او يکدهم ديه پدر اوست و يا يکدهم ديه مادر او؟ مسئله محل تردد است ، هر چند که اولى اقرب است .

مساءله 2 - در اسقاط جنينى که روح آن حلول نکرده کفاره قتل بر جانى واجب نيست ، و ديه کامل و کفاره اسقاط جنين داراى روح هم وقتى واجب است که جانى عالم به زنده بودن جنين صاحب روح شده است ، و اعتبارى به حرکت خبره شهادت دهند بر اينکه جنين صاحب روح شده است ، و اعتبارى به حرکت خبره شهادت دهند بر اينکه جنين صاحب روح شده است ، و اعتبارى به حرکت جنين در شکم مادرش نيست مگر آنکه بدانند حرکت از خود کودک است ، و با علم بزنده بودن جنين کفاره خونبها با مباشرت در جنايت واجب مى شود.

مساءله 3 - اقوى آنست که براى جنينى که بين هر دو مرتبه ، مثلا بين نطفه مستقر و علقه ، يا بين علقه و مضغه ، يا بين مضغه و بالا ترش واقع است غير از آنچه گفته شد چيز ديگرى واجب نيست ، پس اينکه بعضى گفته اند بين دو مرتبه بحساب مرتبه بعدى ديه اى دارد، درست نيست .

مساءله 4 - اگر زنى کشته شود و کودکى هم که در شکم اوست بميرد، ديه زن ديه کامل است و ديه ديگرى براى مرگ فرزندش بر جانى واجب است ، حال اگر معلوم شد پسر اشت ديه پسر مى دهد و اگر دختر بود ديه دختر و اگر معلوم نشد کدام است نصف مجموع دو ديه . (يعنى هفتصد و پنجاه دينار که نصف ديه يک مرد و يک زن است ).

مساءله 5 - اگر زنى فرزند خود را بيندازد بر او واجب است ديه آنچه که انداخته (يا پسر است و يا دختر و يا مجهول الجنس ) را بورثه او بدهد و خودش از آن ديه سهم نمى برد.

مساءله 6 - اگر بچه سقط شده متعدد باشد ديه نيز متعدد مى شود، اگر يک پسر و يک دختر است ديه يک پسر و يک دختر بعهده جانى مى آيد و هکذا، و در مراتب مختلف جنينى هر موردى که احراز تعدد شود ديه آن مرتبه متعدد مى باشد.

مساءله 7 - ديه اعضاء جنين و جراحاتش به نسبت ديه خود اوست يعنى بحساب صد (چون در اول بحث گفتيم خونبهاى جنينى که هنوز روح در او حلول نکرده و گوشت بر بدنش پوشيده ، صد دينار است ) در نتيجه اگر بخاطر جنايتى يکدست جنين قطع شود، پنجاه دينار و براى هر دو دستش صد دينار بر عهده جانى مى آيد و در جراحات شجاجش بهمين نسبت است . اين در صورتى استکه روح در او حلول نکرده باشد و گرنه مانند ساير انسانهاى زنده است .

مساءله 8 - اگر کسى بترساند شخصى را که در حال جماع است و در اثر ترس منى او بخارج رحم بريزد، ده دينار ديه از بين بردن نطفه را بايد بدهد.

مساءله 9 - اگر قابله ها و اهل خبره نتوانند بفهمند آنچه ساقط شده مبدا نشو انسانى بوده يا نه ، اگر در اثر اسقاط نقصى بر آن پيدا شود حکومت است ، و اگر بر مادرش آسيبى رسيده باشد ديه آن بعهده جانى است .

مساءله 10 - ديه جنين اگر عمدى و يا شبيه بعمد باشد، در مال خود جانى است و اگر خطائى باشد بر عاقله اوست ، و اين در صورتى است که روح در جنين حلول کرده باشد که در غير اينصورت محل تامل است هر چند که اقرب آنستکه آن نيز بر عهده عاقله جانى است .

مساءله 11 - در بريدن سر ميت مسلمان حر، صد دينار و در قطع اعضاى بدنش به حساب ديه اش مى باشد، و بهمين حساب است ساير جناياتيکه بر او وارد آيد مثلا در قطع دست او (که اگر زنده بود پانصد دينار بود) پنجاه دينار و در قطع هر دو دستش صد دينار است و در قطع انگشت او (که اگر زنده بود صد دينار بود) ده دينار است ، و همچنين است حال در جراحت ها و شجاج او، و اين ديه را ورثه به ارث نمى برند بلکه ملک خود ميت است و بايد به نيت او صرف در مصارف خير شود، و در اين حکم زن و مرد و کوچک و بزرگ مساويند. و آيا قرضهاى ميت را با آن مى توان داد؟ ظاهر اينستکه آرى .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

گفتار در لواحق

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS