حديث شريف:
1 - در حديثى منقول از امام باقرعليه السلام آمده است که پيامبر اکرمصلى الله عليه وآلهفرمود: " به سبب رضاع همان حرام شود که به سبب نسب."(75)
2 - از زياد بن سوقه روايت است که گفت: به امام باقرعليه السلام عرضکردم: آيا رضاع حد خاصى دارد که آن را معتبر بشماريم؟
حضرتعليه السلام فرمود: "شيرخوارگى در کمتراز يکشبانهروز يا پانزدهبار شير دادن متوالى از يک زن واز شير يک مرد، بدون آنکه شير دادنزنى ديگر ميان آن فاصله بيندازد، موجب محرميت نمىشود."(76)
3 - امام صادقعليه السلام در پى پرسش از چگونگى محرم شدن به سببرضاع فرمود: "آن رضاعى که گوشت را بروياند، واستخوان را محکمسازد."
راوى مىگويد: عرض کردم آيا کودک با ده بار شير خوارگى محرممىشود؟
حضرتعليه السلام فرمود: "نه، زيرا با ده بار شير خوارگى نه گوشتىمىرويد ونه استخوانى محکم مى شود."(77)
شرايط رضاع
1 - در حديثى منقول از امام صادقعليه السلام آمده که از ايشان پرسيدهشد از زنى که بدون زايش شير دارد ودختر وپسرى را از اين شيرتغذيه مى کند آيا همين شير، همچون رضاع، آن دو را با هم محرممىسازد؟ حضرتعليه السلام فرمود: "خير."(78)
2 - در خبرى به نقل از امام علىعليه السلام آمده است که فرمود: "شيرحرام، حلال را حرام نمى کند، مانند زنى که با شير همسرش کودکىرا شير دهد، سپس با شيرى که از زنا به وجود آمده است ديگرىراشير دهد."(79)