احکام روزه مسافر

احکام روزه مسافر

احکام روزه مسافر

******پرسش‌هاى مقدماتى *******

- مسافرت در ماه رمضان چه حکمى دارد؟

- در چه مواردى مسافر، ميتواند روزه بگيرد؟

- چنان چه مسافر اشتباهاً روزه بگيرد چه حکمى دارد؟

- اگر روزه‌دار، اقدام به مسافرت کند،وظيفه‌اش نسبت به روزه آن روز چيست ؟

- اگر مسافر در ماه مبارک رمضان - قبل از ظهر يا بعد از ظهر - به وطن برسد، وظيفه‌اش نسبت به روزه آن روز چيست ؟

مسأله 1 - مسافرى که بايد نمازهاى چهار رکعتى را دو رکعت بخواند، نبايد روزه بگيرد و مسافرى که نمازش را تمام مى‌خواند - مثل کسى که شغلش مسافرت است يا سفرش، سفر معصيت است - بايد روزه واجب را نيز بگيرد. *(ر.م 1714)

مسأله 2 - مسافرت در ماه رمضان اشکال ندارد، ولى اگر براى فرار از روزه باشد، مکروه است. 211(ر.م‌1715)

مسأله 3 - اگر کسى نذر کند روزه بگيرد و روز آن را معين نکند، نمى‌تواند آن را در سفر به جا آورد، ولى اگر نذر کند روز معينى را - چه مسافر باشد يا نباشد - روزه بگيرد، بايد آن روز را - هر چند مسافر باشد - روزه بگيرد. 212(ر.م 1717)

مسأله 4 - کسى که نمى‌داند روزه مسافر باطل است (جاهل به حکم است)، اگر در سفر روزه بگيرد و در بين روز مسأله را بفهمد، روزه‌اش باطل مى‌شود و اگر تا مغرب (موقع افطار) نفهمد، روزه‌اش صحيح است. 213(ر.م 1719)

مسأله 5 - اگر کسى فراموش کند که مسافر است يا فراموش کند که روزه مسافر باطل مى‌باشد و در سفر روزه بگيرد، روزه او باطل است. 214(ر.م 1720)

مسأله 6 - اگر روزه‌دار بعد از ظهر مسافرت کند، بايدروزه خود را تمام نمايد و اگر پيش از ظهر مسافرت کند، وقتى‌به حد ترخص * رسيد، روزه‌اش باطل مى‌شود - چه از شب، نيت سفر داشته باشد يا نه 215 - و اگر پيش از حد ترخص، روزه را باطل کند، احتياطاً کفاره **بر او واجب مى‌شود.216(ر.م 1721)

مسأله 7 - اگر مسافر، پيش از ظهر به وطنش يا به جايى برسد که مى‌خواهد ده روز يا بيشتر در آن جا بماند - چنان چه کارى که روزه را باطل مى‌کند انجام نداده است - بايد آن روز را روزه بگيرد و اگر انجام داده، نمى‌تواند آن روز راروزه بگيرد. 217 (ر.م 1722)

مسأله 8 - اگر مسافر بعد از ظهر به وطن يا جايى برسد که مى‌خواهد ده روز يا بيشتر در آن جا بماند، نمى‌تواند آن روز را روزه بگيرد. 218(ر.م 1723)

مسأله 9 - براى مسافر و کسى که از روزه گرفتن معذور است، مکروه است در روز ماه رمضان جماع نمايد و در خوردن و آشاميدن کاملاً خود را سير کند. 219 (ر.م 1724)

* - مسافرى که بنابر احتياط واجب، بايد نماز را هم شکسته و هم تمام بخواند، بايددر مورد روزه نيز احتياط نمايد يعنى، روزه رابگيرد و بعداً نيز همان روزه را قضا نمايد، مگر به نظر آيت الله تبريزى که قضاى آن روزه را لازم نمى‌دانند. از اين رو طبق فتواى ايشان دانشجويان کثيرالسفر - که در سفرهاى تحصيلى ،بنابر احتياط واجب، نماز را هم شکسته و هم تمام مى‌خوانند - در ماه مبارک رمضان، در اين سفرها، بايد روزه را بگيرند و همان روزه کافى است و قضا لازم نيست.

210- همه مراجع معظم تقليد در حکم اين مسأله اتفاق نظر دارند.

211- همه مراجع معظم تقليد در حکم اين مسأله اتفاق نظر دارند.

212- همه مراجع معظم تقليد در حکم اين مسأله اتفاق نظر دارند.

213- همه مراجع معظم تقليد در حکم اين مسأله اتفاق نظر دارند.

* - براى توضيح حد ترخص به فصل هشتم مراجعه فرمائيد.

** - يعنى بايد يک برده آزاد نمايد، يادو ماه روزه بگيرد، يا شصت فقير را سير کند.

214- همه مراجع معظم تقليد در حکم اين مسأله اتفاق نظر دارند.

215- اراکى (ر.م 1754)، گلپايگانى (ر.م 1730)، بهجت (ر.م 1357)، خامنه‌اى (استفتا)، فاضل (ر.م 1787) و مکارم (ر.م 1447): حکم مسأله همان است که امام راحل (ره) فرموده‌اند.

خوئى (ر.م 1730): چنان چه از شب قصد مسافرت داشته، وقتى به حد ترخص برسد، روزه‌اش باطل مى‌شود؛ اما اگر ازشب قصد مسافرت نداشت و صبح تصميم گرفت به مسافرت برود، در اين صورت نمى‌تواند روزه را بشکند؛ بلکه بنابر احتياط واجب روزه آن روز را تمام کند و بعداً قضايش را نيز به جا آورد .

تبريزى (ر.م 1730): چنان چه از شب قصد مسافرت داشته، وقتى به حد ترخص برسد، روزه‌اش باطل مى‌شود؛ اما اگر از شب قصد مسافرت نداشته و صبح تصميم گرفت مسافرت نمايد، در اين صورت نمى‌تواند روزه را بشکند؛ بلکه بنابر احتياط واجب بايد روزه آن روز را تمام کند (اين روزه صحيح است و بعداً لازم نيست قضاى آن را به جا آورد).

زنجانى (ر.م 1730): چنان چه از شب در فکر سفر بوده، وقتى به حد ترخص برسد مى‌تواند روزه را بخورد و مى‌تواند روزه را به اميد قبولى، به اتمام برساند؛ ولى بنابر احتياط واجب بايد قضاى آن را نيز به جا آورد؛ اما اگر از شب در فکر سفر نبوده -حتى به نحو ترديد - و در روز مسافرت کند، بايد روزه را به اتمام برساند (اين روزه صحيح است و لازم نيست بعداً قضاى آن را به جا آورد).

216- اراکى (ر.م 1754)و فاضل (ر.م 1787): بنابر احتياط، کفاره بر او واجب مى‌شود.

خوئى (ر.م 1730)، تبريزى (ر.م 1730)و مکارم (ر.م 1447): کفاره بر او واجب است .

گلپايگانى، بهجت، خامنه‌اى:؟ (از فتاواى اين سه بزرگوار نيز استفاده مى‌شود که کفاره واجب است. ن).

زنجانى (ر.م 1730): پيش از رسيدن به حد ترخص جايز نيست روزه را بخورد، ولى اگر روزه را خورد کفار ندارد .

217- همه مراجع معظم تقليد در حکم اين مسأله اتفاق نظر دارند.

218- همه مراجع معظم تقليد در حکم اين مسأله اتفاق نظر دارند.

219- همه مراجع معظم تقليد در حکم اين مسأله اتفاق نظر دارند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

No image

نماز طواف

No image

بیتوته در منا

No image

رمی جمرات سه گانه

No image

طواف وداع

No image

قرائت

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS