سخن اول

سخن اول

سخن اول

يکى از سنت‌هاى حسنه و مستحبات اسلامى که پس ازپيروزى انقلاب اسلامى احياء گرديد، سنت مبارک اعتکاف است.اين سنت،در طول تاريخ اسلام و اديان آسمانى طرفداران و عاملانى داشته و در بلاد اسلامى به طور عموم و شهرهاى شيعه و مراکز حوزوى بطور خاص مورد توجه بوده است.

مساجد شهرهاى مقدس نجف و کربلا و کاظمين و سامرا و مشهد و قم و اصفهان و شيراز و بسيارى ديگر از شهرهاى شيعه،خاطره حضور پر نور نيايشگران و معتکفان‌«ايام البيض‌»ماه رجب و احيانا دهه آخر ماه رمضان را در سينه دارد.

اين عبادت که قبل از پيروزى انقلاب اسلامى حالت فراگير و عمومى نداشت،در چند ساله اخير در ميان جمع کثيرى از صالحان و نيکان و خواهران و برادران دينى از اقشار گوناگون اجتماعى به ويژه دانشجويان و طلاب،متداول گرديده است و مساجد بسيارى از شهرهاى ايران و جهان اسلام پذيراى مهمانان خدا در ايام البيض ماه پر برکت رجب است.

از آنجا که اشتغال انسان به کار و زندگى و مسؤوليت‌هاى اجتماعى،گاهى موجب غفلت مى‌شود،و توجه به کار،گاه از توجه به هدف باز مى‌دارد و سبب مى‌شود وظيفه بزرگ ياد خدا و توجه به خود سازى و مبدا و منتهاى هستى فراموش شود.

اعتکاف،آب حيات بخش در کوير غفلت‌هاست.

غفلت از«خود»و«خداى خود»،بستر مرگ ارزشهاى انسانى و نقطه سقوط از پايگاه بلند خردورزى و عشق عرفانى و عامل پيوستن به زندگى پست و حيوانى است.

اولئک کالانعام بل هم اضل اولئک هم الغافلون(اعراف/179)

اعتکاف،بستر مناسب انديشه و تفکر و خردورزى است.

اعتکاف،تلاشى است‌براى اينکه انسانهاى فرو رفته در غرقاب روزمره‌گى‌ها از فضاى پر التهاب روزانه به سوى‌«خويش‌»و«خداى خويش‌»باز گردند.

اعتکاف زمينه توبه و بازگشت است.بازگشت‌به قرآن و معنويت،بازگشت‌به دعا و استمداد از عالم غيب،بازگشت از«خودمدارى‌»به‌«خداگرايى‌»آنها که مسؤوليت‌هاى حساس‌تر و بزرگترى دارند،بيش از ديگران به اعتکاف و خودسازى نياز دارند.

بى‌جهت نيست که شخص رسول الله صلى الله عليه و آله پس از هجرت،همه ساله دهه اول يا دوم و گاه هر دو دهه و در سالهاى آخر زندگى به طور منظم دهه سوم ماه مبارک رمضان را به‌«اعتکاف‌»مى‌پردازد و به همه دست‌اندرکاران و کارگزاران و رجال سياسى،اجتماعى درس معنويت گرايى و ذکر و نياش و روزه و تلاوت قرآن مى‌دهد.

اعتکاف،توقفى ناآگاهانه در مسجد نيست.صرف درنگ و مکث و«حبس خويشتن‌»در مسجد، بدون عشق به عبادت و قصد قربت نيست.

اعتکاف،لميدن خوابيدن و چرت زدن و احيانا وقت گذرانى بيکاران و گردهمايى تفريحى-سياحتى در مساجد بزرگ شهر نيست.

در اعتکاف کسانى که کار دارند و زياد هم کار دارند،و غرق دنياى اقتصاد و سياست و هنر و مطبوعات و غيره هستند،بايد از توليد و توزيع و طرح و برنامه‌هاى اقتصادى و سياسى و فرهنگى و نظامى و کار و زندگى فاصله بگيرند و به همآهنگى کار و تلاش و فعاليت‌ها،با رضاى خدا و وظيفه مکتبى بيانديشند.تنظيم فکر و انديشه و عمل،با معيارهاى الهى را تمرين کنند.

کار براى امت و تامين حوائج نيازمندان،تشييع پيکر شهيدان و مؤمنان،عيادت بيماران و هر کارى که در آن،خود مطرح نيست و انگيزه الهى دارد،با اعتکاف سازگار است و حتى در برخى احاديث قضاى حوايج مؤمنان از اعتکاف برتر شناخته شده است.

اعتکاف،دوره کوتاه مدت خود سازى است،که حداقل سه روز طول مى‌کشد و انسان را از حاکميت غريزه‌ها،عادت‌ها و اشتغالات معمول زندگى آزاد مى‌سازد.

اعتکاف،محو خود خواهى در امواج بلند خداگرايى و خدمت‌به امت اسلامى است.

اعتکاف،برون رفتن از خانه خويش و مصمم شدن بر حضور در خانه حضرت حق است. عبادتى مستحبى و تقرب جويانه و داوطلبانه است که روزه روز سوم آن رنگ وجوب مى‌گيرد.

اعتکاف،گريز از لذت گرايى و هر گونه التذاذ جنسى و مهار حس خود محورى و برترى جوئى و بازگشت از قبله ديناگرايان به سمت و سوى قلب و قبله هستى است. خود سازى،محاسبه نفس،توبه و نيايش،نماز و تلاوت قرآن و استمداد از آستان قدس ربوبى از ديگر برکات‌«اعتکاف‌»است.

از آنجا که گرد آورى احکام و استفتائات مربوط به اعتکاف،کارى است که مؤمنان را در انجام اين وظيفه الهى يارى مى‌دهد،ستاد هماهنگى اعتکاف شهر مقدس قم که از دير باز از حافظان و مروجان اين سنت‌حسنه اسلامى است.از برادر بزرگوار جناب حجة الاسلام محمد حسين فلاح‌زاده،در خواست کرد،احکام و مسائل اين عبادت اسلامى را در ابعاد مختلف واجبات-محرمات،مبطلات و احيانا مکروهات و مباحات گرد آورى کنند،تا عاکفان خانه دوست فرمان الهى را بهتر بشناسند و با عمل به احکام دين،از فيض ثواب و ارزش معنوى مورد نظر از انجام اعتکاف،بهره‌مند شوند.

در پايان از همه عاکفان حضرت دوست و مؤمنان معتکف در مساجد ميهن اسلامى صميمانه مى‌خواهيم،براى زلال شدن درياى قلبها و صاف شدن آسمان انديشه مسلمين و تحکيم دوستى بين ياران و دوستان انقلاب اسلامى و ظهور مصلح کل حضرت بقية الله الاعظم عليه السلام دعا کنند و عزت و عظمت فرزندان امام خمينى قدس سره را همراه با سلامت و موفقيت رهبر بزرگوار انقلاب-حضرت آية الله العظمى خامنه‌اى و مراجع عظيم الشان جهان تشيع از خداى بزرگ تمنا کنند.

مايه سپاس است اگر نظرات اصلاحى و تکميلى خود را به نشانى-قم،صندوق پستى 316-37185 ستاد مرکزى اعتکاف بفرستيد.

و الحمد لله رب العالمين

ستاد مرکزى اعتکاف قم

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

مکان اعتکاف

No image

تعریف مسجد جامع

No image

حدود مسجد

No image

اعتکاف در دو مسجد

No image

خروج از مسجد

پر بازدیدترین ها

No image

تعریف مسجد جامع

No image

شرایط اعتکاف

No image

زمان اعتکاف

No image

حدود مسجد

No image

قضاء

Powered by TayaCMS