فصل سوم ازدواج با مرتدان - ازدواج با مرتدان در آیین یهود

فصل سوم ازدواج با مرتدان - ازدواج با مرتدان در آیین یهود

فصل سوم ازدواج با مرتدان - ازدواج با مرتدان در آيين يهود

يـکى ديگر از مسائلى که در مبحث ازدواج با بيگانگان مطرح است , ازدواج با مرتدان است , چه اين کـه بـى ترديد از نظر همه فقهاى اسلام , افرادى که از آيينى روى بگردانند ويا امرى ضرورى از آن مـکـتـب وآيـيـن را مـورد انکار قرار دهند, پيرو آن عقيده شناخته نمى شوند وقهرا چنين افرادى نمى توانند مانند هرغير مسلمان ديگر با مسلمانان ازدواج کنند.

ولى از آن جا که مسأله ارتداد نيز مانند بسيارى از مسائل ديگر در اسلام به صورت تاسيسى مطرح نشده , بلکه در ديگر شرايع الهى نيز مورد توجه بوده و اسلام آن را تاييد نموده است , براى روشنتر شدن مسأله ازدواج با مرتدان در اسلام , بهتر است آن را در ديگر شرايع الهى نيز ريشه يابى نماييم .

در سفر خروج تورات (باب 32) درباره ارتداد در آيين يهود آمده است : زمـانـى کـه حضرت موسى (ع) براى نزول تورات در کوه طور معتکف شد ومدت غيبت او به طول انجاميد, بنى اسرائيل به هارون مراجعه کردند واز او خواستند خداى مجسمى براى آنان قرار دهد, ولـذا هـارون از آنان خواست هر چه جواهر آلات به همراه خويش دارند بياورند وآنها چنين کردند وسـپس هارون , جواهرات را به شکل گوساله اى در آورد وبنى اسرائيل آن را پرستيدند, وهنگامى که موسى (ع) از اين انحراف اطلاع يافت , سخت بر آشفت واز جانب خداوند فرمان رسيد که کاهنان , يعنى فرزندان لاوى , همه کسانى را که بر غير خدا سجده کرده اند بکشند وچنين شد ودر آن روز, سه هزار نفر از بنى اسرائيل کشته شدند.

بـخـشـى از ايـن حـکـايت در قرآن کريم نيز انعکاس يافته است , از جمله در سوره بقره (آيه 54) مى خوانيم : واذقـهـال موسى لقومه يا قوم انکم ظلمتم انفسکم باتخاذکم العجل فتوبوا الى بارئکم فاقتلوا انفسکم ذلکم خير لکم عند بارئکم فتاب عليکم انه هو التواب الرحيم.

بـا ايـن تـفاوت که در تورات , سازنده گوساله شخص هارون , برادر موسى ک معرفى شده , ولى در قـرآن از سـامـرى ياد شده , وهارون در اين انحراف بى گناه قلمداد شده وحتى به تلاشهاى او در جلوگيرى از انحراف اشاره رفته واز عدد مبالغه آميز سه هزار نفر نيز ياد نشده است .

همچنين در تورات از رفع عقوبت ارتداد به وسيله توبه , سخنى به ميان نيامده است , بدين معنا که کيفر مرتد از نظر تورات قتل است , چه توبه کند وچه نکند, ولى در قرآن کريم جمله فتاب عليکم مـى تـواند ناظر به رفع کيفر مرتد در صورت توبه باشد, وفقهاى اسلام همگى معتقدند که بايد به مرتد ملى فرصت داد که توبه کند ودر صورت بازگشت , مجازات اعدام از او برداشته مى شود.

جـمـلـه فتاب عليکم همچنين مى تواند ناظر به قبولى توبه مرتد در پيشگاه خدا باشد, نه فقط رفع مـجازات اعدام , وبه ديگر سخن , ناظر به جنبه تطهير کنندگى مجازات نسبت به گناهکار بوده باشد, جز اين که فاء را در واژه فتاب فاء ترتيب بگيريم , که قهرا بيشتر ناظر به معناى اول خواهد بود.

هـمـچـنين در تورات , از نظر مجازات , تفاوتى بين زن ومرد مرتد وجود ندارد, ولى فقهاى اسلام معمولا مجازات زن مرتد را اعدام ندانسته اند.

دومين موردى که در تورات درباره مرتد ومجازات او به صورت صريحتر ومفصلترى بحث به عمل آمده , سفر تثنيه (باب هفدهم ) است که مى گويد: اگـر در ميان تو در يکى از دروازه هايت که يهوه خدايت به تو مى دهد, مرد يا زنى پيدا شود که در نـظـر يهوه خدايت کار ناشايسته نموده واز عهد او تجاوز کند ورفته وخدايان غير را عبادت کرده , سجده نمايد, خواه آفتاب يا ماه يا هر يک از جنود آسمان که من امر نفرموده ام واز آن اطلاع يافته وبشنوى , پس نيکو تفحص کن واينک اگر راست ويقين باشد که آن رجاست در اسرائيل واقع شده اسـت , آن گاه آن مرد يا زن را که اين کار بد را در دروازه هايت کرده است , بيرون آن مرد يا زن را سنگسار کن تا بميرند .

از گواهى دو يا سه شاهد, آن شخص که مستوجب مرگ است کشته شود .

از گواهى يک تن کشته نشود .

اولا, دست شاهدان به جهت کشتن برافراشته شود وبعد از آن , دست تمامى قوم , پس بدى را از ميان خود دور کرده اى .

Powered by TayaCMS