ازدواج با بى دینان وپیروان ادیان غیر توحیدى

ازدواج با بى دینان وپیروان ادیان غیر توحیدى

ازدواج با بى دينان وپيروان اديان غير توحيدى

هـمـان گـونـه کـه قـبـلا گـفـته شد, معيار حرمت ازدواج با بيگانگان در اسلام , مسائل نژادى وافـتـخـارات مـلى وگروهى نيست , بلکه تنها علت اين ممنوعيت , جلوگيرى از نفوذ انحرافات عـقيدتى در مسلمانان است که اين تحريم نيز در مورد پيروان اديانى که در اصل توحيدى بوده اند, هـر چـنـد که در حال حاضر موحد نيز نباشند استثنا شده وازدواج با اهل کتاب مجاز شمرده شده است , ولى در مورد افرادى که جزء پيروان اديان توحيدى نيستند, آيات وروايات متعددى ازدواج با آنان را منع کرده است .

دليل فقها در حکم به حرمت ازدواج با بيگانگان , در درجه اول قرآن کريم است که در آيات متعددى ازدواج با گروهى از بيگانگان را منع فرموده است ودر مواردى ظاهر آيات , حاکى از منع ازدواج با هـر فرد غير مسلمان است , چه اين که از ازدواج با کفار نهى شده وواژه کافر حتى اهل کتاب را نيز شـامـل مى شود, بر خلاف واژه مشرک که در شمول آن نسبت به اهل کتاب در ميان فقها اختلاف نظر وجود دارد, ولذا يک بار ديگر مجموع آيات ناظر به اين مسأله را مورد توجه قرار مى دهيم .

مجموع آياتى که در قرآن کريم در اين زمينه وجود دارد, آيات ذيل است :

1 . ولا تنکحوا المشرکهات حتى يـومـن ولامةمومنةخـير من مشرکـةولـو اعجبتکم ولاتنکحوا المشرکين حـتى يـومنوا ولـعبد مـومن خـير مـن مشرک ولو اعجبکم اولئک يدعون الي النار والله يدعوا الي الجنةوالمغفرةباذنه ويبين ايهاته للناس لعلهم يتذکرون, ((56)) زنان مشرک را تا ايمان نياورده اند به زنى مگيريد وکنيز مومن بهتر از آزاد زن مشرک است , هرچند شما را از او خوش آيد وبه مردان مشرک تا ايمان نياورده اند, زن مومن مدهيد و برده مومن بهتر از مـشـرک اسـت , هر چند شما را از او خوش آيد .

اينان به سوى آتش دعوت مى کنند وخدا به جانب بهشت وآمرزش .

وآيات خود را آشکار بيان مى کند, باشد که بينديشند.

2 . يها ايها الذين امنوا اذا جهاء کم المومنهات مههاجرات فامتحنوهن الله اعلم بايمهانهن فان علمتموهن مومنهات فلاترجعوهن الى الکفار لاهن حل لهم ولاهم يحلون لهن واتوهم مها انفقوا ولاجنهاح عليکم ان تنکحوهن اذا ا تيتموهن اجورهن ولا تمسکوا بعصم الکوافر وسئلوا مها انفقتم وليسئلوا مها انفقوا ذلکم حکم الله يحکم بينکم والله عليم حکيم ((57)) , اى کـسـانـى کـه ايـمـان آورده ايـد! چـون زنـان مـومـنـى که مهاجرت کرده اند به نزدتان آيند, بـيـازمـايـيـدشان .

خدا به ايمانشان داناتر است .

پس اگر دانستيد که ايمان آورده اند, نزد کافران بازشان مگردانيد, زيرا اينان بر مردان کافر حلال نيستند ومردان کافر نيز بر آنهاحلال نيستند .

وهر چـه آن کـافران براى اين گونه زنان هزينه کرده اند بپردازيد .

واگر آنها را نکاح کنيد ومهرشان را بـدهـيد, مرتکب گناهى نشده ايد وزنان کافر خود را نگه مداريد وهر چه هزينه کرده ايد از مردان کـافـر بـخواهيد وآنها نيز هر چه هزينه کرده اند از شما بخواهند .

اين حکم خداست .

خداميان شما حکم مى کند واو دانا وحکيم است .

3 . الزانى لاينکح ا زانيةاو مشرکةوالزانيةلاينکحهها ا زان او مشرک وحرم ذلک على المومنين, ((58)) مـرد زنـاکـار جـز زن زنـاکـار يـا مـشـرک را نـمى گيرد, وزن زناکار را جز مرد زناکار يا مشرک نمى گيرد, واين بر مومنان حرام شده است .

الـخـبـيـثـهات للخبيثين والخبيثون للخبيثهات والطيبهات للطيبين والطيبون للطيبهات اولئک مبرون مما يقولون لهم مغفرةورزق کريم , ((59)) زنـان ناپاک براى مردان ناپاک ومردان ناپاک براى زنان ناپاک وزنان پاک براى مردان پاک ومردان پاک براى زنان پاک .

آنها از آنچه درباره شان مى گويند منزهند .

آمرزش ورزق نيکو براى آنهاست .

4 . والمحصنهات من النسهاء ا مـهـا مـلـکـتـ ايـمـهـانکم کتهاب الله عليکم واحل لکم مهاورآء ذلکم ان تبتغوا باموالکم محصنين غير مـسـهافحين فما استمتعتم به منهن فهاتوهن اجورهن فريضةولاجناح عليکم فيمها تراضيتم به من بعد الـفـريـضةان الله کهان عليما حکيما * ومن لم يستطع منکم طولا ان ينکح المحصنات المومنهات فمن مها مـلـکـتـ ايمهانکم من فتيهاتکم المومنهات والله اعلم بايمهانکم بعضکم من بعض فانکحوهن باذن اهلهن واتـوهـنـ اجورهن بالمعروف محصنات غير مسهافحهات ولامتخذات اخدان فاذا احصن فان اتين بفهاحشةفعليهن نصف مها على المحصنهات من العذاب ذلک لمن خشي العنت منکم و ان تصبروا خير لکم والله غـفور رحيم * يريد الله ليبين لکم ويهديکم سنن الذين من قبلکم ويتوب عليکم والله عليم حـکيم , ((60)) و نـيـز زنـان شوهردار بر شما حرام شده اند, مگر آنها که به تصرف شما درآمده باشند .

از کتاب خدا پـيـروى کنيد, جز اينها زنان ديگر هر گاه در طلب آنان از مال خويش مهرى بپردازيد و آنها را به نکاح درآوريد, نه به زنا, بر شما حلال شده اند .

و زنانى را که از آنها تمتع مى گيريد, واجب است که مـهرشان را بدهيد, و پس از مهر معين , در قبول هر چه هر دو بدان رضا بدهيد گناهى نيست .

هر آيـنـه خـدا دانـا وحکيم است * هر کس را که توانگرى نباشد تا آزاد زنان مومن را به نکاح خود در آورد, از کنيزان مومنى که مالک آنها هستيد به زنى گيرد, وخدا به ايمان شما آگاهتر است .

همه از جـنس يکديگريد, پس بندگان را به اذن صاحبانشان نکاح کنيد ومهرشان را به نحو شايسته اى بـدهـيد .

وبايد که پاکدامن باشند, نه زناکار ونه ازآنها که به پنهان دوست مى گيرند .

وچون شوهر کـردند, هرگاه مرتکب فحشا شوند, شکنجه آنان نصف شکنجه آزاد زنان است , واين براى کسانى اسـت از شـمـا کـه بيم دارند که به رنج افتند .

با اين همه , اگر صبر کنيد برايتان بهتر است وخدا آمرزنده و مهربان است * خدا مى خواهد براى شما همه چيز را آشکار کند وبه سنتهاى پيشينيانتان راه بنمايد وتوبه شما را بپذيرد, که خدا دانا وحکيم است .

5 .

الـيـومـ احل لکم الطيبهات وطعهام الذين اوتوا الکتهاب حل لکم وطعهامکم حل لهم والمحصنهات من المومنهات والمحصنهات من الذين اوتوا الکتهاب من قبلکم اذا اتيتموهن اجورهن محصنين غير مسهافحين ولا متخذى اخدان ومن يکفر بالايمهان فقد حبط عمله وهو فى الاخرةمن الخهاسرين, ((61)) امـروز چيزهاى پاکيزه بر شما حلال شده است .

طعام اهل کتاب بر شما حلال است وطعام شما نيز بـر آنها حلال است .

ونيز زنان پارساى مومن وزنان پارساى اهل کتاب , هرگاه مهرشان را بپردازيد, بـه طـور زنـاشـويـى نه زناکارى ودوست گيرى , بر شما حلالند .

وهرکس که به اسلام کافر شود, عملش ناچيز شود ودر آخرت از زيانکاران خواهد بود.

Powered by TayaCMS