گفتار دراقسام عمره

گفتار دراقسام عمره

گفتار دراقسام عمره

مساءله 1 - عمره مانند حج تقسيم مى شود به عمرة واجب ( چه به اصل شرع و چه به خاطر سبب ديگر چون نذر) و عمره مستحب عمره واجب به اصل شرع همان است که با حجة الاسلام ميشود، بر هر مکلفى که داراى شرائط معتبره در حج باشد واجب است در عرض عمرش يک بار عمره را بجايآورد و وجوب اين عمره مانند حج فورى است ودر واجب شدن آن شرط نيست که استطاعت حج را نيز داشته باشد بلکه استطاعتش بر عمره به تنهاى کافى است که عمره بر او واجب شود هرچند که استطاعت براى حج نداشته باشد همچنانکه عکس آن نيز همين حکم را دارد يعنى اگر کسى تنها استطاعت انجام حج را دارد حج به تنهائى بر او واجب است بدون عمره .

مساءله 2 - عمره تمتع از عمره مفرده مجزى است ، حال آيا بر کسى که وظيفه اش حج تمتع است ولى استطاعت آنرا ندارد تنها استطاعت عمره را دارد عمره بر او واجب است يا نه ؟ مشهور گفته اند واجب نيست و همين قول اقوى است و بنابراين بر کسى که اجير شده براى غير حج بجاى آورد بعد از انجام آن با اينکه استطاعت آوردن عمره مفرده را دارد چون در مکه بر او واجب نيست و همچنين بر کسى که بخاطر مانعى تمکن از حج ندارد ولى تمکن از عمره را دارد واجب نيست آنرا بياورد لکن نزديکتر به احتياط آوردن آن است .

مساءله 3 - گاه مى شود که عمره بخاطر نذر و يا سوگند و يا عهد و يا شرطى در ضمن عقد و يا اجير شدن براى غير و يا فاسد شدن حج قبلى واجب مى شود، هر چند که در غير فرض اخير تحقيق اين است که اطلاق وجوب بر چنين حجى مسامحه است (چون در حقيقت وفاى به نذر و عهد و شرط سوگند واجب است نه حج ) يکى ديگر از مواردى که عمره واجب مى شود عمره که بخاطر داخل شدن مکه است که در اينجا نيز در حقيقت داخل شدن به مکه بدون احرام حرام است مگر در چند مورد: يکى آنکه شغلى (از قبيل هيزم و بوته کنى ) داشته باشد که ايجاب کند همه روزه از مکه خارج شود و برگردد و اما اگر شغل او مستلزم تکرار و از آن خارج مى شوند استثناء شده اند يکى ديگر از مواردى که استثناء شده مريض و مبطون و افراد ديگرى است که در جاى خودش ذکر کرده اند، و غير از چند موردى که گفتيم آوردن آن مستحب است در عمره نيز مانند حج مستحب آن است که تکرار شود و در فاصله معتبر بين دو عمره اختلاف کرده اند و احتياط واجب آن است که اگر بخواهد در کمتر از يک عمره اول انجام دهد آنرا به اميد ثواب بياورد.

Powered by TayaCMS