1 چيزى كه بر زخم مىبندند و دوايى كه بر آن مىزنند
«جَبيره» نام دارد.
2 اگر دست يا صورتمان زخم است و آب براى آن ضرر دارد،
بايد پارچه پاكى، يا چيز ديگرى؛ مثلاً چسب بر آن گذاشته و هنگام شستنِ ديگر جاها، بر
آن قسمت هم دست تر بكشيم.
3 اگر روى زخم بسته شده و نمىشود آن را باز كرد،
بايد هنگام وضو، دست تر بر آن بكشيم و اگر پارچه يا چيزى كه روى زخم است، نجس باشد،
بايد پارچه پاكى رويش بگذاريم و دست تر بر آن بكشيم.
4 اگر سر يا پا (محل مسح) زخم باشد، و نتوان روى آن
را مسح كرد؛ چنانچه جايى از محل مسح باقى است بايد همان قسمت را مسح كنيم؛ مثلاً دو
انگشت پا زخم و ديگر انگشتان سالم است، بايد بر قسمت سالم دست بكشيم و وضو صحيح است،
و اگر جاى مسح باقى نيست؛ مثلاً تمام پا، باندپيچى شده است، بايد روى همان را مسح كنيم.
5 اگر به جهتى ديگر (غير از زخم) آب براى اعضاى وضو
ضرر داشته باشد، بايد به همان دستورى كه گفته شد، وضوى جبيرهاى بگيريم.
6 در وضوى جبيرهاى نيز، صورت و دستها بايد از بالا
به پايين شسته شود. پس اگر قسمت بالاى دست يا صورت را جبيره پوشانده، ابتدا بايد دست
بر آن بكشيم و در ادامه، قسمت پايين را بشوييم.
7 اگر انسان بتواند وضوى جبيرهاى بگيرد، بايد به
وظيفه خود عمل كند و تيمم تنها كافى نيست.
غُسل
گاهى طهارتِ لازم براى
نماز، با غُسل است. كسى كه جُنب باشد و يا
به
سببى ديگر، غسل بر او
واجب شود، بايد تمام بدن را بشويد، كه به دو صورت مىتوان انجام داد: «ترتيبى» و «ارتماسى»
غسل ترتيبى
در غسل ترتيبى ابتدا
سر و گردن و بعد نيمه راست بدن و سپس نيمه چپ شسته مىشود.
براى غسل كافى است در
شستن هر قسمت از بدن، با ريختن يك يا چند مشت آب و كشيدن دست، تمام بدن را همانگونه
كه در وضو شسته مىشود، بشويد.
غسل هم، مانند وضو بايد
براى اطاعت دستور خداوند انجام شود.
غسل ارتماسى
براى غسل ارتماسى، بايد
آب به قدرى باشد كه تمام بدن زير آب برود. پس اگر به قصد غسل كردن و اطاعت فرمان خداوند
داخل نهر آب يا استخر يا دريا رفته و آب تمام بدن را فراگيرد غسل صحيح است.
چند مسأله
:
1 كسى كه چند غسل بر او واجب است، مىتواند به نيّت
همه آنها يك غسل بجا آورد.
2 كسى كه غسل جنابت كرده، نبايد براى نماز وضو بگيرد،
ولى با غسلهاى ديگر نمىشود نماز خواند، پس بايد وضو هم بگيرد.
3 در غسل ارتماسى بايد تمام بدن پاك باشد، ولى در
غسل ترتيبى پاك بودن تمام بدن لازم نيست، بنابراين اگر هر قسمتى را پيش از غسل دادنِ
همان قسمت، آب بكشد كافى است.
4 غسل جبيرهاى مانند وضوى جبيرهاى است.
5 در غسل لازم نيست تمام بدن با دست شسته شود و چنانچه
با نيّت غسل، آب را به تمام بدن برساند كافى است.
پرسش ؟
1 اگر جايى از بدن باند پيچى شده و باند هم نجس باشد،
چگونه بايد وضو بگيريم.
2 اگر از آرنج تا مچ را جبيره پوشانده باشد چگونه
بايد وضو بگيريم، چرا؟
3 فرق غسل ترتيبى با غسل ارتماسى چيست؟
4 با كداميك از غسلها انسان مىتواند بدون گرفتن وضو
نماز بخواند؟