4- سعى صفا و مروه

4- سعى صفا و مروه

4- سعى صفا و مروه

مسأله 225- سعى صفا و مروه از واجبات «عمره تمتّع» و «حج» است، و منظور از آن رفت و آمد ميان اين دو کوه کوچک است، از «صفا» به سوى «مروه» مى رود، و از «مروه» به «صفا» باز مى گردد، تا هفت دور تمام شود (رفتن از يکى به ديگرى يک دور حساب مى شود.)

بنابراين چهار بار از صفا به مروه مى رود و سه بار آن، باز مى گردد و دفعه چهارم باز نمى گردد و مجموعاً هفت دور مى شود.

مسأله 226- هر کس عمداً تمام هفت دور يا قسمتى از آن را ترک کند اگر در عمره تمتّع بوده باشد، و نتواند قبل از وقوف به عرفات آن را جبران کند، احتياط واجب آن است که حجّ خود را مبدّل به إفراد کند يعنى نيّت حجّ إفراد کند و اعمال حج را تمام نمايد و سال آينده نيز حجّ تمتّع را اعاده کند.

[116]

و اگر سعى را عمداً در حج ترک کند و بموقع آن را جبران ننمايد حجّ او باطل مى شود، و بايد سال آينده دوباره حج را به جا آورد.

مسأله 227- اگر ترک سعى از روى جهل و نادانى نسبت به مسأله بوده باشد احتياط واجب آن است که همان حکم عمد را، که در مسأله قبل گفته شد، اجرا کند; امّا اگر سهواً و از روى فراموشى سعى را ترک کند بايد هر وقت يادش آمد برگردد و آن را به جا آورد، هرچند بعد از ماه ذى الحجّه باشد، و اگر برگشتن براى او مشقّت دارد، نائب مى گيرد تا براى او به جا آورد، و در اين مدّت چيزى بر او حرام نيست.

مسأله 228- هرگاه عمداً زيادتر از هفت مرتبه سعى را به قصد سعى واجب به جا آورد سعى او باطل است، و اگر سهواً يک دور يا کمتر يا بيشتر اضافه کند و بعد به خاطرش بيايد اعتنا نمى کند و سعى او صحيح است، و نيازى ندارد که مقدار زيادى را تا هفت دور تمام کند; بلکه احتياط ترک اين کار است.

[117]

مسأله 229- هرگاه از روى ندانستن مسأله چيزى بر هفت دور اضافه کند نيز حکمش مانند عمد است; يعنى سعى را از نو به جا مى آورد.

مسأله 230- هرگاه از روى سهو و فراموشى چيزى از سعى را کم کند، خواه قبل از اتمام چهار دور باشد يا بعد از آن، هر وقت به خاطرش آمد کمبود را به جا مى آورد، و سعى او صحيح است، و اگر از مکّه خارج شده، يا به وطن بازگشته، و برگشتن به مکّه براى او مشقّت دارد نائب مى گيرد، و کفّاره اى هم ندارد; هرچند کارهائى را که بر مُحرِم حرام است انجام داده باشد.

مسأله 231- هرگاه قبل از تقصير گمان کند سعى خود را کامل کرده بايد به اين گمان قناعت نکند و تحقيق نمايد و اگر فکرش به جائى نرسيد، مقدارى را که اطمينان به انجامش ندارد، به جا آورد; و اگر بدون تحقيق تنها به گمان اين که سعى خود را کامل کرده، تقصير کند (موى سر را کوتاه کند و ناخن بگيرد) و بعد از آن با همسر خود نزديکى

[118]

نمايد احتياط واجب آن است که علاوه بر تکميل سعى خود يک گاو قربانى کند (قربانى را اگر بتواند در مکّه و اگر نتواند در شهر خود ذبح مى کند.)

مسأله 232- هرگاه مشغول سعى صفا و مروه است، و مقدارى از آن را انجام داده - خواه کم باشد يا زياد - و وقت نماز فرا رسد سعى را قطع مى کند، و نماز را به جا آورده، سپس باقيمانده سعى را انجام مى دهد.

مسأله 233- هرگاه حاجت ضرورى براى او يا يکى از برادران و خواهران دينى پيدا شود مى تواند سعى را قطع کرده، و به دنبال آن برود، بعد که برمى گردد از همان جا که رها کرده ادامه دهد و سعى او صحيح است. همچنين کسى که خسته شود مى تواند براى استراحت در وسط سعى بنشيند، و بعد برخيزد و ادامه دهد (خواه در صفا باشد يا در مروه يا در ميان اين دو.)

مسأله 234- هرگاه مشغول سعى باشد و به خاطرش بيايد که نماز طواف را انجام نداده برمى گردد، و نماز طواف

[119]

را نزد مقام ابراهيم مى خواند، سپس سعى را از همان جا که رها کرده ادامه مى دهد.

مسأله 235- احتياط آن است در غير مواردى که در بالا گفته شد موالات در سعى را مراعات کند، يعنى هفت دور را بدون فاصله زيادى پشت سر هم به جا آورد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

4- سعى صفا و مروه

No image

واجبات سعى

No image

مستحبّات سعى

پر بازدیدترین ها

No image

4- سعى صفا و مروه

No image

واجبات سعى

No image

مستحبّات سعى

Powered by TayaCMS