پنجم: تقصير
واجب است بعد از سعي، قدري از ناخنها يا موي سر يا صورت را بزند و بهتر آن است که هم از ناخن بگيرد و هم از موي سر يا صورت بزند و اين عمل را تقصير مي گويند و تراشيدن سر يا کندن مو کفايت نمي کند، بلکه حرام است و اگر کسي به جاي تقصير سر تراشيد يا مو کند حکم کسي را دارد که تقصير نکرده باشد، و اين عمل نيز از عبادات است و بايد با توجه و قصد تقرب بجا آورده شود.
مسأله 60- اگر عمدا يا به واسطه جهل به مسأله تقصير نکرد و محرم به احرام حج شد، عمره او باطل مي شود و اگر مي تواند بايد دوباره عمره بجا آورد و اگر نمي تواند بايد حج افراد بجا آورد و در سالهاي بعد حج را اعاده کند و يک شتر قرباني نمايد، ولي اگر فراموش کند عمره اش صحيح است و هر جا که يادش آمد بايد تقصير کند.
مسأله 61- تقصير را در هر جا مي تواند انجام دهد و لازم نيست در محل سعي بجا آورد.
مسأله 62- بعد از تقصير همه چيزهايي که بر محرم حرام بود حتي نزديکي با زن ، حلال مي شود جز تراشيدن سر.