استفتائات طواف (1)

استفتائات طواف (1)

استفتائات طواف

«645» س - جوان 17 ساله غير مختون که به تشخيص شوراى پزشکى ختنه براى او خطر دارد مستطيع شده و فعلا در مدينه است آيا تکليف او نسبت به حج چيست ؟

ج - بايد محرم شود و خودش طواف کند و نايب هم بگيرد براى طواف على الاحوط و بعد از طواف خودش يک نماز بخواند و بعد از طواف نايبش نيز خودش نماز ديگر بخواند و در صورتى که دو طواف باهم انجام شود خودش يک نماز بخواند کفايت مى کند .

«646» س - اگر در اثناء طواف نماز جماعت برقرار شد و شخص از ادامه طواف معذور شد تکليف چيست و اگر در اثناى سعى باشد وظيفه چيست ؟

ج - اگر بعد از شوط چهارم طواف يا سعى قطع شده از همان جايى که قطع شده طواف يا سعى را تمام کند اگر فوت موالات نشده و الا بهتر آن است که آنرا تمام و سپس عمل را اعاده نمايد و اگر قبل از شوط چهارم طواف بوده و فصل طويل شده طواف را از سر بگيردهر چند احتياط آن است که طواف را اتمام و پس از خواندن نماز آن طواف را اعاده کند و نماز طواف ديگرى بخواند و در سعى نيز احتياط در اتمام و اعاده است .

«647» س - کسى که بعد از تقصير در عمره تمتع متوجه شود که وضوى او باطل بوده يا وضو نداشته و با اين حال طواف کرده و نماز طواف خوانده است وظيفه او چيست ؟

ج - طواف و نماز و سعى و تقصيررا اعاده کند و عمره او صحيح است .

«648» س - شخصى در حال طواف کعبه را بوسيده است و احتمال مى دهد که در آن حال چند قدم راه هم رفته باشد فعلا وظيفه او چيست و البته اين شک بعد از عمل براى او حادث شده است؟

ج - طواف او صحيح است در صورتيکه توجه به حکم مسئله داشته .

«649» س - اگر در اثناء طواف شک در صحت شوط سابق يا جزيى از شوطى که مشغول است و محل آن گذشته است بکند چه حکمى دارد مثلا نمى‌داند که از مقابل حجر که عبور کرده از حد مطاف خارج بوده است يا نه ؟

ج - اگر مسأله را مى دانسته و مى خواسته است عمل صحيح را انجام دهد يعنى غافل نبوده طواف صحيح است .

«650» س - اگر طواف يا سعى يا نماز طواف در عمره به جهتى باطل شده باشد و شخص بدون توجه به آن تقصير نموده باشد و لباس پوشيده و بعد متوجه شده که عمل مزبور باطل بوده است وظيفه او چيست و کفاره دارد يا نه ؟

ج - بايد عمل باطل شده را جبران کند و خروج از احرام مشکل است پس على الاحوط براى او کفاره است .

«651» س - کسى در شوط ششم طواف نجاستى در بدن ديده و يقين کرده که از شوطهاى قبل اين نجاست در بدن او بوده است بدون توجه به مسأله طواف را تکميل کرده و بعدا بدن را تطهير نموده و طواف را اعاده کرده است و عمره را تمام کرده است آيا عمل او صحيح است يا خير؟

ج - بايد مقدارى از طواف را که بعد از يقين به نجاست باقى مانده اعاده کند و بعد نماز طواف را بخواند و خروج از احرام ظاهرا مشکل است بقيه عمل را بايد دوباره انجام دهد و احتياطا کفاره هم بدهد مگر آنکه طواف دوم را بقصد وظيفه فعليه اعم از تمام يا اتمام آورده باشد که دراين صورت عمل صحيح مى باشد و کفاره ندارد.

«652» س - کسى در اثناء طواف آن را قطع کرده و از اول شروع کرده است آيا طواف او صحيح است يا خير و چنانچه اعمال مترتبه و تقصير را انجام داده و ظيفه او چيست ؟

ج - اگر بعد از دور چهارم بوده به احتياط واجب آن را تمام کند و بعد يک طواف ديگر بجا آورد و اگر قبل از دور چهارم بوده در فرض سوال بايد يک طواف ديگر بجا آورد و با فرض جهل بقيه عمل را بايد دوباره انجام دهد واحتياطا کفاره هم بدهد مگر آنکه طواف دوم را به قصد وظيفه فعليه اعم از تمام يا اتمام آورده باشد که در اين صورت عمل صحيح مى باشد و کفاره ندارد .

«653» س - کسى در شوط آخر محدث شده است و بدون طهارت شوط را تمام کرده و بعد وضو گرفته وطواف را اعاده نموده است و نماز و سعى و تقصير را انجام داده است آيا صحيح است و وظيفه او چيست ؟

ج - اگر پيش از فوت موالات عرفيه باشد اتمام طواف اول کفايت مى کند ولى اگر بعد از فوت موالات بوده طواف دوم را به قصد وظيفه فعليه اعم از تمام يا اتمام آورده باشد که در اين صورت عمل صحيح مى باشد .

«654» س - کسى توهم کرده است که در طواف مقدارى در اثر فشار جمعيت برده شده ولى براى او جزمى نيست وچون نمى‌توانسته برگرددو تدارک کند بقيه شوط تا محل تدارک رابه قصد احتياط و رجاءانجام مى دهد که اگر شوط او باطل است زيادى لغو باشد و اگر شوط او صحيح است زياده از طواف باشد و بعد بقيه اشواط طواف را بجا آورده و اين شوط را به حساب نياورده است آيا اين طواف صحيح است يا خير ؟

ج - صحتش مشکل است .

«655» س - کسى در وقت طواف شک در اشوط پيدا کرد و چون گمانش به يک طرف بيشتر بود بنا را بر آن طرف گذاشت و بعد از انجام اعمال يقين به صحت طواف خود پيدا کرد.آيا طواف او صحيح است؟

ج - صحيح است .

«656» س - کسى در شوط چهارم از حجرالاسود تا اول حجراسماعيل ر اپيمود و فکر کرده است که چون اول شوط چهارم نيت جدا را در اين شوط نداشته بايد اين قسمت شوط را اعاده کند لذا بقيه شوز ر ابدون نيت رفته و از حجرالاسود بقصد شوط چهارم طواف کرده است آيا اشکالى در طواف حاصل مى شود ؟

ج - اشکال دارد .

«657» س - کسانى در طواف بعد از انجام مقدارى از آن را رها مى کنند و بلافاصله از نو شروع مى کنند طواف آنها چه صورت دارد و چنانچه در سعى بوده حکم چيست ؟

ج - اشکال دارد و اگر بعد از شوط چهارم طواف بوده بايد آن را اتمام کند و نماز بخوانند و دو مرتبه طواف و نماز آن را اعاده نمايند و همين حکم در صورت قبل از شوط چهارم است اگر وقتى فهميد که بتواند جبران کند و الا اعاده طواف لازم است بدون لزوم اتمام قبلى .

«658» س - درباره اشخاصى که قادر به طواف نيستند آيا نايب گرفته شود يا خودشان در تخت روان طواف داده شوند با در نظر گرفتن اينکه متصديان وسيله نامبرده در خارج محدوده مطاف طواف مى دهند ؟

ج - احتياطاً هر دو را انجام دهند. اگر چه طواف دادن در خارج مطاف در فرض ضرورت کفايت مى کند .

«659» س - شخصى در حال طواف اشتباها بقصد طواف وارد حجر اسماعيل مى شود و بعد که متوجه شد برمى گردد و از همان جا که وارد حجر شده بود طواف را شروع و شوط را کامل مى نمايد آيا طوافش صحيح است يا نه ؟

ج - اشکال دارد. بلى اگر پس از تذکر در حجر اسماعيل از حجر الاسود بقصد احتياط شوط را اعاده مى کرد و از محلى که وارد حجر شده قاصد جدى طواف بود طوافش اشکال نداشت .

«660» س - اگر در حال طواف يا سعى يا در نماز شک کند که شوط چندم و يا رکعت چندم است و با همين حال طواف و سعى و نماز را ادامه دهد بعد به يک طرف شک يقين کند و اعمال را تمام نمايد آيا عملش به نحوى که ذکر شد صحيح است ؟

ج - اگر طواف يا سعى ر ادر حال شک ادامه داد و بعد يقين به صحت پيدا کرد احوط آن است که هر دو يعنى طواف و سعى را اعاده نمايد ولى در نماز بدون تروى محل اشکال است و احوط اعاده آن است .

«661» س - زنى با شوهرش که يک دور طواف را انجام داده بود نيت کرد و با او ادامه داد و بعد از شوط آخر مرد که شوط ششم زن است او بجاى اينکه يک شوط ديگر بياورد تا طوافش کامل شود طواف را از سر گرفت آيا طواف اول ودوم زن چگونه است ؟

احتياط آن است که يک شوط ديگر به قصد وظيفه فعليه انجام دهد که طواف سوم که آورده مى شود نسبت به آن شوط آخر بقصد اعم از اتمام يا تمام را بنمايد سپس نماز طواف را بخواند و بعد از طواف سوم نمازش را بجار آورد .

«662» س - در مطاف چيزهايى از افراد مى افتد از قبيل ساعت احرامى و غيره و کسانى که طواف مى کنند پا روى آن مى گذارند آيا براى طواف ضرر ندارد و موجب بطلان آن نمى‌شود ؟

ج - موجب بطلان طواف نمى‌شود .

«663» س - اگر انسان مى داند که پا گذاشتن روى احرامى ديگران موجب اذيت و عدم رضايت او مى گردد آيا اين عدم رضايت او به طواف ضرر ندارد ؟

ج - به طواف ضرر نمى‌زند ولى نبايد اذيت ديگران را فراهم آورد .

«664» س - اگر کسى قبل از شوط چهارم طوافش را قطع و از نو طواف کند گفته شده در صورتى که فاصله زياد نشده باشد احتياط اين است که طواف قطع شده را تمام کند و اعاده هم بنمايد مراد از تمام کردن چيست آيا فقط شوطى را که قطع کرده تمام کند يا مابعدش را هم بجا آورد ؟

ج - طواف مزبور اشکال ندارد و طواف دوم کفايت مى کند خصوصا اگر بعنوان وظيفه فعليه آورده شود پس احتياط در اين مورد استحبابى است .

«665» س - شخصى طواف را از حجر الاسود شروع کرد و در هر شوط به رکن يمانى که مى رسيد نيت ختم مى کرد و از حجرالاسود نيت شوط بعد را مى نمود و هفت شوط طواف را اين گونه تمام کرد به گمان اينکه ختم طواف و اشوط آن بايد در رکن يمانى باشد آيا وظيفه‌اش چيست ؟

ج - اين طواف اشکال دارد و بايد اعاده شود .

«666» س - گاهى مامورين نظافت مسجد الحرام از کنار کعبه دست به دست هم مى دهند و همان طور توسعه مى دهند تا انسان از مطاف خارج مى شود آيا به همين مقدار بيرون کردن از مطاف ضرورت حاصل است که طوافش در خارج از مطاف صحيح باشد يا بايد صبر کند تا نظافت تمام شود و اگر افرادى گمان مى کردند که ضرورت است و طواف را انجام دادند حال تکليفشان چيست ؟

ج - اگر امکان دارد که در حد طواف کند بايد صبر کند ودر حد طواف کند و در اين صورت طواف در خارج حد صحيح نيست .

«667» س - کسى که از اول بلوغ سال شمسى براى خود قرار نداده است اگر به حج مشرف شود و با همان پول که دارد احرامى تهيه و قربانى و مصارف در حج بکند آيابراى حج او ضرر ندارد ؟

ج - اگر با عين پول خمس نداده خريده باشد طواف و قربانى صحيح نيست ولى اگر احتمال دهد به ذمه خريده است هم چنانکه اکثرا چنين است يا رنج وسط سال قبل از رسيدن به سال باشد مانعى ندارد و عمل او از نظر قربانى و لباس و احرام و مصارف حج صحيح مى باشد.

«668» س - شخصى که با پول خمس نداده لباس احرام بخرد و با آن محرم شده و طواف و نماز بجا آورد وظيفه‌اش چيست ؟

ج - اگر از روى علم و عمد نبوده اصل عمره و حج او صحيح است ولى در صورتى که جاهل مقصر باشد بايد طواف و نماز و قربانى در صورتيکه قربانى هم باچنين پولى تهيه شده باشد را اعاده کند .

«669» س - اگر با پولى که معلوم نيست متعلق خمس است يا نه لباس احرام بخرد آيا لازم است خمس آن رابدهد و اگر نداد طواف با آن چه صورتى دارد ؟

ج - با فرض شک لازم نيست خمس بدهد و طواف صحيح است هر چند احتياط مطلوب است .

«670» س - شخصى در سال گذشته که حج تمتع واجب خود را انجام مى داده تنهانماز طوف را به گمان اينکه کفايت مى کند بدون طواف انجام داده است و سپس باقى اعمال ر اانجام داده آيا چه وظيفه‌اى دارد ؟

ج - با فرض اينکه طواف حج يا عمره را از روى جهل به مسأله ترک کرده و به محلش برگشته است بايد حج را اعاده کند و يک شتر قربانى نمايد .

«671» س - تعدادى مشغول طواف عمره يا زيارت بودند که شروع کردند مسجد را نظافت کنند ناچار طواف کننده‌ها از مطاف خارج شدند مدتى طول کشيد خيال کردند موالات عرفيه بهم خورده است طواف را از سر گرفته‌اند بفرماييد در صورتى که بهم خوردن موالات مشکوک باشد طوافشان درست است يا نه ؟

ج - اگر بعد از دور چهارم بوده به احتياط واجب آنرا تمام کند و بعد يک طواف ديگر بجا آورد و اگر قبل از دور چهارم بوده در فرض سوال بايد يک طواف ديگر بجا آورد و با فرض جهل بقيه عمل را بايد دوباره انجام دهد و احتياطا کفاره هم بدهد مگر آنکه طواف دوم را بقصد وظيفه فعليه اعم از تمام يا اتمام آورده باشد که در اين صورت عمل صحيح مى باشد و کفاره ندارد .

«672» س - زنى است که قادر به طواف کردن نيست امر دائر است بين اينکه با تخت در مطاف طواف دهند و يا نامحرم او را پشت کند و در مطاف طواف دهد وظيفه چيست ؟

ج - بايد او را در مطاف طواف دهند هر چند نامحرم او را پشت کند .

«673» س - کسى که وظيفه‌اش اتمام و اعاده طواف است اتمام کرد و مشغول اعاده بود که دوباره در يک از شوطهاى طواف قطع شد مثل اول آيا اين طواف را نيز بايد اتمام و اعاده نمايد ؟

ج - فرقى نيست .

«674» س - شخصى در حال طواف افتاد و غش کرد و چند ساعت بعد بهوش آمد آيا مى تواند از همان جا که طواف را قطع کرده بود شروع کند و باقى اعمال را ادامه دهد يا نه ؟

ج - اگر پيش از رسيدن به نصف باشد در اين صورت طواف باطل است پس از طهارت اعاده شود و اگر بعد از نصف و پيش از تمامى دور چهارم يا بعد از تمامى دور چهارم باشد يک طواف کامل به قصد اتمام يا تمام بجا آورد .

«675» س - آيا بعضى شوطهاى طواف وسعى براى کسانى که قادر نباشند خودشان انجام دهند قابل نيابت است يا نه ؟

ج - بله قابل است .

«676» س - با وضعيت فعلى که جمعيت حجاج خيلى زيادند و عده‌اى از ضعفا نمى‌توانند در مطاف طواف کنند آيا توسعه در مطاف هست و نيز خلف مقام که يا نمى‌شود نماز خواند و يا مصادف با اذيت طواف کنندگان است و اطمينان از تمام کردن نماز مخصوصا براى ضعفا نيست نماز خواندن در دورتر چه حکمى دارد ؟و آيا شخصى که وارد مکه شد مى تواند فورا به اعمال طواف و نماز هر جور که ممکن باشد مشغول شود يا بايد در حال احرام بماند که وقت ضيق شود مثلا تا شب نهم و آن وقت چنين کند و معلوم است براى همه کس ميسر نيست ؟

ج - اگر مى توانند ولو در وقت خلوت در مطاف طواف کنند بايد در حد آن طواف نمايند و نماز خواندن در مکان دور در مورد ضرورت مانع ندارد و صبر لازم نيست در صورتيکه نتواند نماز را در يکى از دو جانب مقام هم بياورد .

«677» س - دخترى در کودکى و يا اوائل سنين بلوغ جنب شده و تاکنون هم ازدواج نکرده است با توجه به اينکه در سنين بالاتر نمى‌دانسته به واسطه فعلى که در کودکى انجام شده جنب گشته است و در نتيجه غسل جنابت را تا حال انجام نداده است و با اين کيفيت به حج نيز رفته است تکليف او چيست؟ آن غسلهايى که يقينا انجام داده است حيض و جمعه بوده است با توجه به موار د ياد شده فوق اين سوالها مطرح است ؟

1- وضع نماز و روزه و کليه عباداتى که بعد از بلوغ تا کنون انجام داده است چيست ؟

2- آيا در زمان حال محرم است و به صورت احرام وارد مکه و خارج شده است؟ ودرصورت محرم بودن آيا تازمانى که اعاده حج نکند جميع محرمات که در آن ايام حرام است بر اين شخص حرام مى باشد يا خير ؟

3- در صورتى که فقط حجش باطل باشد ولى محرم نباشد چگونه مى واند با وضع اعزام حجاج به بيت الله الحرام که چند سال يکبار اين توفيق حاصل مى شود اعاده حج کند ؟

ج - بعيد نيست که غسلهاى واجب او کفايت از جنابت بکند پس اگر وضع او چنين باشد علم به بطلان عمره و حج ندارد مگر در صورتى که بداند غسل واجب يا بصورت مافى الذمه بجا نياورده که در اينصورت نماز و طواف او صحيح نيست ونمازهايى را که به اين حال خوانده بايد قضاء کند.

«678» س - شخصى در اثناء طواف محدث شده و خجالت کشيده بگويد و با همين حالت اعمال را اتمام کرده و به ايران بازگشته مستدعى است بفرماييد :

1- حجش چه صورت دار د؟

2- اگر اعاده لازم است آيا مى تواند نايب بگيرد يا بايد شخصا انجام دهد ؟

ج - بعيد نيست که در تمام صور حجش باطل باشد .

«679» س - ما در شب ساعت 9 از مسجد شجره براى زيارت و انجام اعمال به سوى مکه حرکت کرديم در نزديکى اذان صبح به کعبه رسيديم و چون زائران قبلى مشغول نماز صبح بودند سرپرست کاروان از ماتقاضا کرد مقدار کمى صبر کنيم تا پس از نماز ما را طواف دهد ولى در اين مهلت به علت خستگى زياد چند بار من خوابم برد چون آب در دسترس خود نمى‌ديدم و جايى را نمى‌شناختم روى ريگهاى اطراف باغچه تيمم کردم و طواف و نماز آن را انجام دادم آيا عمل حج من با اين توصيف صحيح است يا نه ؟

ج - با اينکه براى شما امکان داشته که وضو بگيريد ولو به اين نحو که به منزل برويد و مثلا بارى روز بعد اعمال را انجام دهيد تيمم صحيح نبوده است اگر امکان دارد تحصيل طهارت کند و عمل ر ااعاده نمايد و اگر بعد از وقوفين بفهمد و يا بعد از حج حج او مبدل به افراد مى شود بايد عمره مفرده بعدا بجا آورد سال بعد نيز حج تمتع را انجام دهد .

«680» س - اگر کسى قبل از حجرالاسود طواف را شروع نمود وبه همانجا ختم کرد آيا طوافش باطل است ؟

ج - بلى طواف باطل است .

«681» س - اگر در هنگام خروج از مطاف بعد از پايان هفت شوط مقدارى مسافت را بقصد جزئيت بجا بياورد آيا مبطل طواف است ؟

ج - اگر عمدى باشد مبطل است ودر صورت سهو قطع کند و طوافش صحيح است .

«682» س - شخصى بيش از چهار شوط از طواف انجام نداد و بدون اينکه نماز طواف را بخواند سعى را شروع کرد و يکى دو شوط از سعى را انجام نداده تقصير نمود و از احرام خارج شد تکليف او چيست ؟

ج - اگر اين شخص قصد هفت شوط طواف ياسعى را نداشته عملش باطل است و بايد تمام اعمال را اعاده کند ولى اگر قصد هفت شوط را داشته و سهوا کم گذارده در اين صورت بايد طواف را از سر بگيرد با تفصيلى که در مسئله 652 بيان شده است .

«683» س - کسى نتوانسته است بيش از دو شوط از طواف خود را انجام دهد و بقيه اشواط را ديگرى بجاى او انجام داده است وظيفه او چيست ؟

ج - با فرض عذر حتى در آينده عمل مزبور صحيح است و نماز را بخواند .

«684» س - آيا مى شود قبل از شوط چهارم طواف را بدون عذر بهم زد و آن را کان لم يکن دانست ويامانند نماز قطع کردن آن جايز نيست ؟

ج - قطع مانع ندارد ولى قبل از فوات موالات نمى‌توان آن را از سر گر فت .

«685» س - کسى که از طواف حتى در خار ج مطاف عاجز است و بخاطر گرانى طواف با تخت روان انجام آن براى او مشکل است آيا طواف نيابى در محدوده از او کفايت نمى‌کند ؟

ج - اگر از طواف با تخت روان نيز معذور است نايب بگيرد .

«686» س - اگر کسى يک شوط طواف را از درون حجر بجا آورده و بقيه اعمال را انجام داده است تکليف او چيست ؟

ج - بايد طواف و نماز طواف را اعاده نمايد و هم چنين بقيه اعمال مترتبه را اگر وقت تبلى باقى است والا اگر موالات فوت شده و وقت براى اعاده ندارد حکم سوال 679 بر او جارى است که حجش مبدل به افراد مى شود و بعد از آن عمره مفرد بجا آورد و در سال آينده حج تمتع بجا آورد.

«687» س - در مواردى که شخص شک در اشواط کند حکم به بطلان طواف مى فرماييد حالا اگر کسى تجديد طواف نمود و در اين ميان کشف شد که طواف اول شش شوط داشته و از طواف جديد نيز سه شوط انجام داده است تکليف او چيست ؟

ج - اشکال دارد و بايد احتياط کند که طواف اول ر اتمام کند و نماز بخواند سپس يک طواف کامل بياورد و به نيت اعم از اتمام و تمام نيت به باقيمانده سپس نماز بخواند .

«688» س - بعضى به تصور اينکه طواف 14 دور است با اين کيفيت طواف انجام داده‌اند آيا مخل به طواف است ؟

ج - اگر به قصد 14 شوط طواف کرده طوافش باطل است .

«689» س - اگر کسى طواف عمره را فراموش کرد و يا آن را ناقص انجام داد ودر عرفات بياد آورد تکليف چيست؟ و آيا انجام و يا تتميم آن فوريت دارد؟

ج - مى تواند بعد از اعمال منى آن را تدارک کند و فوريت ندارد وولى قضاء آنرا قبل از طواف حج بلکه با نماز و سعى اعاده نمايد .

«690» س - اگر کسى جهلا طواف را بيش از هفت شوط آورد و بقيه اعمال بعد از آن را بجا آورد تکليف او چيست ؟

ج - اگر از اول قصد بيش از هفت شوط داشته طواف و نمازش صحيح نيست و بايد آنها را اعاده کند و ظاهرا اعاده بقيه اعمال لازم است ولى اگر قصد هفت شوط داشته و بعد از تمام شدن زياد کرده چنانچه زيادى کمتر از يک شوط باشد آنرا قطع نمايد و طوافش صحيح است .و اگر زيادى از يک شوط بيشتر است احتياط اين است که باقى را تايک طواف کامل شود به قصد قربت مطلقه تمام نمايد نماز طواف اول را قبل از سعى و نماز طواف دوم ر ابعد از سعى انجام دهد .

«691» س - شخصى طواف حج واجب خود را غلط انجام داده وپس از آن چندين بار حج نيابى انجام داده است تکليف او در مورد حج خود و ديگر حجها چيست ؟

ج - اگر غلط واقع شدن طواف از جهت سهو و فراموشى بود مانع ندارد و بايد طواف حج خود را تدارک کند .

«692» س - شخصى طواف خود را انجام داده است و بعدا دو شوط رجاءا براى جبران نقصان احتمالى بجا مى آورد. آيا اين عمل خللى به طواف او مى رساند ؟

ج - اگر احتمال در حد شک است در شوط آخر مى بايست حکم به بطلان طواف نمايد و احتياط اين است که به قصد رجاء طواف اول را تمام کند و نمازش را بخواند آنگاه طواف و نماز را اعاده نمايد اگر احتمال در حد شک نيست اعتنا به او نکند .

«693» س - شخصى در دور پنجم طواف عذرى برايش پيش آمد آيا بعدا بايد همين طواف را تکميل کند يا طواف ديگرى انجام دهد ؟

ج - بايد همين طواف را تکميل کند و احتياط مستحب در اعاده يک طواف ديگر است .

«694» س - شخصى در حين طواف اندکى خون در بينى خود مى بيند و آن را با دستمال پاک مى کند و طواف خود را تمام مى نمايد آيا اين طواف صحيح است ؟

ج - اگر بينى او نجس شده بايد بينى خود را آب بکشد و طواف را تکميل کند اگر اين حادثه بعد از شوط چهارم رخ داده باشد ولى اگر قبل از رسيدن به شوط چهارم بوده بايد به همين صورت طواف را تکميل و احتياطا يک طواف کامل به قصد اعم از اتمام يا تمام انجام دهد بعد از خواندن نماز طواف اول سپس نماز طواف دوم را بياورد حکم به همين صورت است اگر با همان نجاست طواف را ادامه داده باشد و اين تفصيل در او نيز جارى است ولى در همراه بودن متنجس مثل دستمال و مانند آن اشکالى به طواف وارد نمى‌سازد .

«695» س - شخصى در شوط دوم طواف شک مى کند که آيا طواف را به نيت منوب عنه يا به نيت خود آغاز کرده است وظيفه او چيست ؟

ج - احتياط آن است که طواف را به نيت منوب عنه اتمام کند وپس از نماز دو مرتبه آن را با نماز ديگر اعاده کند در صورتيکه خود را بعنوان نيابت در حج مى بيند والا بايد عکس اين را انجام دهد يعنى طواف را نماز براى خود تمام کند سپس طواف و نماز ديگرى را نيابتاً انجام دهد .

«696» س - شخصى در اثناء طواف به خاطر تقبيل و لمس بيت الله الحرام از مسير خود منحرف شده و نمى‌داند در بازگشت طواف را از همان نقطه که رها کرده بود ادامه داده است يا نه آيا طوافش صحيح است ؟

ج - اگر ملتفت بوده که از همان محلى که طواف را رها کرده شروع کند و بعدا شک عارض شده حکم به صحت نمايد و در غير اين صورت اکتفا به طواف مزبور محل اشکال است .

«697» س - شخصى در اثناء طواف بر اثر فشار جمعيت چند گام به جلو رانده شده است پس از آن بجاى اينکه همان مقدار را جبران کند شوط ديگرى آورده که مجموعا هفت شوط تمام و يک شوط ناقص مى شود آيا اين طواف صحيح است ؟

ج - طواف او اشکال دارد و بايد آن را اعاده کند .

«698» س - شخصى بعد از اتمام طواف سهوا يک شوط زياد کرده است و بعد مردد است که سه يا چهار شوط ديگر بجا آورده است و سپس همه اعمال عمره را نيز انجام داده است آيا طواف او باطل است و آيا ترديد در عدد اشواط اضافى مضر نيست ؟

ج - مضر است و بايد طواف و نماز را اعاده کند بلکه هم چنين سعى و تقصير را نيز اعاده نمايد اگر بعد از اين دو ملتفت شد .

«699» س - شخصى بر اثر شلوغى مقدارى از طواف را درخارج مطاف انجام داد و بعد نيز بقيه اعمال را انجام داده است تکليف او چيست ؟

ج - اگر ممکن نبوده ولو در وقت ديگر که در حد طواف کند اشکال ندارد وگرنه بايد طواف و نماز اعاده شود .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

آداب و مستحبات طواف

No image

واجبات طواف

No image

استفتائات طواف (2)

No image

استفتائات طواف (1)

Powered by TayaCMS