اسفتائات ميقات
«230» س - کسانى که به علت عادت ماهانه نمىتوانند داخل مسجد شجره مُحرم شوند بايد در خارج از آن مُحرم شوند و در مُحاذى جحفه تجديد احرام نمايند، با توجه به اينکه محاذى جحفه نقطه مشخصى نيست، وظيفه چيست؟
ج - تجديد احرام لازم نيست.
«231» س - جماعتى از راه طائف عازم مکه بودند، قبل از رسيدن به قرنالمنازل آنان را از راه وادى عقيق فرستادند و از راه قرنالمنازل منع کردند و لذا در وادى عقيق مُحرم شدند، آيا احرام آنان چه صورت دارد؟
ج - صحيح است.
«232» س - در مناسک مرقوم است که زنهاى حائض بايد عبوراً از مسجد شجره مُحرم شوند و اگر نمىتوانند، در خارج مُحرم شوند. آيا اينگونه اشخاص مىتوانيد در مدينه با نذر مُحرم شوند؟
ج - چون احرام قبل از ميقات با نذر صحيح است، زنهاى حائض که عذر شرعى از دخول مسجد دارند، مىتوانند در مدينه با نذر براى عمره محرم شوند و يا در خارج مسجد شجره احرام ببندند چون در خارج مسجد هم جايز است ولى اگر با نذر خواست محرم شوند و مزاحم حق شوهر باشد اذن لازم دارد.
«233» س - زن حائضى که از مدينه عازم مکه بود، گمان مىکرد که در حال عبور در مسجد شجره مىتواند مُحرم شود و وظيفهاش را انجام دهد. ولى وقتى که به محوطه حياط مسجد رسيد ديد به جهت ازدحام نمىتواند با عبور مُحرم شود، لذا از شوهرش که حاضر بود اجازه نذر گرفت و چند قدمى از مسجد فاصله گرفت و با نذر مُحرم شد آيا کفايت مىکند يا خير؟
ج - اگر احراز کند که قبل از ميقات، با نذر مُحرم شده است، مانع ندارد ولى به نظر ما اگر در محذورات مسجد مُحرم شود کفايت مىکند و نيازى به نذر نيست.
«234» س - زن در حال حيض به خيال اينکه مىتواند در حال عبور، در مسجد شجره احرام ببندد وارد مسجد شد و بلافاصله احرام بست و تلبيه را هم گفت و چند قدمى هم به طرف درى که مىخواست خارج شود رفت، ولى چون ديد نمىشود عبور کرد برگشت و از همان درى که وارد شده بود خارج شد، آيا احرامش چگونه است؟
ج - صحيح است.
«235» س - يک نفر از حجاج به کلى شنوايى خود را از دست داده و زبان او هم لکنت دارد که قادر بر تکلم صحيح نيست، مسئولين و ساير حجاج همراه، به اين موضوع توجه نداشتهاند و اين آقا بدون نيت و تلبيه وارد مکه شده است، تکليف او و همراهانش چيست؟
ج - بايد به ميقات برگردد و با نيت و تلبيه مُحرم شود و اگر نمىتواند تلبيه را صحيح بگويد ولو با تلقين احوط آن است که به هر نحو مىتواند بگويد و ترجمهاش را نيز بگويد و احوط اين است که در اين صورت نايب هم بگيرد.
«236» س - نظر به اينکه مسجد جحفه و مسجد تنعيم اخيراً تخريب و بازسازى شده وسعت يافته است آيا حجاج يا معتمرين بايد حتماً در حدود مسجد قبلى محرم شوند و يا محرم شدن در تمام مسجد فعلى معتبر است؟
ج - ميقات در جحفه خصوص مسجد نيست و از هر جاى جحفه مىتوانند محرم شوند و همچنين مسجد تنعيم خصوصيت ندارد و احرام از ادنىالحل صحيح است هرچند در مسجد نباشد. بنابراين در صورت توسعه مسجد با صدق جفه در اول، و ادنىالحل در دوم، احرام اشکال ندارد.
«237» س - بعضى از مراجع معظم فرمودهاندخدمه اى که مىخواهند به مکه بروند و از مکه خارج شوند، در صورت خارج شدن از مکه، اگر فقط به جده مىروند، براى ورود به مکه در مرتبه دوم و سوم و بعد از آن احرام واجب نيست، ولى اگر به مدينه بروند و از آنجا بخواهند به مکه بروند بايد در مسجد شجره محرم شوند براى عمره مفرده ديگر چنانچه ميسر است، نکته علمى فرق ميان جده و مدينه را بيان فرماييد؟
ج - در اينجا جهت فارقيت ندارد.
«238» س - کسى که وسايلش در جحفه مانده است، آيا مىتواند براى آوردن وسايل خود از احرام خارج گردد درحالى که براى عمره تمتع محرم شده و وارد حرم گرديده است؟
ج - مىتواند قبل از خروج از احرام عمره برود و وسايل خود را بياورد به شرط آنکه در اثناء عمل نباشد و اگر اعمال عمره تمتع را انجام داده و محل شده است، نمىتواند ازمکه خارج شود مگر در حال ضرورت محرماًبه احرام حج.
«239» س - کسى از جده محرم شده و اعمال عمره تمتع را انجام داده است تکليف او چيست؟
ج - اگر از رفتن به ميقات معذور نبوده و وقت براى انجام عمره تمتع هست بايد به ميقات برود و محرم شود و عمره تمتع را اعاده کند، و اگر رفتن به ميقات ممکن نيست به خارج حرم برود و از آنجا محرم شود.
«240» س - آيا جايز است کسى که احرام عمره تمتع در يکى از ميقاتها محرم شده است به طرف خلاف مکه برود و بعد از چند روز بيايد مکه، مثلاً از مسجد شجره به مدينه و بعد از همان راه يا راه ديگر به مکه برود؟
ج - مانع ندارد.
«241» س - بعد از اتمام حج تمتع اگر شخص از مکه خارج شود و بخواهد مراجعت کند آيا لازم است محرم شود يا خير؟
ج - در همان ماهى که محرم شده مراجعت کند لازم نيست محرم شود.
«242» س - کسى که عمره مفرده انجام داده است، آيا مىتواند در فاصله کمتر از يک ماه، بدون احرام از ميقات تجاوز کند؟
ج - اگر در همان ماه که محرم شده مراجعت کند تجديد احرام لازم نيست.
«243» س - کسى که در جده و يا مدينه حالت روانى پيدا مىکند، آيا لازم است محرماً وارد مکه شود، يا بدون احرام نيز جايز است؟
ج - مجنون، تکليف ندارد و احرام بر او واجب نيست، و اگر بدون احرام وارد مکه شود اشکالى ندارد.
«244» س - زن حائضى که نمىتوانست صبر کند تا پاک شود، نزديک مسجد شجره محرم شد و بنا داشت محاذى ججفه احرام را تجديد کند، در ماشين خوابش برد و وارد مکه شد آيا احرام او درست است؟
ج - برگشتن لازم نيست و احرامش صحيح است.
«245» س - اگر بعد از خروج از ميقات در بين راه متوجه شود که تلبيه را نگفته، يا نيت نکرده و يا به جهت احرامش درست نيست. و چنانچه بخواهد از همانجا به ميقات برگردد ميسر نيست ولى اگر بيايد مکه امکان دارد برگردد، آيا مىتواند بيايد مکه و به ميقات برگردد، يا بايد از همان جا محرم شود؟
ج - اگر مىتواند به ميقات برگردد ولو از مکه، نمىتواند براى عمل واجب غير از ميقات محرم شود، ولى اگر براى دخول مکه از ادنىالحل به نيت عمره مفرده محرم شود و بعد از اعمال آن، به يکى از مواقيت معروف برود و براى عمره تمتع احرام ببندد.
«246» س - زن بدون اذن شوهرش نذر مىکند و با نذر محرم مىشود، آيا احرامش درست است و چنانچه با همان احرام اعمالش را بجا آورده باشد چگونه است؟
ج - در صورتيکه منافات با حق شوهر نداشته احرامش صحيح است و در صورت منافات اگر قبل از ميفات محرم شده احرام او صحيح نيست، اگرچه در صورتى که بعد از تمام شدن حج فهميد عملش صحيح است، ولى اگر بعد از عمره متوجه شد، در صورتى صحيح است که قابل جبران نباشد. و در صورتى که مىتواند بايد به ميقات برود و از آنجا محرم شود و اگر نمىتواند به ميقات برود، از خارج حرم احرام ببندد.
«247» س - آيا نذر احرام قبل از ميقات براى نايب هم جايز است يا نه؟
ج - اشکال ندارد.
«248» س - هرگاه حائض يا جنب عصياناً وارد مسجد شود و مانند ديگران توقف نمايد و محرم شود، آيا احرام او صحيح است يا نه؟
ج - اگر قصد قربت از او متمشى شود احرام صحيح است.
«249» س - کسانى که در مکه اقامت پذيرفتهاند، موقتاً نه دائماً، آيا ميقاتشان همان مواقيت خمسه معروفه است يا ادنىالحل؟
ج - اگر فريضه آنها تبديل نشده بايد از مواقيت معروفه محرم شوند، و اگر تبديل شده ميقات آنها مکه است.
«250» س - شخصى بدون احرام، عمداً يا جهلاً يا سهواً، وارد مکه شده و بعداً از جهت گرانى از حد کرايه يا ممنوعيت از طرف دولت نتوانست به ميقات برگردد، وظيفهاش چيست؟
ج - اگر ممکن نيست به ميقات برود ولى آن است که هرچه بتواند از حرم دور شود و محرم گردد بلکه احوط آن است که هر جا ممکن است محرم شود و حج را به اتمام برساند ولى اکتفاء به آن حج نکند و سال بعداعاده نمايد اگر مستطيع بود.