استفتائات وقوف به عرفات
«971» س - حدودى که براى عرفات و مُزْدَلَفه و منى مشخص شده است جهت انجام مناسک اعتبار دارد يا نه؟
ج - چنانچه مورد اطمينان يا تصديق اهل محل باشد معتبر است.
«972» س -کراهت صعود به جبل الرحمه، آيا قبل از نيت وقوف به عرفات است يا بعد از آن؟
ج - در وقت وقوف کراهت دارد که از جبل بالا رود.
«973» س - شخصى وقوف اختيارى عرفات را درک کرده، و قبل از رفتن به مشعر، مغمى عليه شده است. بفرماييد اگر به همين حال تا آخر اعمال باقى باشد وظبفه چيست، و اگر بعد از اغماء او را به ايران آورده باشند چه حکمى دارد، و نيز اگر بعد از ايام تشريق در ماه ذيحجه به هوش بيايد، در مکه باشد يا در ايران، چه بايد کرد؟
ج - با فرض اينکه عذر او فقط اغماء است، پس از بهوش آمدن اگر ممکن است اعمال حج را اتمام کند، و در هر صورت سال بعد حج را اعاده کند، و براى احراز خروج از احرام بعد از اتمام حج، عمره مفردهاى اتيان نمايد.
«974» س - زنى که عادت ماهانهاش مثلا 6 روز بوده است، در حال عادت زنانه براى عمره تمتع محرم مىشود، و در روز هشتم ذيحجه که روز ششم عادت او است پاک مىگردد و غسل مىکند و اعمال عمره تمتع را انجام مىدهد و براى حج تمتع محرم مىشود، ولى ظهر روز نهم در عرفه لک مىبيند و نمىداند که آيا ادامه دارد تا پس از ده روز، تا استحاضه حساب شود و اعمال قبلى او صحيح باشد، يا قبل از تمام شدن ده روز از اول عادت قطع مىشود تا حکم حيض را داشته باشد، وظيفه او چيست؟ و در همين فرض اگر در مشعر لک ديد چه کند؟
ج - عمل به احتياط کند، و راه احتياط انجام اعمال بدون قصد تمتع و افراد بلکه بقصد ما فى الذمه، با قربانى در منى و اتيان عمره مفرده بعد از آن است، و چنانچه قصد تمتع کرده و بعد از انجام بعض اعمال کشف خلاف شده، اکتفا به اين حج نکند.
«975» س - در فرض مسأله فوق اگر در عرفات يا مشعر لک ديد و همان وقت يقين پيدا کرد که خون حيض است و قبلا پاک نبوده، بايد چه کند با توجه به اينکه وقت وقوفين اختيارى و يا اضطرارى آن باقى است ولى وقت برگشتن به مکه و انجام اعمال عمره تمتع را ندارد؟
ج - مورد عدول به افراداست.
«976» س - وقوف اضطرارى عرفه آيا از اول شب تا طلوع فجر است، يا طلوع آفتاب؟
ج - وقوف اضطرارى عرفه در شب عيد است، و شب تا طلوع فجر است.