استفتائات احرام حج
«951» س - فاصله بعضى از محلات جديدالاحداث مکه تا مسجدالحرام بيش از 18 کيلومتر است و شايد عرفاً از توابع مکه حساب شوند نه اينکه جزء مکه باشند، چرا که تابلوهاى راهنمايى با فلش جهت مکهرا مشخص نمودهاند، با اين کيفيت آيا مىتوان براى حج در محلات فوقالذکر محرم شد؟
ج - اگر از محلات مکه است مانع ندارد، واگر از محلات آن نيست يا مورد شک است، کفايت نمىکند.
«952» س - اشخاص معذورى که مىتوانند اعمال مکه را بر وقوفين مقدم بدارند اگر جهلاً بدون احرام اعمال مکه را قبل از وقوفين انجام دادند چه صورتى دارد؟
ج - کفايت نمىکند وبايد يا قبل از وقوفين آنها را با احرام اعاده کنند يا بعد از وقوفين و اعمال، آنها را بجا آورند.
«953» س - حاجى در عرفات يا منى فهميد که در احرام تلبيه حج نگفته است آيا در لحظه التفات، تلبيه کافى است و تکليف او چيست؟
ج - اگر مىتواند به مکه برود و محرم شود و بقيه اعمال را که بايد با احرام انجام دهد بجا آورد، بايد چنين کند و اگر ممکن نيست همانجا لبيک بگويد و اگر بعد از تقصير يا حلق متذکر شده، عملش صحيح است و لازم نيست لبيک بگويد.
«954» س - شهر مکه را چند رشته کوههاى طولانى و مرتفع فرا گرفته و هر دو جانب کوه ساختمان شده است. گاهى چند کيلومتر بايد از اين جانب کوه رفت تا به جانب ديگر رسيد و ساکنين احدالجانبين جداى از جانب ديگرند، مثل شعب بنى عامر که نزديک مسجد الحرام است و عزيزيه که 9 کيلومتر يا بيشتر در جانب ديگر است و به حسب مسامحه عرفى به همه اين قطعات مکه گفته مىشود، آيا احرام حج تمتع از تمام اين نقاط و نقاط مشابه صحيح است يا نه؟
ج - اگر در مکه است، احرام حج از آنجا صحيح است هرچند از ساختمانهاى جديدالاحداث باشد.