استفتائات تقصیر

استفتائات تقصیر

استفتائات تقصير

«895» س - آيا کسى که تقصير او محکوم به بطلان است و بعد از آن محرمات احرام را بجا آورده و جاهل به مسأله بوده کفاره دارد يا خير؟

ج - با جهل کفاره ندارد مگر در صيد و بعضى ديگر از آن محرمات احرام به تفصيلى که در جاى خود ذکر شده است.

«896» س - کسى که بعد از سعى در عمره تمتع تقصير کرد، بعد به شک افتاد که ايا تقصيرى که کردم صحيح است يا نه، آيا اشکال دارد يا نه؟

ج - اگر در حال عمل عالم به مسأله و ملتفت بوده، اشکال ندارد.

«897» س - يکى از خدمه کاروانهابه احرام عمره مفرده از ميقات محرم مى‌شود و به مکه مى‌آيد و طواف و نماز آن و سپس سعى بين صفا و مروه را به همان عنوان بجا مى‌آورد، ولى براى تقصير، گمان مى‌کرد نتف يعنى کندن مو کافى است و چند نخ مو را به عنوان تقصير کندو به حساب خودش از احرام خارج شد، سپس براى عمره تمتع که وظيفه‌اش بوده به ميقات رفت و محرم شد و به مکه آمد و کليه اعمال، از طواف تا تقصير را، انجام داد، آيا اعمالش چگونه است و در آينده وظيفه‌اش چيست؟

ج - کندن مو در تقصير کافى نيست، و عمره تمتع او صحيح نيست مگر آنکه قبل از احرام براى آن، از احرام عمره مفرده با تقصير صحيح خارج شود.

«898» س - اگر کسى تقصير عمره مفرده را فراموش کرد، آيا مى‌تواند در هر جايى تقصير کند يا نه؟ زيرا به ايران بازگشته است، و آيا نيازى به طواف نساء مجدد هست؟

ج - تقصير را در هر جا مى‌تواند انجام دهد، ولى بايد طواف نساء را اعاده کند، و اگر خودش نمى‌تواند برود، نايب بگيرد.

«899» س - هرگاه سنى براى شيعه تقصير نمايد چه صورت دارد؟

ج - اشکال ندارد.

«900» س - شخصى در حج به عوض تقصير در عمره تمتع يک مو از بدن کنده است و الان که متوجه شده است، آيا حج او اشکال دارد يا نه؟ و در صورتى که مرتکب خلاف شده باشد تکليف چيست؟

ج - اگر حج را انجام داده، با عمل مزبور از احرام فعلا خارج شده است، و چنانچه حج واجب بوده واجب است که يک عمره مفرده بجا آورد، و بعدا احتياطا در سال بعد حج تمتع را اعاده نمايد.

«901» س - شخصى بعد از طواف و نماز طواف تقصير کرد و سپس سعى را بجا آورد و دوباره تقصير کرد، وظيفه‌اش چيست؟

ج - اگر در عمره تمتع بوده بايد کفاره يک گاو بدهد.

«902» س - کسانى که اعمال حج را بر وقوفين مقدم مى‌دارند، اگر بعد از سعى تقصير نمودند، آيا موجب محل شدن و يا کفاره مى‌گردد؟

ج - محل کفاره نمى‌شوند، و اگر جاهل يا ساهى بوده‌اند کفاره ندارد.

«903» س - اگر کسى بجاى تقصير حلق نمود آيا کفايت مى‌کند؟

ج - در عمره تمتع کفايت نمى‌کند، بلکه کفاره او يک گوسفند است، در صورت عمد و در غيرش بنابر احتياط واجب.

«904» س - کسى که بعد از انجام اعمال عمره در منزل تقصير کرده است، وظيفه‌اش چيست؟

ج - مانع ندارد.

«905» س - حضرت عالى در مسأله دوم تقصير مى‌فرمائيد: اگر کسى تقصير را به ريا انجام دهد عمره‌اش باطل است، مقصود از بطلان عمره چيست؟ ديگر اينکه وظيفه او چه مى‌شود؟

ج - مقصود اين است که در تقصير ريا کند و بدون تدارک تقصير، براى حج محرم شود و حج انجام دهد، که در اين صورت حکم کسى را دارد که بدون تقصير وارد اعمال حج شده است و در هر صورت لازم است حج تمتع را سال بعد بجا آورد.

«906» س - اگر کسى در اثناء سعى تقصير نمود، وظيفه او چيست؟

ج - بايد سعى را تمام کند و تقصير را اعاده کند، بلى اگر از روى نسيان يا جهل تقصير کرده، تقصير را اعاده کند و اگر در عمره تمتع است يک گاو کفاره بدهد، و اگر از اول سعى قصد هفت شواط نداشته سعى اعاده دارد.

«907» س - اگر کسى از روى جهل، تقصير راترک نمود چه حکمى دارد؟

ج -در اين مسأله جهل حکم عمد را دارد.

«908» س - عمره مفرده اگر کسى تقصير را عمداً يا از روى جهل و نسيان ترک نمود و طواف نساء را انجام دارد، چه وظيفه‌اى دارد؟

ج - بايد تقصير نمايد و طواف نساد را اعاده نمايد و فرقى بين صور عمد و سهو و علم و جهل نيست على الاحوط.

«909» م - بعد از آنکه عمره تمع و قبل از حج تمتع نبايد عمره مفرده بجا آورده شود و اگر بجا آورند صحت عمره مفرده محل اشکال است ولى براى عمره وحج تمتع اشکالى ايجاد نمى‌شود.

«910» م -خدمه کارونهاى حج اگر عمره مفرده بجا آورده باشند هر دفعه که از مکه خارج مى‌شوند و به جده مى‌روند و برمى گردند لازم نيست محرم شوند مگر در ماه هلالى ديگرى وارد مکه شود ولى اگر عمره تمتع بجا آورده‌اند نبايد از مکه خارج شوند مگر در صورت حاجت در حالى که محرمند به احرام حج.

«911» س -خدمه کاروانهاکه پس از انجام عمره تمتع بايد به عرفات و منى بروند براى ديدن چادرها و کارهاى ديگر برگردند به مکه وظيفه آنان چيست؟

ج - جايز نيست از مکه خارج بشوند مگر در مورد ضرورت و در اين صورت بايد براى حج محرم شوند و بيرون بروند بلى اگر احرام براى آنان حرجى باشد و رفتن عرفات و منى بر آنان ضرورت دارد مى‌توانند بدون احرام به آنجا بروند.

«912» س - آيا بين عمره تمتع و حج تمتع ماشين کردن سر جايز است؟

ج - ماشين کردن مانع ندارد ولى نبايد سرا را بتراشد، و از ماشين کردنى که مثل تراشيدن است بايد اجتناب شود على الاحوط.

«913» س - بين عمره تمتع و حج تمتع که جايز نيست سر بتراشد آيا سر تراشيدن کفاره دارد يا خير؟

ج - کفاره يک گوسفند ثابت است و بنابر احتياط در جاهل يا ساهى نيز لازم است

«914» س - زنى که حيض بوده و نمى‌دانست و اعمال عمره را کلاً به جا آورد، لفرماييد بايد دوباره آورد يا کافى است؟

ج - اگر در وسعت وقت است بايد طواف و نماز و سعى و تقصير را اعاده کند، ولى اگر وقت ندارد وظيفه‌اش مبدل به حج افراد مى‌شود سپس عمره مفرده را بجا آورد.

«915» س - همچنان که تراشيدن سر بعد از عمره تمتع و قبل از احرام حج حرام است. آيا تراشيدن صورت نيز همين حکم را داراست؟

ج - غير از حکم تراشيدن ريش در غير اين مورد، حکم خاصى ندارد.

«916» س - آيا غار حرا جزء محدوده مکه است؟ و بنابراين آيا مى‌توان قبل از قوف به آنجا رفت و صدق خروج از مکه نمى‌کند؟

ج - چون جزو توابع مکه است اشکال ندارد.

«917» س -کسى که از کارمندان سازمان حج است و به ناچار بايد بعد از عمره تمتع و قبل از حج از مکه خارج و به عرفات برود، با توجه به اينکه حج او نيابتى است، آيا لطمه به حج او نمى‌زند؟

ج - ضرر به حج و نيابت نمى‌زند، ولى در صورت امکان بايد محرم شود به احرام حج و از مکه خارج شود على الاحوط.

«918» س - بعضى از حجاج منزلشان از مکه خارج است، بعد از عمره تمتع و قبل از احرام به حج تمتع، خارج شدن آنان از مکه چه حکمى دارد؟

ج - براى اين اشخاص اشکال ندارد چون منزلشان عرفا يا جزو مکه است يا از توابع و نواحى آن.

«919» س - اخيرا خط کمربندى در اطراف مکه از پاى جبل النور و جبل ثور مى گذرد، که غار حرا و غار ثور در اين دو جبل است، بين عمره و حج رفتن براى زيارت اين دو مکان مقدس، چه صورت دارد؟

ج - حکم کلى مسأله معلوم است که اشکال ندارد همانگونه که در مسأله قبل نيز بيان شد.

«920» س - خروج از مکه براى کسى که عمره تمتع انجام داده براى کار غير ضرورى جايز است يا نه، و ملاک ضرورت چيست؟

ج - جايز نيست، و ضرورت عرفى است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

آداب و مستحبات طواف

No image

واجبات منى

No image

استفتائات نماز طواف

No image

مستحبات دخول مکه معظمه

No image

محرّمات احرام

Powered by TayaCMS