نذر احرام پیش از میقات

نذر احرام پیش از میقات

نذر احرام پيش از ميقات

(مسأله 27) چنانچه گفته شد پيش از رسيدن به ميقات يا محاذات آن، احرام بستن جائز نيست، ولى اگر کسى نذر کند که پيش از رسيدن به ميقات در محل معينى محرم شود، مثلا نذر کند که در تهران يا مشهد يا کوفه محرم شود بايد به نذر خود وفا کند، و در همان محل معين که نذر کرده است احرام ببندد، و احرام او صحيح است.

(مسأله 28) براى صحت نذر احرام قبل از ميقات، کافى است بگويد مثلا:

للهِ عَلىَّ أنْ اُحْرِمَ مِنْ طِهْران

يا فارسى بگويد:

از براى خدا بر من است که از تهران محرم شوم.

(مسأله 29) در هر جا که تشخيص ميقات يا محاذات آن به علم يا ظن معتبر ممکن نشود، بهتر آن است که نذر کند پيش از ميقات يا پيش از محاذات ميقات، در محل معينى احرام ببندد، و از همان محلى که نذر کرده محرم شود.

(مسأله 30) اگر در وقت نذر احرام پيش از ميقات، بنا داشته باشد که به وسيله سقف دار مثل هواپيما يا کشتى يا اتومبيل مسقّف سوار شود، نذر او صحيح است، ولى مرد بايد تا ممکن مى شود در حال حرکت و طىّ منزل، زير سقف ننشيند، و اگر مضطر باشد جايز است، و کفاره دارد که در محلش ذکر مى شود.

(مسأله 31) کسى که مى خواهد با هواييما به حج برود، اگر ناچار باشد و طور ديگر ممکن نباشد، جايز است نذر کند از محل خود محرم شود، ولى در حين احرام قصد کند که تا بتوانم تظليل نکنم، و با اضطرار، هر چند از جهت ضيق وقت يا نبودن وسيله اى غير آن باشد، جايز است به هواپيما سوار شود، و براى تظليل فديه بدهد، ليکن اگر هواپيما شب حرکت کند وجوب فديه معلوم نيست، ولى مطابق احتياط است.

Powered by TayaCMS