ــ لباس احرام:
مسأله: اوّل از واجبات احرام: پوشيدن دو جامه احرام (ازار و رداء) است پس از کندن لباسهائى که پوشيدنش بر محرم حرام مىباشد.
مسأله: پوشيدن اين دو لباس اين طور است: يکى را مانند لنگ به دور کمر خود بسته که از ناف تا زانو بيايد (و به آن ازار گويند) و ديگرى را مانند حوله حمّام بردوش بگيرد (و آن را رداء گويند) که هردو شانه را بپوشاند.
مسأله: احوط اين است که پوشيدن اين دو جامه پيش از نيّت احرام و تلبيه باشد، و اگر نيّت و تلبيه قبلا انجام شده بايد اعاده شوند.
مسأله: پوشيدن دو جامه احرام واجب تعبّدى است، و شرط تحقّق احرام نيست و کيفيّت مخصوصى براى آن نمىباشد، امّا پوشيدن آنها به نحو متعارف احوط مىباشد.
مسأله: هرگاه از روى فراموشى يا ندانستن مسأله بدون اينکه لباسهاى قبلى را بيرون بياورد لباس احرام را پوشيد، پس از توجّه بايد لباسهاى قبلى را بيرون بياورد و احرامش صحيح است، و اگر پس از پوشيدن لباس احرام لباسهاى قبلى خودش را از روى فراموشى يا ندانستن پوشيد، پس از توجّه بايد لباس عادى را بيرون بياورد، و احرامش صحيح خواهد بود.
مسأله: پوشيدن بيش از دو لباس احرام، در اوّل احرام يا بعد از آن، براى جلوگيرى از سرما يا گرما و غير آن اشکالى ندارد.
مسأله: آنچه در لباس نمازگزار شرط است در دو جامه احرام نيز شرط مىباشد، پس لازم است لباس احرام مباح و پاک باشد، و نجس بودن آن به نجاستى که در نماز بخشوده است اشکالى ندارد و چنانچه نجس شد لازم است فوراً تطهير يا تعويض نمايند، و چنانچه تطهير يا تعويض نکرد معصيت کرده ولى احرام صحيح است.
مسأله: لباس احرام بايد از حرير خالص نباشد حتّى براى زنان، و از اجزاء حيوان حرامگوشت نباشد، و براى مردان زربافت نباشد، و همچنين ازار و رداء بدن نما نباشد.
مسأله: واجب نيست جامههاى احرام را بطور دائم بپوشد، و برداشتن آنها براى ضرورت يا غير آن مثل عوض کردن يا شستن و امثالش اشکالى ندارد.