فصل چهارم ـ سعى بین صفا و مروه

فصل چهارم ـ سعى بین صفا و مروه

فصل چهارم ـ سعى بين صفا و مروه

چهارمين عمل واجب عمره سعى ميان دو کوه صفا و مروه است.

مسأله225 ـ واجب است محرم بعد از نماز طواف بين دو کوه صفا و مروه سعى کند يعنى از صفا به مروه برود که شوط اول محسوب مى شود و از مروه به صفا برگردد که شوط دوم است. و همين طور بايد هفت شوط برود به طورى که شوط هفتم به مروه ختم شود. ابتدا کردن به مروه و ختم به صفا صحيح نيست.

مسأله226 ـ در سعى نيت شرط است و در نيت بايد قصد قربت و اخلاص داشته باشد و تعيين کند که سعىِ عمره مفرده است يا عمره تمتع يا حج تمتع.

مسأله227 ـ طهارت از حدث و خبث در سعى شرط نيست.

مسأله228 ـ واجب است سعى را بعد از طواف و نماز آن بجا آورد و اگر پيش از آن انجام دهد، صحيح نيست.

مسأله229 ـ جايز نيست شخص پس از طواف و نماز آن سعى را بدون عذر تا روز بعد به تأخير بيندازد. ولى تأخير آن تا شب مانع ندارد.

مسأله230 ـ در هر شوط بايد تمام مسافت بين کوه صفا و مروه پيموده شود ولى بالا رفتن از آنها لازم نيست.

مسأله231 ـ واجب است شخص در وقت رفتن به طرف مروه رو به مروه باشد و در وقت رفتن به صفا رو به صفا باشد. بنابراين اگرعقب عقب برود سعى او صحيح نيست. ولى نگاه کردن به طرف چپ يا راست يا پشت سر اشکال ندارد.

مسأله232 ـ واجب است سعى بين صفا و مروه از راه متعارف باشد.

مسأله233 ـ سعى از طبقه دوم تا زمانى که احراز نشده که ميان دو کوه صفا و مروه است نه بالاى آنها، صحيح نيست.

مسأله234 ـ نشستن يا خوابيدن در صفا و مروه يا بين آن دو در اثناى سعى براى استراحت جايز است.

مسأله235 ـ کسى که مى تواند سعى را خودش بجا آورد، بايد خود آن را انجام دهد و جايز است آن را پياده يا سواره انجام دهد و يا او را حمل کنند، لکن، پياده رفتن افضل است. و اگر هيچ يک از اين ها ممکن نبود، بايد نايب بگيرد.

احکام عمومى ترک سعى و کم و زياد کردن آن

مسأله236 ـ سعى مانند طواف، رکن است و ترک عمدى يا سهوى آن حکم ترک عمدى يا سهوى طواف را دارد.

مسأله237 ـ اگر کسى سهواً بعض سعى را ترک کند و از عمره محلّ شود، در صورتى که با همسر خود نزديکى کند بايد علاوه بر انجام سعى، بنابراحتياط واجب يک گاو هم کفاره بدهد.

مسأله238 ـ اگر شخصى از روى فراموشى زيادتر از هفت شوط سعى کند چه يک مرتبه يا بيشتر، سعى او صحيح است و چيزى بر عهده او نيست. جاهل به حکم نيز در اين مسأله حکم ناسى را دارد.

مسأله239 ـ اگر کسى به نيت سعى، هفت شوط زيادتر بجا آورد مثل کسى که فکر مى کرده که مجموع رفت و برگشت يک شوط است، سعى او صحيح است و اعاده آن واجب نيست. و همچنين اگر در اثناى سعى متوجه شود که هر بار رفت يا برگشت يک شوط محسوب مى شود، سعى او صحيح است و اعاده آن واجب نيست، اگر چه بهتر است مقدار زائد را از زمانى که متوجه مى شود رها کند.

مسأله240 ـ اگر شخصى از روى سهو سعى را کم به جا آورد، واجب است هر وقت متوجه شد آن را تمام کند. و اگر بعد از مراجعت به وطن خود متوجه آن شود، بايد به مکه برگردد و سعى را تمام کند مگر آنکه براى او مشقّت و حرج داشته باشد که در اين صورت بايد نايب بگيرد.

مسأله241 - اگر بعد از تمام شدن سعى ياهر دورى شک در دُرست انجام دادن آن نمايد اعتناء نکند و سعيش صحيح است و همينطور اگر در بين رفت و آمد شک در صحيح بجا آوردن جزء قبل کند اعتناء نکند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

واجبات منى

No image

رمى جمره عقبه

No image

قربانى

No image

جنس قربانى

پر بازدیدترین ها

No image

قربانى

No image

مصرف قربانى

No image

جنس قربانى

No image

رمى جمره عقبه

No image

رمى جمرات

Powered by TayaCMS